Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac 580 2 blir 1?

391 inlägg • Sida 9 av 27
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

DH Service (trådstartaren)

#121 » 19:39:42, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade varit intressant att veta hur länge v-lådorna höll och hur ofta det byttes lager ,tror att oljebyten var gjorda sällan och en magnet plugg som ante sade är ju väldigt bra för indikation,förstår egentligen inte vitsen med att inte ha sfäriska lager på båda sidor dom ha ju räknat med att det rör sig .undra hur mycket det sviktar o lever i plåtgaveln o axeln när det drar för fullt . På locken satt några gummilister med lim på baksidan har sett på gamla foton där dom använt kork.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.



axel hjelm

#122 » 19:45:50, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt snyggt! Vilket jobb du lägger ner!
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

Antevante

#123 » 20:09:02, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använde vanlig packningssilicon eller tillåmed nån vanlig silikontätning på senaste maskinen. Packningen har väl egentligen bara till uppgift att hålla ute vatten. På de rektagulära locken över bromsarna har jag ingen packning alls.

Vore kul och prata med nån gammal hymacmekaniker om växellådorna. Som du säger så måste det ju varit ett problem redan på den svartvita tiden. Det märkligaste är väl att konstruktionen ser exakt likadan ut från 68 till 86!

/Ante

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

per eskilsson

#124 » 09:33:20, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel. Varje gång jag läser din tråd blir jag lika imponerad. Det skulle vara kul om du berättar om din bakgrund och verkstadsutrustning. De flesta av oss hemmaskruvare har ju inte mobilt arborrverk,plasmaskärare och svarv. Teorin om rörelser i lådans gods är intressant. När man grubblar på den ett tak inser man att exempelvis vridrörelser borde kunna uppstå och då blir sfäriska lager ovärderligt. Trist att Hymac inte hade dig som chefskonstruktör på 60-talet.

4 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

magirus

#125 » 10:00:45, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

per eskilsson skrev:Daniel.... Trist att Hymac inte hade dig som chefskonstruktör på 60-talet.


De tyck jag ä tur :thummar: :mrgreen: För annars hadd detta int blitt skrivet å då hadd int vi fått se o läsa om storverket!!! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

per eskilsson

#126 » 11:18:24, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh... När jag ringde Pettersson för sådär 20 år sedan och beställde bussningar till BT:n , det gällde bussningar är mellan bom och sticka och mellan sticka och skopa frågade han om det skulle vara stål eller mässing. Svar; inte en aning. Det blev nåt gult. När jag tittar på Antes tråd tycker jag att han också har " nåt gult ". Daniel däremot ser ut att använda stålbussningar. Har någon lust att upplysa mig i kumskapsmörkret?

1 person gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

DH Service (trådstartaren)

#127 » 20:58:44, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min maskin hade härdade bussningar men då kräver det också härdade axlar, nu kör jag med induktionshärdade axlar o bussningar med tight passning, valet av bronsmaterialet i bussningarna i dom tidigare maskinerna var kanske så att det inte var härdade axlar då? kan ej svara exakt men det är en teori, sen anpassar bronset sig mer vid sämre toleranser i hålen (är mjukare).än i dag används bronset i moderna maskiner, har bytt bussningar o axlar i Hitachi aggregat som bara är 3 år gamla o det blir aldrig perfekt tyvärr är dom glappiga från start,hitachi är väldigt bra maskiner för övrigt men när man har grejat med andra fabrikat så blir man mörkrädd gällande passning.

3 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Janne72

#128 » 06:38:06, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket enormt arbete, så j**la imponerande och proffsigt håller själv på med en gammal Fordson traktor men hittar inte riktigt tiden i samma omfattning som du;), riktigt kul att följa ditt arbete.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Janne72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:23, 09-10-2013
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 1995 "hobby maskin"

DH Service (trådstartaren)

#129 » 17:41:50, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bockar o bugar janne ,ja det är tidsödande med dessa projekt, har haft en del bil o maskinprojekt genom åren och man får inte se allt jobb framför sig på en gång utan att ta del för del , varje gång jag gjort färdigt ett projekt så har jag sagt till mig själv att nu räcket det men det tar någon månad så är det nåt nytt på g, Det som är skillnad på bilar och maskiner att fördjupa sig i är att man får mer nytta av maskinen i förhållande till tiden man lägger ner, bilar står mest o samlar damm efteråt.

5 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

DH Service (trådstartaren)

#130 » 16:18:43, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer inte så mycket just nu mest jobbar med kunders reparationer, men jag fick kombinera lite nytta med nöje för ett tag sen blev lite grillning och förvärmning av mina drivhjul det var väl inte så bekvämt att svetsa när det var 28 grader i skuggan o sedan ställa sig över hjulen som var 175-200 grader . fick även inhandlat starka magneter med hål i som jag skruvade fast i oljepluggarna,
Bild
Bild
Bild

20 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

DH Service (trådstartaren)

#131 » 19:40:16, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Har jobbat oavbrutet denna sommar det enda jag gjort är svetsat drivhjulen o klistrat dessa dekaler men det kommer mer snart!

13 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Antevante

#132 » 21:27:58, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att klistra dekaler kan ju dock vara otroligt givande efter allt förarbete. Blir fint detta!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

igelkottar

#133 » 12:13:32, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir liksom pricken över i:et. :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

DH Service (trådstartaren)

#134 » 19:11:05, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ägnat ett par kvällar åt monteringen av drivaxlar o drivhjul och som vanligt går det inte riktigt som man tänkt sig, det går inte så fort när man är tvungen att sätta sig in i hur dom tänkte när dom tillverkade dessa skapelser,(Kan förresten vara ganska skönt när det inte går för fort heller!) Det är nog inte bara jag som lurat på varför dom två bultarna i änden på drivaxeln har gått av med den stora brickan (sitter två insida o utsida bandvagn , det är ju dom som tyvärr håller axeln o drivhjulet i sidled , nu har väl dom mesta lite spel mellan splines o axel så man kan vicka drivhjulet lite diagonalt ,då blir drivhjulet i praktiken bredare och skjuver inre lagerbanorna utåt vid sidobelastning , om man monterar som verkstadshandboken säger skall man dra åt bultarna och låsa med vikplåten över skallen sedan klart! MEN
är splinesen lite lös passning på som jag förutsätter att alla våra maskiner har med tanke på ålder så blir det att man spänner upp lagerbanorna mot navet på drivhjulet med momentet på dom två stackars 1/2 unc bultarna i ändarna ,då är dom redan uppspända utav gängans dragkraft och finns inte mer att ge på tar man då uppe på det lite körning och grävning samt drivhjulet får vicka till sig lite så tror jag det säger klick! så jag kan rekommendera att inte dra åt hårt utan bara så att man känner att drivhjulet fortfarande är lite ledigt i sedled bättre att man känner spelet i splinesen mellan axeln o hjul när det är monterat än att det blir stumt.Tror nog att bultarna pallar en del när det är nytt och hjulet bara glider längs med axeln fram o tillbaka men inte när det vickar diagonalt. på mina maskiner hade det gått av o ut i kåpan där kedjan är och på andra sidan var bultarna utsräckta och den biten av gängan som var fri i luften (brickans tjocklek) var stigningen grövre än unc o jag vet inte om det finns olika stigningar på en o samma bult att köpa! Så komplettera eran service med ett getöga på detta!
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Antevante

#135 » 19:56:28, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant! Blir ju onekligen rejäla krafter i alla riktningar vid larvning som nånstans ska ta vägen. Känns ju förnuftigt som du säger om låsbultarna.

Tycker det snart är läge för en reviderad verkstadshandbok. Kanske ska den heta ”Hur man håller en Hymac vid liv längre än 40 år.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se