Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 26 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Antevante (trådstartaren)

#376 » 21:04:09, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla Hymac-vänner! Och alla övriga maskinister oxå för den delen :grin:

Varit lungt med arbete för maskinen. Mest jobbat hemma på gården då jag bygger ny verkstad så att 580DS kan få bo inne på vintern.

En dag tog jag tag i dieselläckaget runt gasreglaget på pumpen. Oringen verkar krympa för under 10 plus så läckte den rejält. Hittade en renoveringssats på nätet med bättre oring och ny axel. Syntes att man varit här förut då locket va tätat med packningssilicon. Gick smidigt att byta ändå. Över förväntan.
Bild

Lyckades bryta loss fästet på skopan (dåligt arbete av mig själv då jag bytte fäste) Fick bli en kombinerad spillplåt och grindförstärkning.

Bild

Blev att gräva ner en pumpbrunn till dagvatten, grusa upp blivande gårdsplanen med 0-90 mm.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Gafflar klarar man sig inte utan!

Bild

Sista dagarna har det blivit lite underhåll, nya olja och filter. Sagt det förr, men mer servicevänlig maskin får man leta efter. Bara en sån sak som att bukplåten har gångjärn så man slipper böka som en idiot får att få dit den sen.
Har bara växellådorna kvar sedan är den redo för nya uppdrag.

Bild

Stört mig länge på den höga trösklen i hytten, lite som att sopa ur golvet i en gammal dumper. Man får liksom lyfta ur skiten. Två flugor på smällen blev det när jag lade en 25mm isoleringsmatta i botten sen lite ny matta ovanpå. Smutt.

Bild

En annan sak har jag ju med gjort som förbryllar mig lite.

Tidigare i tråden har jag bytt tätningar i svivlen, blev tätt och fint och har fungerat klanderfritt i kanske 2-3 år?
Nu i sommras började svivlen läcka igen. Precis när jag va så glad över att maskinen va så tät och fin i övrigt.

Som tur är så plockar man ur och delar svivlen på ca en timme. (Gör det på en modern maskin :mrgreen: )

Visade sig vara så att tätningarna var riktigt dåliga! Vad kan detta bero på? Dålig kvalite? Värme? Sliten svivel?
Kan inte se något slitage alls i huset, rent och fint. Kör mineralolja.

Bild
Bild
Bild

Gamla tätningar

Bild
Bild

Lite udda tätning då den har rak utsida men runt innersida, fick bli original från Pettersson i brist på annat.
Händer det igen så får jag se om det går tillverka grejer med bättre kvalitet.

Ny tätning, mjuka och fina. Smörjde med vaselin vid montering.
Bild

Tät blev det ialf! Får se hur länge!

Lite kul grävjobb på G, får se om Hymac får vara med och leka! På återhörande.

/Ante

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800



Bergakungen

#377 » 21:43:51, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig uppdatering! Din tråd har fått mig att vilja skaffa en Hymac som komplement till min Atlas

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Antevante (trådstartaren)

#378 » 23:22:21, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:Trevlig uppdatering! Din tråd har fått mig att vilja skaffa en Hymac som komplement till min Atlas

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Tack! :thumme:

En tysk och en engelsman :mrgreen: Se till att de håller sams bara!
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Andy80

#379 » 00:44:39, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb! Hur stor blir hallen? Sitter det en CAV-pump i den där?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Sparrow

#380 » 02:07:20, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste du ju starta en ny tråd om verkstadsbygget Ante :eat:
Senast redigerad av Sparrow 21:07:34, 06-01-2022, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Antevante (trådstartaren)

#381 » 20:51:16, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andy80 skrev:Snyggt jobb! Hur stor blir hallen? Sitter det en CAV-pump i den där?


Tack! Jag har 100m2 sedan innan med bilgarage, hundgård och installationsrum med värmepump mm. Nu bygger jag ut samma byggnad med 100m2 till dock med 80cm högre i tak. Eller rättare sagt 80cm lägre i golvhöjd. Ett utrymme endast för mina saker, inga krukor, pulkor, cyklar eller annat trams.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hade bygglov som gick ut nu vid jul så det va lite bråttom att få upp det. Men invändigt tar jag lite efter hand.
Har lovat mig själv att måla golvet INNAN jag mekar med nått oljigt inne så ingen grävare inne för än golvet är slipat och målat. Lite surt att vara ute nu när det är uppe, men har inga stora saker som skall mekas så.

Just det, ja det är CAV på 580D.

Sparrow skrev:Nu måste du ju starta en ny tråd om verkstadsbygget Andy. :eat:


Antar du menade mig :grin: Nej nån tråd blir det inte, har fullt upp med att hålla denna tråden vid liv.

/Ante

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sparrow

#382 » 21:06:09, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går lika bra att fortsätta i denna tråden så klart o ett kanonbygge ser det ut att bli. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

jampo

#383 » 21:15:04, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Du gjorde ingen brandvägg mellan garage längorna?
Annars så fint så man blir avundsjuk.
Ett riktigt manligt garage ,kanske med ett eget kontor?
FINT:
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

Antevante (trådstartaren)

#384 » 22:50:47, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Det går lika bra att fortsätta i denna tråden så klart o ett kanonbygge ser det ut att bli. :thummar:


Tackar! :mrgreen:

jampo skrev:Hej
Du gjorde ingen brandvägg mellan garage längorna?
Annars så fint så man blir avundsjuk.
Ett riktigt manligt garage ,kanske med ett eget kontor?
FINT:


Nej men väggarna skall kläs så de klarar kraven. Får se vad det blir. Inte där ännu. Finns ju lite olika alternativ.
Ja hade planer på en övervåning, men där sa plånboken ifrån. Men jag ska nog trivas! :thumme: Tack!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

jampo

#385 » 02:25:30, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

1 person gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

jonnordvall

#386 » 09:34:20, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättefint
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Antevante (trådstartaren)

#387 » 00:16:58, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har Hymac varit ute på grönbete!

Lite jobb hos bonden denna gång.

Grävde ur en yta vid ladugården där det dels tryckte upp vatten underifrån men också hade problem med ytvatten. Nära till berget och lågpunkt på gårdsplanen. Jobbigt.
Sänkte ner moränen så fallet blev bättre och lade på rejält med 090. Fick kalla in en maskin med hammare för att bli av med en del berg som låg högt och hindrade avrinningen. Dessutom kunde vi få till ett bra dike i ytterkant av planen. Lättknackat berg tack och lov. Glömde visst fota slutresultatet märker jag. Kommer!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nästa jobb var en ny infart till gödselbrunnen. Som vanligt vid gamla ladugårdar så är det kopiöst med jord att gräva ur. Fyllnadsmassorna från andra jobbet passade bra i hålet. Grusat med 090 sen lite fingrus till våren när allt stabiliserat sig.

Bild
Bild
Bild
Bild


Idag flyttade Hymac till nytt jobb. Men där dröjer det lite innan jag börjar. (ska tydligen sköta mitt vanliga jobb oxå)

Förra veckan dök denna upp! På en maskindemontering i Danmark fann jag en svängmotor till en bra peng :thumme:
Jag har länge våndats över att behöva öppna den som sitter där, då den är lite trött när det blir motlut.
Nu kan jag i godan ro se hur det går att få tag i delar till denna sak utan att stoppa de så samhällsviktiga grävuppdragen med Hymac :mrgreen:

Bild

Denna motor är av precis samma typ som den som sitter på maskinen. Endast alublocket skiljer, då min maskin har separat svängbroms. De tidiga 580D/DS hade Staffamotor precis som de äldre 580BT/C.

Har länge varit ett mysterium vad det är för motor egentligen, har hela tiden lutat åt en SAI men aldrig varit 100.

Denna motor hade dock en typplåt och tydliga gjutmärken med SAI MODENA ITALY. Typen verkar heta SAI LC550.

Ska nu se om jag hittar någon som tillhandahåller grejer till detta..


/Ante

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#388 » 23:24:59, 17-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Varit mycket sista tiden så inte hunnit följa upp tråden men nu så… Min trötta svängmotor skulle visa sig vara precis lika bökig att hitta grejer till, trots jag konstaterat att den heter SAI LC550. INGEN! vill kännas vid den motorn, pratat med SAI importören i Sverige och England. Utan resultat. Google ger inte ens en träff… Jo en beg finns på Ebay.

Bild

Jag får väl riva den i framtiden och hoppas det löser sig den dagen. Så jag gjorde nu så att jag bytte helt enkelt motor, den begagnade motorn från grannlandet visade sig vara betydligt piggare! Efter att konstaterat att alublocket till crosslineventilen var sprucket så fick jag flytta över den från den gamla motorn. I övrigt en smärtfri donation. Blev väldigt mycket rappare i svängen. Bra för produktionen! Känns som jag inte bråkar mer med detta nu. Den dagen den sorgen.

Bild
Bild

Passade ju bra att få lite mer fart på svängmotorn, tidigare i tråden grävde jag lite arkeologiska undersökningar, samma ställe har jag nu grävt ur all jord och fyllt upp för att bebyggas. 2160 Ton fyllmassor fick Hymac ta emot. Något rekord tror jag på 4 dagar.

Lite bilder från projektet.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sista lassen började dock maskinen läcka misstänkt från svängdrevet under svängmotorn…

Jaha hem och fundera.

Antingen så läckte den nya svängmotorn igenom och fyllde svängväxellådan så det tillslut trycktes ut?
Eller så läcker bara packboxen i botten runt axlen?

Öppnade dagen efter nivåpluggen och såg att det va ganska dåligt med olja. Dvs nya svängmotorn va inte boven.

Nästa teori var att den stora muttern som håller svängdrevets axel på plats i lådan och som drar ihop hela alltet med lager och hela baletten, kanske hade lossnat?

Just detta hade hänt på maskinen för ca 4 år sedan när jag märkte att den gick oljetom. När kronmuttern lossnar halkar axlen ,som drevet sitter på, neråt. Packboxen tappar sin tätningsyta och oljan rinner ut.

Jaja bara att lyfta ur svängmotor och svänglåda. Som tur en ganska enkel operation med fyra M20 bult och 5 hydraulslang att lossa. Fick god hjälp så tog max 1,5 timma. Glömde fota i all hast..

Tog ledigt en eftermiddag och öppnade lådan.

Bild

Det visade sig att muttern var lös! Vid senaste haveriet tillverkade vi en ny låsbricka till muttern, brickan har två raka sidor invändigt så den ska låsa sig på axlen, sedan drar man och viker upp sidorna mot mutterns kanter. Den hade nu gett upp och snurrat med muttern med detta som följd.

På bilden nedan ser ni att axlen är rak på sidorna så att brickan ska låsa. I verkstadshandboken står det att muttern ska dras 75Nm. Hur det ska gå till vet inte jag. Möjligen med lådan monterad i maskinen så drevet får mothåll av svängkransen. Men då återstår att göra ett verktyg som man kan dra med på plats.

Bild

Mutter på plats med ny låsbricka, dock inte uppvikta sidor

Bild

Nu tillverkade vi en tjockare bricka och loctitade muttern, sedan knackade jag åt den så bra jag kunde.
Frågade Mr Hymac på Petterssons i Gävle om hur de gjorde förr när detta hände, då han berättade för mig senast att det var tämligen vanligt fenomen. Svaret var att håll koll på att den är tät för då sitter muttern. Sedan brukade de riva ner och dra muttern på större servicear. Så har du en en 580D som läcker olja eller inte har olja i svängväxlen. Så är säkert muttern boven.

Om detta inte funkar så ska jag se om någon kan skära ut en låsbricka med lite bättre precision än vad som gick göra med plåtsax och lite svärord. Men har det funkat i fyra år innan så ska detta nog duga.

Fick anledning att pröva nya traktorn med! Mercedes med förflutet inom Flygvapnet :thumme:
Bild

Inte första gången baklastaren får montera itu eller ihop en Hymac..
Bild

Frid och fröjd allt tillbaka i maskinen!

Direkt iväg och gräva ett avlopp, inget läckage efter två dagar med grävande ialllafall.
Vi avslutar med grävbilder!

Efter lite regn så ser den nästan tvättad ut!
Bild

Lite kaos innan återställningen…
Bild

Blev bra tillslut!
Bild

Vi hörs!

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

igelkottar

#389 » 08:15:48, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Sparrow

#390 » 20:53:00, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se