Projekt ”Ge Hymac en rototilt” går framåt.
Började med att montera bort tiltkolvarna. Genast mer utrymme! Där ser allt bra ut med bussningar och tätningar. Bara fruktansvärt skitigt. Maskinen verkar gått med miljö
olja så den är helt hopplös att tvätta ren. Nån som har tips på medel som löser miljöoljor?

Blocket är sitter bultat underifrån svivlen så allt ska med upp. Var inte säker på att det skulle gå få ur svivlen med överdelen kvar, men jag tänkte att jag kan ju ialf lossa den till att börja med. Uppe vid blocket sitter en låsning med två m6 som håller paketet på plats.

Bort med skoplåset så gick det ganska bra att komma åt undersidan.

Sen var det bara att lossa slangarna nere under svivlen.

Sen var det bara att tvinga ur den upp ur sitt tillhåll. Gick utmärkt att få ut den med överdelen kvar.
Kan ju vara bra för nån att veta. Ska beställa en
tätningssats innan jag öppnar den tänker jag.

Jaha eftersom där var lite glapp i tiltleden ville jag gärna passa på att dela taket från underdelen. Den bakre axeln va inga problem, men den främre satt fast. Det va just denna led som någon masserat med gasbrännare tidigare. Förmodligen har tidigare innehavare (Timrå Kommun) gett upp översynen på rotorn vid detta moment.
Finns en inv
gänga att dra ut tappen med, fick åka till järnhandlarn och köpa M30 gängstång. Hade sedan tänkt göra en
hylsa och tillverka en
avdragare. Men kunde inte hålla mig ikväll så tog lite vad som fanns tillgängligt och spände upp.

Med lite
tryck innifrån med hydrauliken och ett tvåmeters rör på skiftnycklen så rörde det sig liiite liite ialf. Plötsligt sa det pang och tappen kom ut! Otroligt att det kan sitta på det viset. Men nu är den lös tack och lov.

Bussningarna i överdelen får jag byta. Kan jag leva med. Men öronen bak på underdelen har lite slitage.
Nästan en millimeter glapp.. Vilket kan låta lite men känns inte bra och blir sällan bättre med tiden.

Original är axlarna 50mm. Men jag fick en ide. Hade en snutt med 2” cromax
axel över från Hymacen. Den är 50,8mm
Blir nästan perfekt faktiskt. Så kan jag nu hitta någon som kan borra en smörjkanal i min axel så ska det nog kunna lösa sig utan att arborra och våldföra sig för mycket på grejerna. Får ju bara köra upp den nya bussningen sedan så axeln går i givetvis.

Fortsättning följer!
/Ante