Hej!
Jag vet att denna delen är på engelska men jag mäktar inte plita på engelska just nu... Om våra engelska vänner vill veta vad som pågår så ska vi nog lösa det. Är det okej? Eller ska man hålla till någon annanstans på forumet då?
Maskinen är nu hemma! Länge letat maskin och senaste halvåret snöat in på just en 580, hittade en i Alingsås. Med bara två ägare på. Säljaren hade haft den sedan 85. Enligt honom hade maskinen köpts ny av KV Schakt i Alingsås och arbetat för Vattenfall. Vettigt skick, bandvagnen verkade ok med tanke på åldern. Alla kolvar täta. Motorn startade och gick bra. Hydrauliken går som den ska.
Behändig storlek på maskin, man har alltid velat ha Åkerman. Men det föll på överpriser och oftast lite för stora för
lastväxlare...
Efter en tvätt såg man mer av maskinen. Inga tråkiga överraskningar ialf. Mer än att lite mer av den lilla färg som fanns trillade av.
Efter lite besiktning under dagen konstaterades följande arbestorder.
Bandspänningen fungerade dåligt på högersidan. Gick varken släppa eller spänna.
Två överrullar och två underrullar på höger sida vill inte snurra.
Ca 12 bandplattor är lösa och behöver nya bultar.
Snabbfäste måste monteras.
Spakarna skall konveteras till modernt spakmönster. Troligen vajerspakar som jag sett att andra här på forumet använt.
Färg och uppsnyggning.
Juldagen till ära påbörjades arbetet.
Märkligt att det ska vara så svårt att få av ett
band när man vill ha av det...
Spännaren ville inte släppa bandet trots kraftiga övertalningsförsök med baklastaren. Efter att lossat de två överrullarna som ändå skulle bytas så kom bandet av, och hela ledarhjulet med spännare kunde ganska enkelt plockas ut. Passade på att börja skära loss lite bandplattor oxå.
Glömde visst ta bild på spännaren men efter att den hamnat i pressen för övertalning så släppte den loss. Fick lasta på 15 ton innan den började röra sig. Den hade helt enkelt rostat ihop, det i kombo med en massa skit i glidytorna i ramen gjorde att den inte gick tillbaka.
Ny
packbox till spännaren ligger och väntar. Fanns på hyllan hos Petterssons i Gävle. Känns lika bra att byta den när grejerna ändå är itu.
Rullar och bultar till plattorna är beställda från Frillesås Bil &
Traktor. Kommer förhoppningsvis hem nästa vecka. De gamla rullarna va inte skitsnygga. Som tur är så har det inte pågått så länge så kedjorna verkar okej.
Innan julhelgen hann jag också hämta det blivande redskapsfästet. Efter mycket sökande i detta avlånga land, fann jag tillslut ett S45
fäste inte så långt bort. Nämligen ca 500m från jobbet. Lite krokiga fästöron annars prima skick. Troligen från en Lännen. Blir ett kommade projekt att få ihop det befintliga "fästet med S45 fästet.
Återkommer!