Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Just bought a Hymac 580BT

210 inlägg • Sida 1 av 14
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Antevante (trådstartaren)

#1 » 18:47:46, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello. Yesterday I finished the deal of a new digger. Foud it outside Alingaas. I been looking for a 580 a while, this one had only two owners before me. The price was ok, the tracks was not worn out. Sofar it seems good. I will start with renovation of the track tensioning. Then some paint wouldn't hurt.. /Ante
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800



Jonas landsverk

#2 » 19:31:05, 25-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Very nice
Here you can check ut my 580c

Jonas landsverk @ [Grävmaskiner] Abstinensen blev för stor

Med vänlig hälsning, Jonas
Jonas landsverk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:39, 07-10-2011
Ort: Kristinehamn Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor BM Victor 2 stycken
Traktor Ih 886
Baklastare BM h10
Bandgrävare hymac 580c
Irus 2hjulstraktor diesel

Antevante (trådstartaren)

#3 » 00:22:22, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag vet att denna delen är på engelska men jag mäktar inte plita på engelska just nu... Om våra engelska vänner vill veta vad som pågår så ska vi nog lösa det. Är det okej? Eller ska man hålla till någon annanstans på forumet då?

Maskinen är nu hemma! Länge letat maskin och senaste halvåret snöat in på just en 580, hittade en i Alingsås. Med bara två ägare på. Säljaren hade haft den sedan 85. Enligt honom hade maskinen köpts ny av KV Schakt i Alingsås och arbetat för Vattenfall. Vettigt skick, bandvagnen verkade ok med tanke på åldern. Alla kolvar täta. Motorn startade och gick bra. Hydrauliken går som den ska.

Bild

Behändig storlek på maskin, man har alltid velat ha Åkerman. Men det föll på överpriser och oftast lite för stora för lastväxlare...
Efter en tvätt såg man mer av maskinen. Inga tråkiga överraskningar ialf. Mer än att lite mer av den lilla färg som fanns trillade av.

Bild

Efter lite besiktning under dagen konstaterades följande arbestorder.

Bandspänningen fungerade dåligt på högersidan. Gick varken släppa eller spänna.
Två överrullar och två underrullar på höger sida vill inte snurra.
Ca 12 bandplattor är lösa och behöver nya bultar.
Snabbfäste måste monteras.
Spakarna skall konveteras till modernt spakmönster. Troligen vajerspakar som jag sett att andra här på forumet använt.
Färg och uppsnyggning.

Juldagen till ära påbörjades arbetet.

Bild

Bild

Märkligt att det ska vara så svårt att få av ett band när man vill ha av det... :)
Spännaren ville inte släppa bandet trots kraftiga övertalningsförsök med baklastaren. Efter att lossat de två överrullarna som ändå skulle bytas så kom bandet av, och hela ledarhjulet med spännare kunde ganska enkelt plockas ut. Passade på att börja skära loss lite bandplattor oxå.

Glömde visst ta bild på spännaren men efter att den hamnat i pressen för övertalning så släppte den loss. Fick lasta på 15 ton innan den började röra sig. Den hade helt enkelt rostat ihop, det i kombo med en massa skit i glidytorna i ramen gjorde att den inte gick tillbaka.

Ny packbox till spännaren ligger och väntar. Fanns på hyllan hos Petterssons i Gävle. Känns lika bra att byta den när grejerna ändå är itu.
Rullar och bultar till plattorna är beställda från Frillesås Bil & Traktor. Kommer förhoppningsvis hem nästa vecka. De gamla rullarna va inte skitsnygga. Som tur är så har det inte pågått så länge så kedjorna verkar okej.

Bild

Innan julhelgen hann jag också hämta det blivande redskapsfästet. Efter mycket sökande i detta avlånga land, fann jag tillslut ett S45 fäste inte så långt bort. Nämligen ca 500m från jobbet. Lite krokiga fästöron annars prima skick. Troligen från en Lännen. Blir ett kommade projekt att få ihop det befintliga "fästet med S45 fästet.

Bild
Bild

Återkommer!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

bert

#4 » 00:35:42, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis här nere i Ryd har en likadan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jim_the_one

#5 » 01:31:27, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lustigt att du köpt grejer från precis dom firmorna jag tänkte tipsa om. Hehe
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Antevante (trådstartaren)

#6 » 17:20:42, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallt så det räcker ute just nu. 15- på morgonen idag, blev en dag utan grävmaskinsmekande. Tog dock fram tumstocken och mätte om jag inte skulle kunna lyckas få i den i verkstan iallfall.. Borde gå. Dock blir det nog demontering av hytten först, då den blir svår att lyfta av väl inne i verkstan. Först ska jag få ihop bandvagnen.

Det går framåt. Spännaren är klar, rengjorde på gammalt fett, snyggade till ytan innuti där den rostat ihop samt målade den delen av kolvstången som rostat. Kanske kan den låta bli att rosta fast igen.

Bild

Spännaren tillbaka i bandvagnen, bandet pålagt. Gick tilloch med med lägga på bandet med spätt och handkraft nu när det gick släppa spännaren oredentligt. Hopppas nu det dyker upp lite rullar och bult i veckan så jag kan fortsätta monteringen.

Bild


Efter en hel del sökande efter en planeringskopa med tilt på ca 450-580, inte helt lätt då de flesta har traktorgrävarstorlek på ca 300L eller till större maskiner på ca 650L eller större. Men så av en händelse så sprang jag på en skopa på Sundahls i Växjö. Inte en typisk svensk skopa, men med lite utdraget skär så ska den nog fungera bra till mitt ändamål. Skopan är på 480L. Endast demokörd. Dock nått tyskt terex-fäste på den, men det ska väl gå lösa.

Bild
Bild

Spakar beställda idag, blev inspirerad av detta bygget http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=40&t=163761

Oie hade dem i lager, så de borde väl dyka upp snart... http://www.oie.se/Produkter/spakreglage-flexball-2800-1000194624

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

mimeck

#7 » 18:33:18, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga: Varför var det på engelska i början?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Antevante (trådstartaren)

#8 » 18:37:27, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo för att Hela hymac -forumet här på maskinisten är på engelska. Men orkade inte fortsätta med det. Nog så ansträngande att skriva på svenska.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

63an

#9 » 19:08:30, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst man blir ju så trött i armen :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Antevante (trådstartaren)

#10 » 19:52:21, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt slut :mrgreen:
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

olle67

#11 » 20:19:22, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägde en sån drygt 24 timmar, :mrgreen: inte maskinens fel....nån tidigare ägare hade lagt i en Ford 6,a som stack ut utanför motvikten bak,sen va den så slut i larverna att den direkt kravla ur larven när ja körde den av maskin flaket...o gräv systemet gav mig huvudbry,hehe men perfekt som gårds maskiner...dom senare Hymac 80 tal e mkt trevlig maskin,me hytten på rätt sid o servo spakar..... :thumme:
olle67
 

Antevante (trådstartaren)

#12 » 19:02:55, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja att bandvagnen är sliten verkar vara mer regel än undantag på de lite till åldern kommna. Ja spaksystemet måste åtgärdas, det är ju fara för allmänheten! Ja 80- talarna lockade mig mycket, är inte ofta de kommer ut sådana på marknaden. Så de som har sådana håller nog hårt i dem.

Idag började jag kapa i det blivande snabbfästet, nu har jag alla "öron" lösa. Jag tänker att alla axlar ska hamna i samma höjd räknat från snabbfästets underkant. För så sitter axlarna i skopan idag. Tänker jag rätt? Som öronen är idag ser ni ju på bilden att de bakre två hålen hamnar högre upp än de närmst maskinen. Fästet kommer från en traktorgrävare och att de ser ut som det gör beror väl på just den maskinens geometri. Tänker jag rätt? Fattar nån hur jag menar?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Jim_the_one

#13 » 23:22:57, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår hur du tänker, men det blir nog lite knas om du gör så.

Snabbfästet ska helst sitta så nära maskinen som möjligt.
Sen är det hur du sätter grindfästet på maskinen som gör geometrin.
Det är vinkeln mellan skopbotten och skoptaket du ska titta på.

Fast nu när jag läste igen så kanske du tänker rätt. Haha
Näst fast öronen å se om du kan köra hela rörelsen utan att det tar i någonstans.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Antevante (trådstartaren)

#14 » 01:10:42, 03-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga bandrullar har dykt upp ännu. Hopplöst med paket under dessa helgdagar. Istället har jag svetsat klart snabbfästet, imorgon blir det tillverkning av shims och montering av fästet. Ska nog fungera detta.

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#15 » 21:13:58, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev aldrig montering av fästet. Siktar på att få in maskinen inne först. Och då var det bara att ge sig på hyttlyftet. Dåligt med bild på själva lyftet, inte lätt att komma ihåg att fota. Många fastrostade bultar var det ialf. Men mycket vinkelslip och huggmejsel så kom den tillslut. Inte mycket gravrost egentligen, sämst är nedre kanten som bultas i ramen. Blir att lägga ett nytt vinkeljärn runt hela hytten. I övrigt bara blästra slipa och måla.

Bild
Någon har tidigare monterat lite extra värme, ett vanligt väggelement. Fungerade utmärkt.
Bild
Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se