Tack för era grattis! Fick en reservdelskatalog till 580D av farsgubben. Praktiskt!
Igår rev jag ur den illa låtande växellådan, visade sig vara nästan samma haveri som jag haft på min BT. Dock i ett betydligt tidigare skede. Bytte fyra lager, lagerna till axlen som drivmotorn sitter på. Samt andra axlen efter drivmotorn, den axlen hade i stort sett lagerna fallit itu. Det hade satt sina spår på axlen.
Rotade fram samma
axel från BT som jag fick haveri på i vintras.. Jag anar ett mönster..
Återigen fick jag nytta av min käre vän bakom verkstan. Som tur var var den återstående axlen på den maskinen frisk. Lager hade jag beställt hem i veckan så det var bara att montera ihop igen!
Växellådan fylld med ny fräsch
olja. Väntar på nya bultar till locken bara, 1/2 unc hade jag inga på lager.
Åkte på att byta bromstrumma med då kilen som låser trumman på axlen börjat glappa och sedan ätit upp spåret. Bromsbeläggen är sådär men får hänga med ett tag till, tycker jag bytt nog med delar ändå nu..
Trött men nöjd på kvällen med att växellådan var klar.
Idag satte jag ihop bromsarna helt, bytte trumman andra sidan oxå då samma visa med låskilen där. Blir att finjustera när väl banden är på.
Sedan blev det byte av rullar, fyra underrullar som va kass. Överrullarna är demonterade men jag sätter nog inte dit de nya förän jag lagt på banden. Det blir nästa projekt, ledarhjul och
band ska på!