Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 10 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Antevante (trådstartaren)

#136 » 20:55:17, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service skrev:Jag blev ju så trött på den färgen som bara flagnar så jag tog bort den på min maskin vem vet den kanske läcker sen. kan vara en vettig teori med färgen som tätning mot svetsporer . jag blandade cellulosaförtunning och vetemjöl blev en härlig pasta som fick sitta o gotta till sig i växellådan o sen högtyckstvätt = färg väck.


Jag tror du är den första i världen att blanda cellulosaförtunning och vetemjöl! Bra tips!

/Ante

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800



Antevante (trådstartaren)

#137 » 09:34:48, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andy80 skrev:Snyggt! Den där fogen ska nog stå sig länge :)


Jag håller tummarna för det!

Igår morse hällde jag i olja i växellåda nr 1. Väntade nån timme sen bultade jag ihop allt och la på bandet. Ser bra ut, när jag gick hem igårkväll hade det inte läckt en droppe!

Gjorde samma manöver på vxlåda nr 2. Där limmade jag och satte på locket direkt, så jag kunde lägga tillbaka bandet direkt. Den får härda nu så häller jag i oljan via påfyllningspluggen sen istället.
Gött att det verkar fungera!

Bild

Glad som en spelman hade jag en sak kvar innan dagens slut...

Insåg häromdagen att jag har aldrig kollat oljan i svängväxellådan. På de äldre Hymac finns ingen sådan, därför har jag helt förträngt den. Lossade vad jag trodde va bottenpluggen, men fanns inte en droppe! Då anar man onåd. Slog i 7-8L då fick jag upp nivån men samtidigt hörde jag ett droppande under maskinen.
Packboxen runt svängdrevets axel verkar gett upp och olja pissar rakt igenom. Känns inte bra att jag kört den utan olja. Men vi får hoppas den klarar sig med ny packbox och olja. Kul. Jättekul med gamla maskiner ibland.

Jaja bara ut med skiten!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Gick ganska lätt ändå. Fyra grova bultar i botten som lossnade man lite övertalning med stora spärrskaftet och ett långt järnrör. Och ett knippe slangar ink vajern till svängbromsen. Tog ca en 1h att kränga ur paketet. Nu ska jag läsa in mig på lite sprängskisser innan jag vet hur jag ska gå vidare.

/Ante

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#138 » 10:18:22, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går drevet att ta av axeln el är du tvungen att nacka hela ?
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Sparrow

#139 » 10:46:23, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att va en rejäl klump :grin:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Antevante (trådstartaren)

#140 » 12:27:38, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det va en rejäl järnklump. Dock smidigare att lossa än på BT/C. Baklastare med kranarm är en god vän i dessa tider.

Det blir en delning av härligheten, då det ser ut som följande... Ska passa på och titta igenom varför den pedalstyrda svängbromsen inte fungerar också.

Bild

Men idag är det hemtjänst och kalas och annat som sinkar mekandet.

/Ante

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sparrow

#141 » 12:55:20, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Ja det va en rejäl järnklump. Dock smidigare att lossa än på BT/C. Baklastare med kranarm är en god vän i dessa tider.

Det blir en delning av härligheten, då det ser ut som följande... Ska passa på och titta igenom varför den pedalstyrda svängbromsen inte fungerar också.

Bild

Men idag är det hemtjänst och kalas och annat som sinkar mekandet.

/Ante



Inget ont utan det har ngt gott med sig :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

per eskilsson

#142 » 08:15:53, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Ante så blev du först med en match mot svängen. Inledningen såg ju förhållandevis enkel ut. Hoppas att du du är lika generös med bilder som du brukar vara när svängen sen ska dissekeras isär. Spänningen här är på topp. Ut

2 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson

#143 » 08:55:52, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga: Ante du verkar ju öppna bromslådorna tämligen ofta. Tätar du luckorna varje gång? Själv har jag tätat eftersom man då och då står en bit ner i vatten när man bygger skogsbilväg. Nu är jag tveksam. Egentligen gör det nog inte så stor skada om det smiter in en del vatten och skit i bromslådan. Vattnet lär rinna ut när man kommer på fast mark och skiten lägger sig på botten i lådan. Växellådorna tycks ju vara en Achilleshäl på Hymac. Om man lätt plockar bromsluckorna av och på får man lite mer koll på vad som händer växellådan. Därför denna fråga. Daniels magneter ska man sätta dit. Och uppenbarligen kolla oljennivåerna
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante (trådstartaren)

#144 » 13:08:26, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

per eskilsson skrev:Ja Ante så blev du först med en match mot svängen. Inledningen såg ju förhållandevis enkel ut. Hoppas att du du är lika generös med bilder som du brukar vara när svängen sen ska dissekeras isär. Spänningen här är på topp. Ut


Jag lovar att dokumentera efter bästa förmåga.

Har inte bestämmt mig huruvida jag ska öppna svängmotorn också. På ett vis vore det lika bra för den är lite trött. Men å andra sidan har jag hela vintern på mig att göra det. Jag börjar med svängvxlådan så får vi se. Jag skulle ju bara byta olja på semestern sen börja göra min gräsmatta klar... Gick sådär.

per eskilsson skrev:En fråga: Ante du verkar ju öppna bromslådorna tämligen ofta. Tätar du luckorna varje gång? Själv har jag tätat eftersom man då och då står en bit ner i vatten när man bygger skogsbilväg. Nu är jag tveksam. Egentligen gör det nog inte så stor skada om det smiter in en del vatten och skit i bromslådan. Vattnet lär rinna ut när man kommer på fast mark och skiten lägger sig på botten i lådan. Växellådorna tycks ju vara en Achilleshäl på Hymac. Om man lätt plockar bromsluckorna av och på får man lite mer koll på vad som händer växellådan. Därför denna fråga. Daniels magneter ska man sätta dit. Och uppenbarligen kolla oljennivåerna


Jag har ingen tätning alls på bromsluckorna. Jag tror risken är större att man stänger in vatten i bromslådan. Dessutom så ser man ju ev läckage lättare.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#145 » 23:45:23, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags för den stora delningen.

Började med att lossa svängbromsen. Här inne såg allt okej ut. Skitigt och lite oljigt, ska ta reda på hur oljan tagit sig in senare. Tror den obefintliga funktionen berodde på bristande justering. Ska läsa på om detta.

Bild
Bild

Sedan var det dags att lyfta av svängmotorn. Gick smidigt med motorlyften. Allt såg friskt ut inget läckage i botten på motorn. Tajt och fin i splinsen.

Bild

Dags att öppna!
Bild

Till höger ser ni ingående axel från motorn. I mitten kronhjul som driver svängdrevet. Till vänster axlen till bromsen. Här är något lurt på G... Märkte när jag öppnade locket att där var rejält med axiellt spel på kronhjulet och dess axel. Bild

Det visade sig att ingående axel i lådan va inte snygg, först trodde jag lagret gett upp men så v inte fallet..
Bild

Tog bort kronhjulet och tittade ner. Här fanns förklaringen. På axlen, som alltså längst ner innehar svängdrevet, har muttern lossnat. Muttern som har för uppgift att dra ihop hela paketet ihop med de koniska lagerna. Det har inneburit att axlen har halkat neråt i lådan och vilade i princip på packboxen. Dock har inte kronhjulet bottnat i huset utan det enda som verkar trasigt är mutterns låsbricka och ingående axel som pga av detta belastats helt tokigt.

Bild

Igår ringde jag Pettersson i Gävle. Ingen axel på hyllan. Kunde få hem en till kostnaden av 8600kr plus moms. Jag tystnade lite i luren kan man säga.

Fick pris från Hymac Parts på axel och kronhjul ca 6000kr med frakt.

Nu blev det klart idag att jag köper en komplett låda från England med nytt kronhjul och ny ingående axel för 8000kr. Har ej fått besked på fraktkostnaden ännu men ca 10000 slutar det säkert på. Lådan är av samma typ men utan broms, så den får jag flytta över. Men enligt reservdelslistorna så ska huset vara detsamma.

Nu är det bara börja tvätta rent de prylar som ska tillbaka... Inte kul detta men det löste sig i varjefall med delar. Om de kommer hem alltså...

Ändå glad att jag öppnade lådan, detta har nog inte pågått allt för länge. Om muttern hade lossnat hade det ju varit hejdå riktigt. På återhörande Hymac-vänner och andra maskinister!

Bild

/Ante

24 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#146 » 09:28:24, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

redömlig bildserie med tillhörande förklaringar! :buga:
Jag ger 10 Hy-mac av 10 möjliga :shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Antevante (trådstartaren)

#147 » 20:13:48, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar tackar!
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sparrow

#148 » 20:42:48, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1 = elva HyMac :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Antevante (trådstartaren)

#149 » 21:39:00, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I väntan på delar från öriket så står det still i verkstaden.

Men så dök det igår upp nått kul!

Föregående ägare hade dessa liggande och va hygglig nog att skicka dessa. Original instruktionsbok på svenska och en komplett reservdelskatalog med alla fina sprängskisser. Ska se om jag inte lyckas scanna dessa så vi kan få upp dem här på maskinisten.

Bild

Jag hade sedan tidigare fått tag i en reservdelskatalog till en äldre 580D/DS men där saknades bla skisser på svängmotor mm. Denna är helt rätt till maskinen.

I lådan fanns även en drös filter, tillåmed i Hymac originalkartong!

Bild

/Ante

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#150 » 22:23:04, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre än Julafton!!! :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se