Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 12 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Antevante (trådstartaren)

#166 » 15:19:35, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urschäkta den dåliga uppföljningen men det har gått trögt kan man säga...

Jag beställde grejerna och betalade sedan hände inget.
Väntade en vecka. Mailade inget svar.
Väntade en vecka till. Fick svar med tracking nr och rubbet! Lite sent men då var mina saker ialf på G!
Så i måndags landade en pall här med en komplett svänglåda. Nya bultar i locket och ingående axel va ny det såg jag tydligt. Riktigt skönt!

Bild

Öppnade täcklocket där min svängbroms ska monteras och tittade ner. Såg ju för f-n ut som huset va sprucket? Öppnade hela locket på lådan så man kunde se ordentligt.


Bild
Bild
Bild

Jodå. Lossade den nya fina slutväxlen så man såg allt. Hela jä-la huset är sprucket runt om. Sprucket rakt igenom så att oljan rinner ut. Vem f-n monterar en ny ingående axel och ett nytt kronhjul i ett sånt hus? Helt obegripligt.

Nu var det ju inte primärt huset till lådan jag behövde, då mitt andra är i princip nyskick i jämförelse med detta lik. Men jag har ju ändå betalat för det. Även om man köper saker beg så är väl ett rimligt krav att den ska kunna hålla kvar oljan i huset..

Denna vecka har det mailats fram och tillbaka, så vi får se hur det slutar. Första svaret jag fick va att 9 av 10 av alla sådana hus är spruckna. Jaha men dåså! Är väl igen anledning att sälja skrot till folk! En blind person hade sett sprickorna i huset som verkar ha orsakats av ett haveri på just kronhjul/ingående axel.

Detta är samma person som vi tidigare avhandlat i DHs tråd om hans 580C. Jag har dock aldrig haft problem tidigare men de saker jag köpt. Han ska få sin chans att göra rätt för sig innan jag sågar honom mer.

Idag började jag och fadern plocka ihop grejer ialf. Det fick bli en hybrid av gamla lådans hus och utgående axel ink lager och smådelar. Sedan kronhjul och ingående axel från den inköpta lådan. Fick även plocka muttern till utgående axel från den lådan. Låsbrickan fick vi nytillverka.

Bild
Bild
Bild

Så nu börjar det ta form. Äntligen... :thumme:

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800



DH Service

#167 » 16:10:51, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det löste sig. men jag är inte förvånad ang hans agerande som sagt hade jag ett helvete med denne man.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

DH Service

#168 » 20:09:16, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten teori ang spruckna hus , om man kunde justera svängbromsen lite lösare så att den precis orkar hålla maskinen i läge vid grävning då ger man inte ger lådan så stor belastning ,för det är ju givet att låser bromsen helt o man står lite dumt till när man tar ett snetag så finns det inget annat alternativ än att v-lådan får ett jobbigt liv, det är nog värt att tänka på för du hittar nog inte så många fler v-lådor till D-modellen om det skulle skita sig. Som sagt det finns flera anledningar till att hymac inte tillverkas idag. men vi som är frälsta hymac-fans får anpassa brukandet till kvaliten så går dom ett tag till.

3 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Andy80

#169 » 20:22:45, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer, tråkigt de levererade ett trasigt hus!
Synd man inte törs lita på denna leverantör längre. Det vimlar ju inte direkt av Hymac-handlare längre.
Kul ni är på banan iallafall :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

63an

#170 » 20:53:08, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lådan intakt med alla bitar? Kanske kan svetsas av någon skicklig kille? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus

#171 » 21:04:59, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sympati Ante :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

DH Service

#172 » 21:30:16, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan garantera att alla lagerlägen i lådan behöver bearbetas om någon skulle närma sig med en svets det kroknar o drar sig mer än vad man tror, Ante får nog ha en liten avskedsceremoni kring denna låda likt en totempåle el liknande o anse den som skrot. Tyvärr!

3 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

DH Service

#173 » 21:32:00, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan annars användas som blomkruka då den har övervattningsskydd.

5 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

63an

#174 » 21:58:01, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut å dränering finns redan :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus

#175 » 22:05:09, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde bli en fantastisk prydnad i en Maskinisttrådgård!!! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Antevante (trådstartaren)

#176 » 14:59:55, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service skrev:Jag har en liten teori ang spruckna hus , om man kunde justera svängbromsen lite lösare så att den precis orkar hålla maskinen i läge vid grävning då ger man inte ger lådan så stor belastning ,för det är ju givet att låser bromsen helt o man står lite dumt till när man tar ett snetag så finns det inget annat alternativ än att v-lådan får ett jobbigt liv, det är nog värt att tänka på för du hittar nog inte så många fler v-lådor till D-modellen om det skulle skita sig. Som sagt det finns flera anledningar till att hymac inte tillverkas idag. men vi som är frälsta hymac-fans får anpassa brukandet till kvaliten så går dom ett tag till.


Där har du en bra poäng. Frågan är om den extra svängbromsen på pedal har en positiv inverkan eller tvärt om? Den borde ju rimligtvis vara skonsammare mot svängmotorn då den styr bort oljan från svängmotorn helt och hållet vid bromsning. Dock sker ju bromsfunktionen på just dessa delar ovan så de kanske får ta mer stryk?

Vi hade tidigare en Hymac 586S den hade ett vanligt bromsok på en bromsskiva i centrum på maskinen. När den inte kärvade så var det ju en enkel och bra lösning kan jag tycka.

Det gamla huset ska nog ställas i skamvrån. Den är nog omöjlig att laga. Men alla andra delar i lådan va helt okej. Så jag har nu många bitar i reserv :thumme:

Jag ska fundera vidare på vilken typ av cermoni som skall ske kring detta stycke skrot. Tack för era sympatier och mycket konstruktiva förslag!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

per eskilsson

#177 » 14:36:42, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en thriller med med svänglådan. Men var det inte utfärdat högriskvarning på mr R G? Så varför tordes du göra affär med honom? Du blir nog tvungen att rapportera hur denna affär slutar ekonomiskt. På min 580 DS var den extra svängbromsen inte pedalstyrd utan manövrerades via spak. Vajern varr dock av och har fått förbli det. Uppenbarligen föreligger en felbedömning av konstruktörerna vad gäller sväng växellådan. Största varsamhet med svängen är nog motiverat på dessa modeller. Än så länge behåller min låda olja så jag gissar att den fortfarande är ospräckt.

2 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante (trådstartaren)

#178 » 22:17:12, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

per eskilsson skrev:Det blev en thriller med med svänglådan. Men var det inte utfärdat högriskvarning på mr R G? Så varför tordes du göra affär med honom? Du blir nog tvungen att rapportera hur denna affär slutar ekonomiskt. På min 580 DS var den extra svängbromsen inte pedalstyrd utan manövrerades via spak. Vajern varr dock av och har fått förbli det. Uppenbarligen föreligger en felbedömning av konstruktörerna vad gäller sväng växellådan. Största varsamhet med svängen är nog motiverat på dessa modeller. Än så länge behåller min låda olja så jag gissar att den fortfarande är ospräckt.


Jodå så jag får allt skylla mig själv en del! Men det knepiga är ju att det är inte så många som sitter på dessa delar. Den axlen som va själva felet verkade vara omöjlig att köpa nägon annanstans i England. Jag TROR dessutom att Petterssons tar sina icke lagervaror därifrån.

Senaste kontakten vi hade så erbjöds jag köpa en komplett svängmotor med inbyggd växel. Tydligen finns där en version som togs fram efter att 580DS slutat tillverkas. Pga av de problem som funnits. Han var så generös och kunde sälja den med viss rabatt för det tråkiga som hänt. Bara ca 15000kr plus frakt. Glöm det sa jag! Där står vi idag.

Enligt vår pålitliga källa så är 9/10 hus spruckna i England. Kanske har de klarat sig bättre här i svedala då de haft den extra svängbromsen? Pettersson förklarade för mig att det va väldigt vanligt att den stora muttern lossnade och utgående axel halkade ner precis som på min. Frågan är om det inte är så att husen spricker när man får haveri på axeln/kronhjulet? Då snackar vi ju kraft om det blir bitar i mellan där. Eller spricker de först sedan går den oljetorr och sedan följer haveriet... En gåta. Men men mitt hus är helt. Och jag ska hålla ett öga på den i framtiden.

Jaja nu åter till verkstaden. Farsgubbben och jag gav oss f-n på att klumpen skulle i maskinen innan lördagskvällen.

Lite pill att montera ihop allt, det mesta fanns bra beskrivet i verkstadshandboken. Har mätt och schimsat alla spel efter bästa förmåga. Fick tillverka en bricka att schimsa in kronhjulets låsbricka då det blev väl tajt annars. I övrigt plockade vi något enstaka schims från englandslådan.

Bild

Dags för lite tätning sedan på med locket!

Bild
Bild

En hel skock med schims gick åt för att få bromstrumman i rätt höjd. Hade lagt alla schims i en en låda men tänkte inte på att det va inte symmetrisk håldelning på dem.. Blev lite pusslande innan alla passade.

Bild

Sedan var det dags för bromsen. Nu är den rengjord och justerad så får vi se om den vaknar till liv...

Bild
Bild
Bild

Vips så satt svängmotorn på plats med! Den kröp dessutom innan kvällen ner i maskinen igen :thummar:
Bild

Igår drog jag fast bultarna i chassiet och ska bara fixa nya hydraulslangar i veckan sedan är det dags för uppstart!

/Ante

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#179 » 22:50:32, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bromsen är samma variant som Volvo bakastare har ,även Mattsson väghyvlar nyper som fan. Vad har du för sås i lådan? Det är inte så att du skall ha lubrisol tillsats i så inte lamelerna hugger hårt, alltså för våta bromsar menar jag. Jag har laborerat en del med såna bromsar på truckar.

3 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

DH Service

#180 » 22:53:39, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst blir man glad när man konfererar med mannen RG!
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se