Igår blev det äntligen provstart av "hela" maskinen med hydraulik och allt. Fyllde på 200L
olja och körde lite på starten med stoppen dragen. Pumparna tog direkt och allt verkar tätt vid de nya slangarna. Lite bök innan jag fick hem sugslangen. 45mm innermått va inte skitvanligt. Skitkul att äntligen få provköra.
Enda jag noterade va att Svängen håller inte emot riktigt när det lutar. Måste läsa på lite hur svängbromsen fungerar oxå. Den verkar ej fungera alls. En bomkolv läcker rejält så den blir att packa om. Efter att larvat en runda på planen blev man dessutom påminnd om hur vansinnigt slitna kedjorna är i undervagnen.
Här är hon ute och rör på sig för första gången på ett bra tag!
Att lägga av banden va inte svårt. Nån fördel med uppslitna länkar ialf.
Noterade ett vinande ljud från vänstra växellådan, har sedan min 580BT dåliga efrarenheter av Hymacs växellå
dor. Så lika bra att gå till botten med problemet. Tömde olja i båda lådorna (sörjan) lyckades sedan lokalisera ett glapp på en
axel där dessutom lagret såg ut att begå skilsmässa med sig själv. Högra växellådan fick godkännt efter rengöring så där väntar jag bara på nya bultar till locket.
Fortsättning följer på växellådan.
Plockade bort ledarhjulen igår oxå, högra hjulets
fjäder va brusten på två ställen. Då är man glad att man kan ta en promenad till baksidan av verkstan och hämta en ny. Praktiskt att Hymac inte ändrat så mycket på vissa detaljer med åren.
Idag har jag plockat bort bandspännarna och sett över dem, då det va fullt med fett runt dem utgick jag från att de läckte. Men de hade tillåmed delat sig! Man har alltså spännt ut banden så mycket att man tryckt isär kolvarna, dessutom har man svetsat på distanser på dem för att man ska lyckas spänna ännu mer. Seriöst. Väldigt. Isär med skiten, rengöra och smörja upp och kapa bort den påsvetsade distansen. Har en uppsättning
band liggande från en 580C som jag sålt. De är som nya. Så jag är rädd att tar jag inte bort distansen så kan jag inte släppa in ledarhjulet långt nog vid monteringen.
Klart! Sedan lyfta ner och bulta dit.
I veckan ska jag försöka få itu växellådan för lagerbytet, även beställa grejer till bomkolven och nya
bromsbelägg minsann. Trevlig helg alla maskinister. /Ante