Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 8 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Andy80

#106 » 12:56:23, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat! Upplever du att maskinen blir märkbart svagare på bryten med tiltfäste monterat eller går det bra?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B



Fokine

#107 » 22:20:38, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Stridis2

#108 » 13:26:38, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du behöver en S50-grind så har jag en ny till salu som jag brände av från en skopa. :mrgreen:

Men för att inte detta ska bli ett rent reklaminlägg så får jag, än en gång, säga att det är en fantastiskt underhållande tråd du gör! :thummar:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Antevante (trådstartaren)

#109 » 22:15:59, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andy80 skrev:Snyggt jobbat! Upplever du att maskinen blir märkbart svagare på bryten med tiltfäste monterat eller går det bra?


Jag har bara provgrävt i en grushög nu med min lilla tandskopa. Men ja den stjäl en del. Men jag ser det som att man kör ju med den när brytkraften inte är det primära. Vid återfyllning, släntning dikesrensning osv. Jag ser fram emot att få tiltfunktion på alla mina redskap blir kul att pröva.

Fokine skrev:Snyggt jobbat!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tackar!

Stridis2 skrev:Om du behöver en S50-grind så har jag en ny till salu som jag brände av från en skopa. :mrgreen:

Men för att inte detta ska bli ett rent reklaminlägg så får jag, än en gång, säga att det är en fantastiskt underhållande tråd du gör! :thummar:


Hahah tack tack,reklam är välkommet det oxå! Jag har redan ett par grindar liggande men tack för erbjudandet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#110 » 22:06:05, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledig dag= Hymacdag.

Har idag bytt motorolja och filter. Om någon söker filter till sin 580D/DS så ser ni här vad de heter. Informativt så det förslår!
Bild

Väldigt lättservad maskin detta. Dieselfilterna når man lätt bakifrån och motoroljefiltret sitter precis nedanför. 13,7L olja sväljer en Perkins av denna sort.

Bild

Flera ggr när jag kört maskinen och stängt av motorn för något snabbfix, så har jag råkat ut för att den startar, går i 15 sekunder sen dör.. Varje gång har det varit ett helvete att lufta ur den. Då man av någon anledning alltid är själv vid dessa tillfälle.

Jag har fått för mig att dieseln rinner tillbaka från matarpumpen. Så idag monterade jag en ny matarpump. Efter filterbytet pumpade jag upp diesel i filterna och det va betydligt lättare med denna handpumpen än de gamla. Vi får se om tjuvstannadet slutar.

Bild

Svetsade lite ”förhöjningar” på gallerskopan då jag länge stört mig på att det alltid rinner lite över när man sorterar... Ja skopan är nog lite för liten egentligen. Plus en liten plåt framför grinden då det rinner in i redskapsfästet när man fyller skopan.

Bild

Så till dagens problem. Eller det är mer dagens problem.. För nån vecka sedan tömde jag bandväxellådorna på olja. Till min stora besvikelse så innehöll de inte så mycket olja som de borde. Det ska vara ca 5L per sida. Ena sidan fanns ca 3L andra kanske 1,5L!

Jag hade tidigare sett att det fuktade olja vid täckplåtarna över bromsarna. Jag förutsatte att det va från bromscylindrarna. Det visade sig nu vara den vägen oljan från växellådorna tar sig ut. Men hur är frågan..

Bild

På bilden ser ni hålen brevid bromstrumman. Inne där är ett tomt mellanrum, mellan växellådan och bromsarna som ni ser på bilden. Där inne finns egentligen bara tre hål med pluggar, innanför dem sitter växellådans axlar. Pluggarna är till för att man ska kunna slå ut axlarna och lagerna vid ett haveri el så.

När jag fick maskinen märkte jag att det fanns olja i mellanrummet. Då förutsatte jag att pluggarna läckte. Lossade dem tätade med gängtätning och funderade inte mer på det.

Det visar sig när jag fyller olja i växellådan så läcker det ur lådan och in i mellanrummet. Jag fylllde till nivåpluggen för en veckan sedan, idag var det ca 1,5 cm under rätt nivå med olja och mellanrummet innehöll olja.
Det jävliga är att alla ev möjligheter till läckage, ligger över nivåpluggen. Vi kan alltså utesluta pluggarna. Även bromstrummans tätning ligger högre upp och då hade oljan inte läckt ut i mellanrummet utan vid bromsarna.

Jag funderade på om det kunde vara en spricka eller något som släppte ut oljan. Men även andra sidan så är det olja i mellanrummet. Att båda sidor skulle spricka på samma ställe vore väl inte troligt men iåfs inte omöjligt.

Nån som har en tanke?

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Jim_the_one

#111 » 23:58:21, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vågar nästan sätta en femma på att det är axeltätningen till bromstrumman som läcker. Oljan dras upp av dreven på insidan och rinner ut längs axeln.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

ja-bond77

#112 » 07:21:19, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du inte alls kört med maskinen efter oljepåfyllningen? Då kunde väl inte oljan komma upp via kuggarna... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jim_the_one

#113 » 08:31:40, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer vaken nu, eller tröttare. Om jag inte minns helt fel så är locket på denna sida ganska stort. Borde gå att se genom hålen på trumman.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Antevante (trådstartaren)

#114 » 08:41:49, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej precis JA maskinen är ej startad. Hade det varit bromsens tätning så hade oljan kommit ute i bromsens utrymme. Inte i mellanrummet. Min första tanke va oxå bromsaxlens tätning.

Jag har haft loss trumman och där är snustort bakom.

Jag ska idag köpa en liten insepktionskamera så jag kan titta in i mellanrummet. Sen fylla på och se om man ev kan så nått.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#115 » 21:11:02, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fylle jag på växellådan med diesel och körde in min lilla kamera i hålen. Kunde ialf se var det inte läckte. Svårt att se men jag anar att det kommer från bromsaxlens utrymme. Dock läcker det ju isåfall i svetsen.. Lossade locket idag som håller packboxen innanför trumman. Såg riktigt ut.

Imorgon så ska jag lägga av bandet och öppna växellådan. Eftersom jag vet hur mycket nivån sjunker när jag fyllt upp lådan så borde man ju i princip kunna mäta sig till var oljan tar sig ut. Filmade svetsen i botten växellådan innfrån mellanrummet. Såg bra ut. Men det säger ju sig självt att det inte läcker i botten för då hade ju oljenivån varit därefter...

Återkommer med bilder på detta otroligt inspirerade arbete imorgon. Godkväll.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#116 » 21:11:41, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillslut kom jag igång med arbetet idag!

Bild

Släppa spännaren och en länk i skopan att dra med så trillade bandet av ganska lätt. Nackdelen med fräscha kedjor är ju att det är lite bångstyrigare att kränga av. Men det är ju ett lyxproblem onekligen.

Bild
Bild

Öppnade locket på lådan och det såg bra ut. Dvs inga lösa kuggar eller imploderade lager som har hänt förut. Fyllde upp lådan rejält med diesel och blåste sedan med tryckluft från utsidan av växellådan. Gick bra att köra in munstycket och blåsa på alla svetsar inne i ”mellanrummet” Efter att snöat in på området kring bromsaxlen gav jag upp där och letade vidare. Efter mödosamt arbete så fann jag ett läckage! Inne i ena hörnet på lådan bubblade det friskt! I precis den höjd som oljenivån visat tidigare. Som ni ser är lådan svetsad utvändigt, innuti blir som en öppen skarv mellan lådans sidor. Hur ska jag täta detta tycker ni?

Svårt att se men här kan man se det bubbla nere i hörnet.
Bild

Bild utan bubblor.
Bild

Utifrån är det nästan omöjligt att komma år. Jag skulle kunna tråckla in pinnsvetsen och pröva men jag tror det är otroligt svårt att pricka rätt och dessutom med ett vettigt resultat. Att lyckas svetsa inuti är jag mycket skeptisk till oxå. Jag tänker att stålet lär väl vara skapligt infekterat av all olja under 32 år?

Jag tänker att täta skarven hela vägen med någon typ packningssilicon? Här finns inget tryck och ingen värme att tala om. Rengöra noga och kanske slipa före. Vad tror ni?

/Ante

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#117 » 21:52:42, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du hittat läckan, jag kan verkligen rekommendera wurths rtv silicone ett som både limmar o tätar ,har använt olika varianter av rtv silicone men wurths tycker jag är bäst .har tätat tråget till min bandsåg på samma vis som du skall göra genom att lägga en sträng inv.jag ser att du har den där fantastiska färgen som bara flagnar den är lite till besvär men ta cellulosa förtunning o pensel först så du får bort all färg i hörnet sen täta.

4 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

DH Service

#118 » 21:55:20, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS, mycket trevligt att se en växellåda som är i gott skick!

1 person gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

bert

#119 » 21:59:07, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle inte gå med kemisk metall?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Fokine

#120 » 21:59:27, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat med att hitta läckan. Går det att hetta upp godset från utsidan och löda på något vis från insidan? Inget jag testat, bara en tanke.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se