Ledig dag= Hymacdag.
Har idag bytt motorolja och filter. Om någon söker filter till sin 580D/DS så ser ni här vad de heter. Informativt så det förslår!
Väldigt lättservad maskin detta. Dieselfilterna når man lätt bakifrån och motoroljefiltret sitter precis nedanför. 13,7L
olja sväljer en Perkins av denna sort.
Flera ggr när jag kört maskinen och stängt av motorn för något snabbfix, så har jag råkat ut för att den startar, går i 15 sekunder sen dör.. Varje gång har det varit ett helvete att lufta ur den. Då man av någon anledning alltid är själv vid dessa tillfälle.
Jag har fått för mig att dieseln rinner tillbaka från matarpumpen. Så idag monterade jag en ny
matarpump. Efter filterbytet pumpade jag upp diesel i filterna och det va betydligt lättare med denna handpumpen än de gamla. Vi får se om tjuvstannadet slutar.
Svetsade lite ”förhöjningar” på gallerskopan då jag länge stört mig på att det alltid rinner lite över när man sorterar... Ja skopan är nog lite för liten egentligen. Plus en liten plåt framför grinden då det rinner in i redskapsfästet när man fyller skopan.
Så till dagens problem. Eller det är mer dagens problem.. För nån vecka sedan tömde jag bandväxellådorna på olja. Till min stora besvikelse så innehöll de inte så mycket olja som de borde. Det ska vara ca 5L per sida. Ena sidan fanns ca 3L andra kanske 1,5L!
Jag hade tidigare sett att det fuktade olja vid täckplåtarna över bromsarna. Jag förutsatte att det va från bromscylindrarna. Det visade sig nu vara den vägen oljan från växellådorna tar sig ut. Men hur är frågan..
På bilden ser ni hålen brevid bromstrumman. Inne där är ett tomt mellanrum, mellan växellådan och bromsarna som ni ser på bilden. Där inne finns egentligen bara tre hål med pluggar, innanför dem sitter växellådans axlar. Pluggarna är till för att man ska kunna slå ut axlarna och lagerna vid ett haveri el så.
När jag fick maskinen märkte jag att det fanns olja i mellanrummet. Då förutsatte jag att pluggarna läckte. Lossade dem tätade med gängtätning och funderade inte mer på det.
Det visar sig när jag fyller olja i växellådan så läcker det ur lådan och in i mellanrummet. Jag fylllde till nivåpluggen för en veckan sedan, idag var det ca 1,5 cm under rätt nivå med olja och mellanrummet innehöll olja.
Det jävliga är att alla ev möjligheter till
läckage, ligger över nivåpluggen. Vi kan alltså utesluta pluggarna. Även bromstrummans
tätning ligger högre upp och då hade oljan inte läckt ut i mellanrummet utan vid bromsarna.
Jag funderade på om det kunde vara en spricka eller något som släppte ut oljan. Men även andra sidan så är det olja i mellanrummet. Att båda sidor skulle spricka på samma ställe vore väl inte troligt men iåfs inte omöjligt.
Nån som har en tanke?