Har börjat forska lite kring att renovera svängmotorn. Maskinen fungerar helt okej. Men när den är riktigt varm i hydrauliken så har den tufft att svänga överdelen i motlut. Likaså håller den inte sig still när det lutar. Jag har sett över crossline ventilen som som fördelar oljan mellan sidorna vid stopp. Och den är helt ok. Jag har oxå mätt alla
tryck både på ventilbordet som matar svängen och mätt tryck på motorn. Inga konstigheter. Jag misstänker internt
läckage i motorn. Då allt fungerar bra vid kall maskin.
Tidigare har jag sett över svängväxellådan med gott resultat. Där fick jag tag i delar. Men att hitta delar till svängmotorn verkar svårt.
Jag har inte ens lyckats utröna vem som tillverkat motorn.
Vissa säger Staffa (numera Kawasaki) som gjort de tidigare radial-kolvmotorerna till Hymac. Men ganska säker på att det inte är en Staffa. Finns oändligt med bilder på Staffa motorer på nätet, men inte en som ser ut som denna. Finns ingen typplåt eller nummer som ger några träffar heller. Jag lägger med en bild från när jag hade den lös vid svängväxelhaveriet och en
sprängskiss. Kanske någon av alla maskinister har en ide?
Antingen så river jag motorn och hoppas att jag kan få tag i tätningar. Eller så kör jag vidare ett tag till. Inte lätt alltså!
Sen dök det upp ytterligare en dimension i detta projekt...
Är medlem på en engelsk Facebooksida för Hymac. Där dök det upp en 580D som hade uppgraderats med ett synnerligen intressant arrangemang. En Brevini svängväxel med VOAC
hydraulmotor Enligt ägaren ett riktigt lyft för maskinen!
Jag har tidigare i tråden nämnt denna uppgradering då den svartlistade RG från den brittiska ön, försökte sälja en till mig efter han sålt mig en spräckt
växellåda... Just den som jag vart erbjuden, är den
växel som nu sitter på denna maskin i England. Jamie som äger maskinen skickade mig dessa bilder. Lite komiskt med en svensk hydraulmotor
Tydligen togs det fram 20-30 stycken av dessa arrangemang till 580D och även till den senare Hymac 121 av Engelska Hymacs egna serviceorganisation som förmodligen ledsnat på den befintliga konstruktionen.
Vad jag kan utläsa så heter den. ”RPR2065/../FL350” Den växeln hittar jag i Brevinis sortimet och jag tror FL350 är vilken ingående
axel det är? Andra raden tror jag är utgående axel men även där är jag osäker...
Jag har mailat Brevini Sverige som numera ingår i Dana koncernen. Kanske kan de hjälpa mig att tyda plåten och svara på huruvida detta är något som går att köpa. Jag kan tänka mig att det kan bli ett problem att hitta en som har rätt kugg på utgående axel för att passa mot svängkransen på maskinen. Någon som vet om det finns en standard på kuggdelningar på svängkransen? Kanske inte är så svårt ändå?
Detta är ju alldeles för kul för att inte kolla upp...
/Ante