Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 4 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

bert

#46 » 18:51:05, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den stolen måste va det bästa på hela maskinen :)
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



Antevante (trådstartaren)

#47 » 20:25:09, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Den stolen måste va det bästa på hela maskinen :)


Hahah ja det blev redigt bra! Tack för ett bra köp.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

jonnordvall

#48 » 20:47:38, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken härligt fin brunfärg du hittat:)
Nostalgi:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Antevante (trådstartaren)

#49 » 13:53:08, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Vilken härligt fin brunfärg du hittat:)
Nostalgi:)


Ja visst är den! Tror det är bara jag som köper brun sprayfärg på biltema!

Idag kom en pall levererad! Inte dåligt att på under en vecka få hem en kolv från England.

Bild

Jag som nästan gett upp kolvbytet innan jul!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#50 » 16:11:08, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mon:
magirus
 

Antevante (trådstartaren)

#51 » 23:35:18, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Idag fick hon komma ut! Provkopplade lite skopor och okynnesgrävde lite. Provkörde skoplås och slänthydrauliken. Glädjande nog fungerade min el/hydraulkoppling perfekt. Justerade bromsarna för sista gången hoppas jag, så nu kan jag montera luckorna igen.

Första gången jag grävde med maskinen. Konstaterade följande.

Stark och fin på skopa och bomlyft, stor skillnad i lyfthöjd i jämförelse med gammel Hymacen.
Lite svag i stickan är den. Så även på svängen, svängen läcker igenom så den har svårt att stå still om det lutar. Blir att mäta lite tryck.
Snabbfästet kändes glappfritt, en del glapp ute i skopleden och stickan. Blir senare projekt att fixa det.
Larvade runt lite och den går bra mycket fortare och är starkare i drivningen än min gamla maskin.

Men det jävliga idag. Den nya bomkolsvhelvetet läckte ju ännu mer än den gamla! Bara att dela skiten igen! Skapligt trött på bomcylindrar just nu... Generatorn vill inte ladda heller. Beställt ny idag.
Bild

Hade tänkt grävt lite efter nyår. Men neee, tillbaka in i garaget...
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

bert

#52 » 23:43:30, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

E ju många dar till nyår :)
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Antevante (trådstartaren)

#53 » 20:35:47, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag mätt lite tryck. Justerat stickans värden, chocken på sticka in stod väldigt lågt.


220Bar på chockerna och 208bar på Överströmmaren ska det vara enligt boken. Det gäller samtliga grävrörelser. Provkörde lite och det känndes mycket bättre.

Råkade skruva på fel håll på ena justeringen :uupps: Om man säger så, där fanns bra med tryck kvar i pumparna ialf. Då vet man det...

Men ett problem kvarstår. Att maskinen inte vill stå still på svängen om det lutar minsta lilla.
Det är inga större problem med kraften i svängen, har mätt trycket och det är ok.
Maskinen har svängbroms (fotpedal) som extra utrustning. Som inte bromsar alls just nu. Men när bromspedalen aktiveras "frikopplas" hydrauliken till svängen för att man inte ska bromsa sönder svängmotorn antar jag.
Hade först en teori om att det va denna ventil som inte höll tätt och som gjorde att svängen vandrade.
Men har idag kopplat ur svängbromsen helt och problemet kvarstår ändå. Maskinerna såldes även utan fotbroms så i boken jag har finns bild på svängmotorn både med och utan.

Steg 2 i felsökningen..

På svängmotorn sitter en crosslineventil, som omfördelar olja vid hastiga stopp mm. Misstänker att den har något internt läckage. Eller jag nästan hoppas det, nästa steg är ju om det är själva svängmotorn och det vore sällsynt tråkigt.

Bild

Bild

Demonterade ventilen idag för översyn.
Bild

Fattades 3 o-ringar och ett par var halva kvar. Hittade även rester av de två filter som finns med på skissen. Nr 15.
Bild

Ska ringa Petterssons imorgon och se om det finns nån sats med o-ringar för ventilen, filterna kanske med går lösa.. Fortsättning följer.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

bert

#54 » 23:05:05, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gött när det är så uppenbart
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Antevante (trådstartaren)

#55 » 23:16:06, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetet fortgår!

Har öppnat luckorna till Kedjedreven och där såg det förhålladevis bra ut. Ena sidan fick jag tömma ur 5L vatten och annat blask. Men kedjorna såg bra ut. Tvättade, smorde kedjorna och tätade luckorna.

Bild

Bild

Min "nya" bommkolv som jag monterade som läckte som ett såll var ju en ledsam historia, ännu jävligare blev det när även gängan på den kolvstången skar vid demonteringen... Jag blev så less att jag packade allt på en pall till Närke Hydraulik. En vecka senare kom den hem. Inte gratis men jag va så less att jag tyckte det va dags att leja in proffs. Nu är den åter monterad och är tät och fin.

Bild

Bytte generatorn, blev en ny från Ellös, helt omöjligt att finna en likadan som satt på. Nån obskyr CAV historia som inte gick hitta nånstans. Men tog en till MF 3080 som har samma motor, gick ganska lätt att få dit ändå. Glömde ta bild...

Bytte tätningarna i crosslineventilen, svängen blev betydligt bättre, läcker fortfarande lite men inte på långa vägar som förut. Tillräckligt bra för att kunna ut och gräva iallafall.

Glad som en speleman provkörde jag i fredags, alla kolvar täta och generatorn laddade!

Men nu tillbaka in i garaget, har delat skoplänkaget då det kändes lite väl slappt! En hel djungel av olika bussningar. Roliga är de Engelsmännen, alla axlar på maskinen är 60mm. Utom en! Skoplänken på stickan är tumdimesion 2, 1/2" dvs 63,5mm. Pettersons hade alla bussningar hemma utom en, hoppas de dyker upp nästa vecka. Axlarna såg vettiga ut, förutom den omtalade tumaxeln.
Fick idag hem ett ämne att göra axel av, ska be min vän smén att borra ett hål för låsbult i den imorgon.

Bild
Bild
Bild
Bild

/Ante

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#56 » 08:41:40, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det med engelsmännen o mm /tum , jag renoverade ett antal perkinsmotorer den generationen efter din 354-6 dom kallades Phaser1000 series, där fick man ha hela sortimentet med mm o tum för det var en salig blandning samtidigt som dom envisades med att ha 10 mm fattning på m8 ,13 på m10 o både 15,16 på m12. jag tror dom har haft lite ångest vid ritbordet o nu när dom kör brexit o skall bli egna igen kanske det börjar mätas med andra kroppsdelar!

4 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Antevante (trådstartaren)

#57 » 14:54:30, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en uppdatering på 580D projektet.
Har påbörjat ett garageprojekt med 580BTn samtidigt som jag oxå börjat med mitt egna hus/garagebygge. Man kan säga att två maskiner hade passat perefekt just nu!

Uppdatering från föregående vecka.

Då någon klåfingrig varelse stulit tanklocket blev det att hitta på något annat. Hittade lock med svetsfläns på lokala VVS butiken. Satt som en smäck!

Bild

Har väntat flera veckor på mina bussningar till skoplederna, för att DHL slarvat bort dem..
Petterson i Gävle hade några av dem på hyllan, men hälften hade kommit bort på vägen hem från England. Tillslut fick jag ialf de som fanns hemma på laget. Turligt nog just de sämsta i den grova leden på stickan, där jag bytt axel.
Bild

Sen var det bara att montera tillbaka fästet!

Bild
Bild

Hann oxå med att byta termostaterna, fick ingen temp i motorn, men med fina termostater donerade från gammelmotorn så kvicknade den till. Dock ingen klipp i värmen i hytten...

Fort ut och provköra lite i mörkret! Nöjd med belysningen!
Bild

Fanns en gammal lagning på bommen som spruckit, en omgång med svets så får vi se om det återkommer..
Bild

Torsdag och dags för flytt! Lite nervöst att ge sig av när man bara provgrävt 20min vid verkstan. Blev flytt till garagebygget som jag påbörjat med BTn tidigare.
Bild
Bild

Började helgen med lite ledningsschakt för el och vatten, sedan lite fyllning och sedan lite dränering och dagvatten. Det märks att den är 17 år nyare än min 580BT;)
Bild
Bild
Bild
Bild

Största skillnaden är nog räckvidden, nästa en meter längre sticka gör ganska stor skillnad. Larvar skapligt fort ändå med tanke på åldern. Larvpedaler är ju bekvämt onekligen.
De mesta rörelser hänger med bra, stickan är lite slö men där har jag lite planer på förbättringar. Hytten känns rymlig och bra, dock ingen värme! Måste gå till botten med det..Armstöd till stolen finns med på önskelistan.

Va grymt kul att äntligen få pröva maskinen i drift. Ganska precis 6 månader sedan jag hämtade hem den.
Bild

Fortsättning följer...

/Ante

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Stridis2

#58 » 15:01:21, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetar du mycket i Australien? Många av bilderna är ju upp och ner. :lmao:
Skämt å sido, som frukthandlaren säger, om du tittar (i datorn) ovanför bilderna till vänster ser du två små gula pilar. Med dessa kan du rotera bilderna så de kommer på rätt håll.

Som vanligt en mycket trevlig och läsvärd tråd. Jag höll ju själv på att bli med Hymac men missade den maskinen med en hårsmån, men får trösta mig med att läsa om andras. Fortsätt gärna med din trevliga dokumentation! :thummar:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Antevante (trådstartaren)

#59 » 15:20:15, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Arbetar du mycket i Australien? Många av bilderna är ju upp och ner. :lmao:
Skämt å sido, som frukthandlaren säger, om du tittar (i datorn) ovanför bilderna till vänster ser du två små gula pilar. Med dessa kan du rotera bilderna så de kommer på rätt håll.

Som vanligt en mycket trevlig och läsvärd tråd. Jag höll ju själv på att bli med Hymac men missade den maskinen med en hårsmån, men får trösta mig med att läsa om andras. Fortsätt gärna med din trevliga dokumentation! :thummar:


Du var för snabb Stridis! Jag satt och vände alla rätt när du skrev;) Tack! Jag tycker det är roligt att dokumentera, vet inte om så många läser här på Hymacavdelningen men det är kul när nån uppskattar ens jobb!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Stridis2

#60 » 16:50:39, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt, det brukar även min fru säga... :klia: :vissla:

Det är alltid kul att läsa välskrivna trådar om teknik. Som sagt har jag ingen Hymac själv, men det är kul att läsa om denna, liksom om gamla Åkerman, eftersom det är enkel järnspettsteknologi. Redan i min grävare (-98 Komatsu) så har det blivit lite mer avancerat, och då ska vi inte prata om dagens elektronikstinna maskiner.
Jag läser även gärna om traktorgrävare / grävlastare av samma anledning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se