Hejåhå!
Dags för en ganska sen uppdatering! Ganska lugnt på grävfronten får jag säga. Varit mycket annat som tagit fokus sista tiden.
I sommras färdigställde jag hustomten som jag fyllt upp. Avlopp och
makadam till grunden. Blir nog att återvända till våren och göra trädgård förmodar jag.
Lite foto.
Sedan har det varit lite småjobb men maskinen har mest stått hemma på gården. Har passat på att gräva ur lite mer på min gårdsplan mm. MB Tracen har kompletterat Hymacen perfekt.
Lite mek och tvätt har jag hunnit med. Har haft ett oljeläckage innanför ena bromsluckan sista året. Inte längesedan jag packade om bromscylindern så jag begrep inte vart oljan kom ifrån.
Ett tag trodde jag växellådan läckte igen men efter oljebyte i växellådorna så såg jag att där fattades minsann ingen
olja ialf.För övrigt så har du en Hymac så byt växellådsolja!
Jag byter varje år och den ser ut som skit! Blir nått kopiöst med kondens i lådorna antar jag.
Efter lite testkörning med luckan demonterad så lyckades jag tillslut konstatera att det kom från bromscylindern. Efter ännu mer sökande så fann jag en liten por i svetsen på bromscylindern. På baksidan! Cylindern släpper bromsen när man larvar så alltså tryckte den bara ut olja så fort jag larvade. Inte lätt att lyckas svetsa ett sådant hål men tillslut.
En rejäl tvätt och lite puts när vädret tillät!
Har ända sedan maskinen kom i min ägo så har det varit lite glapp i skoplänken, ingen katastof men ändå så det stör mig. Skopleden har jag fixat tidigare och i övrigt finns där inte något glapp att tala om. Så nu när den stod hemma så tänkte jag mig ett snabbt bussningsbyte bara, men Lite krångel blev det allt..
Skopleden gick ganska smärtfritt. Nedre infästning i redskapsfästet är 2”. Blev massiva stålbussningar där. Inga problem att vafken beställa eller pressa i. Övre
bussning skoplänk, lite udda längd men satt en vanlig spännbussning 70mm utv och 60mm inv. Kapade av en bit av den gamla och pressade i då den nya var 20mm för kort. Löste sig bra tills jag kom till sidostagens bussning i stickan.
Då det va 60mm
axel så hade jag bara antagit att det var 70mm utv mått på bussningen som gällde. Tidigare satt där en spännbussning precis som i skoplänken. Men när bussningen dök upp från Petterssons så var det massiv bussning i nån bronsfärgad metall. Mycket riktigt ska där sitta massiv bussning enligt reservdelslistan så inget konstigt med det. Men bussningen som va 70mm utv gick då inte i hålen i stickan. Blev liksom lite förvirrad då hål ofta tenderar att bli större med åren och inte mindre…
Efter att jag på biltema inköpt en cylinderindikator kunde jag mäta mig till att hålen var tämligen runda och hade samma mått även längre in. Lade ut en förfrågan om detta på facebook i gruppen ”Hymac Excavators” och fick napp.
Invändigt mått på bussningen är metriskt och jämna 60mm. Utv mått är 69, 53mm! Fick inte ihop det med tum heller?
Jo för att det är inte mätt i vanlig engelsk tum utan sk decimaltum. Så bussningen har metriskt mått inv och decimaltum utv!
Så fick jag ialf en förklaring, suckade och lyckades hitta en vän till en vän som kunde slipa ner dem utv till rätt dimesion. Krymte lite vid montering men lite polering så smet axlarna i så fint. Blev även nya axlar till samtliga leder.
Nu torrkört lite vid verkstaden och allt är fast och fint!
/Ante