Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 18 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Antevante (trådstartaren)

#256 » 20:00:46, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är precis som en vanlig handmottagare. Man ställer upp en rotationslaser. Och tar ut en höjd från schaktbotten till laserplanet.

Jag kommer köra med stång på planeringsskopan där jag fäster maskinmottagaren i den rätta höjden.

Har på jobbet både kört med spectra och leica men de är så jevlens dyra.
En kollega har denna på sin bandgrävare och var väldigt nöjd.

Så jag beställde en och ska prova. Dock en vecka sedan nu och inget paket ännu...

Bild

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800



DH Service

#257 » 22:02:27, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser intressant ut, priset var inte helt fel jämfört med andra, det jag tänker på är att den får tåla mycket vibrationer vid grävning.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Antevante (trådstartaren)

#258 » 23:59:58, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många timmar i Hymacen senaste dagarna. Nu väntar jag på att börja flytta massor med tippvagnen. Men bönder har annat för sig just nu så jag får vackert vänta.

Bild
Bild

Den nya maskinmottagaren dök upp i torsdags! Har inte hunnit tillverka något skopmonterat fäste ännu, men körde med den fäst på stickan och det funkade bra. Dock saknar jag funktionen att kunna kolla höjden oavsett stickas vinkel vilket man kan med mottagaren monterad på skopa eller fäste. Nu måste jag stå med stickan lodrätt för att veta att höjden blir rätt.

Bild
Bild

Men den är iåfs lite mer skyddad där uppe, magneten verkade hålla fast bra. Kört i två dagar och inte tappat den eller märkt att den halkat ner.
Men ska man börja härja bland sten och berg så tror jag inte magneten orkar med.

Inga problem att se pilarna ens vid värsta solskenet, ljudsignalen funkar okej även den. Har kört den i ”grov” läge på toleransen och det är körbart. Inte för känsligt. Inte provat finaste läget ännu.

Ännu så länge tycker jag den verkar bra!

Tappade bromsen på enda bandet igår. Jaja dags att justera lite tänkte jag. Öppnade luckan ikväll och konstaterade fjäderbrott! Men har letat upp beg fjäder i gömmorna så produktionen kan fortgå imorgon.

Bild

/Ante

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sparrow

#259 » 00:15:34, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litet tips: Sätt ihop dammskydden för hydraulkopplingarna så håller dom sig rena medans du gräver :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Andy80

#260 » 09:16:44, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smidig sak det där, kan tänka mig det underlättar grävningen! Hur många timmar har det blivit på dina Hymacar nu sen du gjorde iordning dem?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Antevante (trådstartaren)

#261 » 08:19:12, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Litet tips: Sätt ihop dammskydden för hydraulkopplingarna så håller dom sig rena medans du gräver :thumme:


Sällsynt bra tips. Ska ta detta med med mig i livet :thummar:

Andy80 skrev:Smidig sak det där, kan tänka mig det underlättar grävningen! Hur många timmar har det blivit på dina Hymacar nu sen du gjorde iordning dem?


Den gamle BTn har ingen timräknare men jag räknade lite och ca 250h har jag gjort med den sedan 2014.
580D fick ju slava en j*vla massa vid mitt husbygge och den har gått mer än 400h i min ägo.

Inte klokt egentligen... Ska göra klart denna ladugårdsgrunden sedan väntar ett avlopp på samma fastighet, ytterligare ett avlopp andra sidan byn. Min EGEN gräsmatta på baksidan osv... Vi får hoppas förra året va de stora haveriernas år.

/Ante

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#262 » 19:10:35, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha vad gör man på semestern? Jo, sola bada och köra Hymac!

Förra året gjorde jag ca 1000m2 gräsmatta på framsidan. Nu är nästan hela baksidan klar och det är ca 1500m2 till. Hade extremt stor glädje av min lasermottagare. Då jag vill att gräsmattan ska stämma med omgivningen så har jag ca 0,7% per meter i lutning från huset. Det är inte lätt att få till på frihand.
Hade all matjord kvar sedan jag täckte av för byggnaderna så det var bara gallra på med gallerskopan i små högar sedan bree på!

Först en liten häckränna. Tur man har en minigrävare...
Bild
Bild
Här ser man maskinmottagaren med sin nya placering.
Bild
Bild
Missade beställa förhöjningar till brunnarna...
Bild

Sedan flyttade jag tillbaka till ladugårdbygget där BT fått slita hund med plintgrävning och sprängning.
Nu är plintarna nere så återfyllning pågår! Saknas mycket massor så blir att gräva upp mycket fyll och flytta. Återkommer med fortsättningen!
Bild
Bild
Bild

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sparrow

#263 » 20:05:13, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanonjobb du gör med gamla trotjänaren :driver:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Andy80

#264 » 21:18:31, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

First class på de där grävningarna! Hatten av :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

DH Service

#265 » 07:49:01, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Proffisionellt handlag med spakarna!

3 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Christian.k

#266 » 14:44:29, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt snyggt jobb. :thummar:
Mvh Christian

1 person gillar det här inlägget.
Christian.k
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:37, 28-08-2009
Ort: Mörlunda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lm620
Hymac 580BT

Fokine

#267 » 12:34:09, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mästerligt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Antevante (trådstartaren)

#268 » 22:26:29, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå hallå. Dags för uppdatering. Senare delen av sommaren/hösten har rullat på med en del grävjobb.
Inga större haverier att rapportera, denna tråd har ju senaste tiden mest bestått av bilder på grävarbete. Tycker det är bra med både mek och grävbilder, det visar ju på både inkomster och utgifter :grin:

Har under året drabbats av att den orörda bomkolven har börjat läcka allt mer. Så fort det började bli lite kallare på nätterna så läckte den som ett såll första halvtimmen man grävde. När tätningarna blivit värma va den helt tät! Då jag hade jävligt dåliga erfarenheter av att dela bomkolv sedan förut så suckade jag lite.

Hade dock en extra bomkolv liggande som läckte ännu jevligare, som dessutom skar i muttern på kolvstången vid demontering. Skickade den till Närke Hydraulik och vips kunde produktionen fortgå tills reservkolven va klar för montering. I vinter ska de sista två kolvarna packas som. De är inte några stora läckage ännu men jag hatar oljesöl även i små mängder.. Men det blir en senare fråga.

Bild

Tog lite bilder på båda maskinerna där ser man lite hur mycket stöddigare en 580D är än sin 17 år år äldre bror 580BT. Det enda som egentligen är lika är bandställen med tillhörande transmissoner och bromsar. Undervagnen i övrigt är helt olik. Lite oviktigt Hymac-vetande så här en Måndag.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hösten rullar på med el och vatten schakt, utlastning fyll till ladugården och en avloppsanläggning. Har en utloppsledning kvar på ladugårds bygget och lite släntning sen börjar vi se ett slut på det jobbet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Planerar för en omlackering av maskinen i vinter. Dock har jag ännu ingen lokal med tillräckligt med takhöjd som erbjuder värme. Vi får se hur det går med det. Återkommer!

/Ante

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sparrow

#269 » 23:32:11, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart i landet är du o gräver , ser inga sten ? Du kan väl inte va i Småland :mrgreen: Kul med lite Hy-Mac reportage :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Antevante (trådstartaren)

#270 » 17:11:12, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Vart i landet är du o gräver , ser inga sten ? Du kan väl inte va i Småland :mrgreen: Kul med lite Hy-Mac reportage :thummar:


Jodå de finns allt! Denna fastighet ligger väldigt högt upp så det är mindre sten här än på de lägre partierna. Just här är det egentligen de flesta block i ytan sedan förhållandevis stenfritt på djupet. Dock fruktansvärt hårt. Ofta tror man det är berg när stenarna sitter fast i moränen.
Så här såg det ut i infarten till nya ladugården. Stora spetsiga block som satt nerstuckna i moränen, sedan trasberg och även de del släta berghällar som vi fick skjuta.


Bild
Bild
Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se