Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 9 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Scania bonden

#121 » 23:05:09, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastic padding? Glasfiberspackel?
P.P reparerade jag min första växtskyddspruta med. Funkade i flera år. Trots måååånga olika kemikalier.
Glasfiberspackel användes flitigt på ett Ex Opel Rekord sen hon skulle styla... men smällde med en raggare.
Tja ni fattar va ???
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)



DH Service

#122 » 07:57:06, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom mesta spackelvarianter är uppbyggt på polyester o det suger och bryts ner av olja på längre sikt, dom två alternativ som är motståndskraftiga mot olja är silicone och epoxy fartygstankar målas inv med epoxy färg.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Andy80

#123 » 11:53:41, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat. Kul att se bilderna. Hur ser skadan ut. Är det en spricka eller mer som en pora i en svets? Om det är mer som ett hål kanske det går att borra upp det, gänga och sätta dit en plugg. Lagade en skada i en kylkanal på en utombordare på detta sätt. Men är kanske inte så lätt att komma åt där nere.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Antevante (trådstartaren)

#124 » 18:43:31, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla förslag! Jag kör nog på Daniels tips om Wurths grejer eller likn.

Det är i princip omöjligt att komma åt svetsen utifrån på ett bra vis. Jag tror det är en väldigt liten spricka eller en por. Går dock inte se exakt. Hade jag bara kommit åt hade det säkert fungerat att löda/svetsa.

Jag tänker täta båda lådans skarvar som är ut mot bromssidan.

Ska bli intressant att se om vänstersidans växellåda läcker på samma ställe tro. För läcker det gör den med.

Det är alltså inne i detta utrymme som den läckande svetsen finns.. Min mobil lyckades inte ta ett vettigt foto in i hålet dock.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#125 » 18:52:52, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör i vind ante!
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Antevante (trådstartaren)

#126 » 19:32:14, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service skrev:Kör i vind ante!


Ja för fan! Maskinen skulle ju bara hem en sväng på semestern på service. Och nu har den stått i tre månader! Inte bra för produktionen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

63an

#127 » 20:41:43, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du smida en lång körnare å driva metallen där läckan är? De handlar inte om något tryck vad jag förstår! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PeterR

#128 » 21:19:49, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan Du inte skära upp en lucka i plåten/ramen som hindrar Dig att komma åt? Borde vara rimligt enkelt att svetsa tillbaka luckan efter utförd kirurgi? Jag är lite skeptisk till kemikalielösningar där det borde vara svets/lod.....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Antevante (trådstartaren)

#129 » 21:40:36, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Kan du smida en lång körnare å driva metallen där läckan är? De handlar inte om något tryck vad jag förstår! :thummar:


Det får vara en ledad körnare med trollstav på;) Jag förstår din tanke, om jag hade en por som jag tydligt såg så skulle det säkert fungera. Men här har jag en 10mm bred svetsfog som uppenbarligen läcker när jag blåser på detta specifika ställe med tryckluft. Kan vara i fogen kan vara vid sidan om svårt att säga.

PeterR skrev:Kan Du inte skära upp en lucka i plåten/ramen som hindrar Dig att komma åt? Borde vara rimligt enkelt att svetsa tillbaka luckan efter utförd kirurgi? Jag är lite skeptisk till kemikalielösningar där det borde vara svets/lod.....


Klart möjligt att skära upp hålet. Dock är jag väldigt osugen på det! Men det får bli plan B helt klart.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Stridis2

#130 » 08:17:36, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stora problemet med att täta kemiskt, i alla fall som jag ser det hela, är att få rent så det biter. Jag är förtjust i värmehärdad epoxi, men då får materialet inte röra sig efter, och det blir bäst om man har det man ska limma så limmet inte kan rinna bort utan in i limfogen. Men starkt som bara den blir det! :mrgreen:

Jag hade en bensintank på en Range Rover (?) som rostade hål under en hållare. Under tanken satt det en hållare så det var dubbla plåtar, så det var mellan dessa det hade rostat hål. Borstade rent (vet inte om jag tvättade) och tryckte dit en bra laddning Biltemas högtemperatur packningssilikon. Lät torka en dag, sedan var det tätt så länge jag använde bilen aktivt (några år). Vet dock ej om det är tätt längre.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

per eskilsson

#131 » 07:12:39, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju också haft problem med olja i utrymmet mellan växellåda och bromshus. På både BT och DS. Kom dock aldrig till rätt diagnos fastän jag grubblar på detta i 20 år. Grattis Ante till en lyckad felsökning! Fråga: är läckan i den vertikala lådskarven? Ungefär hur högt ovan botten i så fall? Tror också på Daniels ide'. Om det är den vertikala skarven borde man väl kunna slipa, tvätta, blåsa så att det blir hyggligt rent.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante (trådstartaren)

#132 » 20:54:26, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt stridis. Det gäller att tvätta och slipa noga. Klart värt ett försök.

Jag tänker att jag får pröva detta. Det värsta som kan hända är ju att det läcker igen...

Tack per! Ja det verkar vara i den vertikala skarven. Jag har inte mätt exakt men strax nedanför nivåpluggen. Det är ju möjligt att ha ett likadant fel men där läckaget är ovanför nivåpluggen, då kissar den ju bara ut lite när maskinen lutar...

Jag funderar på om det är så att den eländiga färgen som innandömet är målad med, kanske från början var just för att täta lådan mot ev svetsporer? Jag ska ialf limma båda skarvarna mot bromssidan. Kanske tillåmed alla om jag kommer åt.

Jag har ju en 580BT stående som är organdonator. På den är märkligt nog färgen i mycket bättre skick.

Bild

/Ante

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#133 » 22:21:30, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev ju så trött på den färgen som bara flagnar så jag tog bort den på min maskin vem vet den kanske läcker sen. kan vara en vettig teori med färgen som tätning mot svetsporer . jag blandade cellulosaförtunning och vetemjöl blev en härlig pasta som fick sitta o gotta till sig i växellådan o sen högtyckstvätt = färg väck.

4 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Antevante (trådstartaren)

#134 » 20:32:39, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passande nog är man ledig på fredagar. Det är en stor fördel när man ska utföra div livsuppehållande åtgärder på en Hymac.

Tog tryckluften och blåste bort loss all lös färg i hela lådan, Slipade skarvarna i lådan. Tvättade ur all flera ggr och damsög med stora damsugaren. Tvättade skarvarna med förtunning och lät torka. Va inte alls lätt att komma åt. Men det gick. Fick inte tag k Wurths grejer så fick bli SIKAs röda som verkar motsvara samma.

Bild
Bild
Bild

Kom ej åt med mina klumpiga nävar längst ner att stryka ut strängen. Men tog en 10mm gummislang och doppade i såpvatten, gick utmärkt att stryka fogen.
Plockade ihop bromsarna igen. Tänkte bytt packboxen till bromsaxlen när ändå allt var itu men den såg fräsch ut och den va ju faktiskt tät innan. Tvättade ut utrymmet till bromsarna. Men det blev ärligt talat ingen större skillnad. Bromsbelägg får nog bytas till nästa säsong dock. Det sa jag iåfs sist jag hade dem lös också...

Bild

Nu får det härda tills imorgon. Då blir det stor spänning att slå i olja... To be continued.

/Ante

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Andy80

#135 » 20:42:01, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! Den där fogen ska nog stå sig länge :)

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se