Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Det blev en Hymac till! En 580D!

419 inlägg • Sida 24 av 28
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Antevante (trådstartaren)

#346 » 18:44:36, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MatteN skrev:Jösses vilket jobb du lagt ner på maskin! :buga:
Blev riktigt fin efter du lackade den :thumme:


Tack så mycket! Jag är väldigt nöjd med resultatet :thumme:

Lite fina jobb sista tiden. Grävt upp sten inför höstplöjningen åt bonden. Och idag börjat på ett avlopp!

Bild
Bild
Bild
Bild

/Ante

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800



Antevante (trådstartaren)

#347 » 22:54:46, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för ett inlägg i Hymac-dagboken.

Gjort klart avloppet och sedan flytt till jordsorteringen.

Bild

Sorterade 400m3 som gick utmärkt. Mer bilder och film finns i tråden om Sorteringsverket. Illa roligt att mata jord.

Bild

Tog emot 300m3 fyllnadsmassor och slätade ut stentippen. Riktigt fina massor som gjorde underverk med tippen :thumme:

Bild
Bild

Kan oxå glädja er med att bergsgeten har nu skaffat en fru- bergsget :thumme:

Bild

Idag blev det tvätt och lite snabb koll inför vinterdvalan. Har lite projekt på G så dvalan kanske inte blir så lång ändå..

/Ante


Bild

30 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#348 » 23:15:44, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :shake_hands:
magirus
 

texas5020

#349 » 07:17:41, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar: :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Antevante (trådstartaren)

#350 » 23:15:55, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat forska lite kring att renovera svängmotorn. Maskinen fungerar helt okej. Men när den är riktigt varm i hydrauliken så har den tufft att svänga överdelen i motlut. Likaså håller den inte sig still när det lutar. Jag har sett över crossline ventilen som som fördelar oljan mellan sidorna vid stopp. Och den är helt ok. Jag har oxå mätt alla tryck både på ventilbordet som matar svängen och mätt tryck på motorn. Inga konstigheter. Jag misstänker internt läckage i motorn. Då allt fungerar bra vid kall maskin.

Tidigare har jag sett över svängväxellådan med gott resultat. Där fick jag tag i delar. Men att hitta delar till svängmotorn verkar svårt.
Jag har inte ens lyckats utröna vem som tillverkat motorn.

Vissa säger Staffa (numera Kawasaki) som gjort de tidigare radial-kolvmotorerna till Hymac. Men ganska säker på att det inte är en Staffa. Finns oändligt med bilder på Staffa motorer på nätet, men inte en som ser ut som denna. Finns ingen typplåt eller nummer som ger några träffar heller. Jag lägger med en bild från när jag hade den lös vid svängväxelhaveriet och en sprängskiss. Kanske någon av alla maskinister har en ide?

Bild
Bild

Antingen så river jag motorn och hoppas att jag kan få tag i tätningar. Eller så kör jag vidare ett tag till. Inte lätt alltså!

Sen dök det upp ytterligare en dimension i detta projekt...

Är medlem på en engelsk Facebooksida för Hymac. Där dök det upp en 580D som hade uppgraderats med ett synnerligen intressant arrangemang. En Brevini svängväxel med VOAC hydraulmotor :thumme: Enligt ägaren ett riktigt lyft för maskinen!

Jag har tidigare i tråden nämnt denna uppgradering då den svartlistade RG från den brittiska ön, försökte sälja en till mig efter han sålt mig en spräckt växellåda... Just den som jag vart erbjuden, är den växel som nu sitter på denna maskin i England. Jamie som äger maskinen skickade mig dessa bilder. Lite komiskt med en svensk hydraulmotor :thumme: Tydligen togs det fram 20-30 stycken av dessa arrangemang till 580D och även till den senare Hymac 121 av Engelska Hymacs egna serviceorganisation som förmodligen ledsnat på den befintliga konstruktionen.

Bild
Bild
Bild

Vad jag kan utläsa så heter den. ”RPR2065/../FL350” Den växeln hittar jag i Brevinis sortimet och jag tror FL350 är vilken ingående axel det är? Andra raden tror jag är utgående axel men även där är jag osäker...

Jag har mailat Brevini Sverige som numera ingår i Dana koncernen. Kanske kan de hjälpa mig att tyda plåten och svara på huruvida detta är något som går att köpa. Jag kan tänka mig att det kan bli ett problem att hitta en som har rätt kugg på utgående axel för att passa mot svängkransen på maskinen. Någon som vet om det finns en standard på kuggdelningar på svängkransen? Kanske inte är så svårt ändå?

Detta är ju alldeles för kul för att inte kolla upp...

/Ante

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#351 » 00:15:59, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då har jag forskat lite i detta projekt.. Fick via Dana kontakt med Drivsystem i Norrköping.

De har verkligen rotat i arkiven och kunde hjälpa mig med föjande.

Vad betyder numren?

Tipo = typ

Växelbenämning RPR2065/../FL350

RPR = svängväxel med förlängt hus och förstärkt lagring

2 = 2steg

065 = storleken på sista steget

/../ = pinjong (modul och tandtal framgår inte)

FL350 = negativ hydraulisk lamellbroms 5”

Matr. = serienummer

Rapporto = utväxling 30:1

Då har vi lärt oss något om Breviniväxlar. Säkert nån som kan ha nytta av detta i något annat fall. Stort tack till Andreas på Drivteknik som verkligen tar mig och min gamla maskin på allvar. Inte alltid man blir tagen seriöst när man ska ha grejer till en över 30 år gammal maskin :mrgreen:

Visade sig att pinjongen på växeln är special för Hymac. Inga problem att tillverka för ritningarna fanns kvar. Dock skulle bara den gå på över 30k, då har jag varken växel eller hydraulmotor... Njae. Det är lite att ta i för mig.

Går trögt med efterforskningarna på svängmotorn. Det närmsta jag kommer är SAI. De är de enda som har en ialf liknande konstruktion som min med delade cylindrar på längden. Har mailat lite och får se om det ger resultat...

Nu tänker jag undersöka om jag kan ersätta motorn med något annat, kanske modernare eller bara bättre.

Klurar lite på bromsen med. Har ju en pedalstyrd broms som kanske kunde införlivas med någon fort av hydraulik. Idag matas den av oljan till svängmotorn, men styrs av pedal rent mekaniskt. Vore nice med en helt automatisk broms. Frågorna är många..

Maskinen ska på jobb efter nyåret så inte aktuellt att riva den för dessa utsvävningar ännu.
Passade på i helgen att byta de sista oringarna. Hade bara det innersta ventilpaketet kvar. Som vanligt det jävligaste kvar till sist..
Med dammsugare i hydraultanken gick det dock otroligt smidigt med minimalt oljespill.

Bild
Bild
Bild

Fick även lite feeling och svetsade lite slitribbor på RF skopan. Blev riktigt bra om jag får säga det själv.. Har varit en störig höjdskillnad mellan skäret och slitplåten på hälen. Hade lite hardox liggande som passade fint.

Bild
Bild

/Ante

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#352 » 00:39:02, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

redömlig beskrivning!! :buga: Heder till Drivteknik! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

tracker

#353 » 21:21:00, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

TVT motion i örebro har mycket italiendelar, växellådor, svängkransar frekvensomriktare mm.
brukar vara bra priser samt många fabrikat ser likadana ut i utförande.
kolla om dom kan erbjuda en växellåda...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Andy80

#354 » 13:55:38, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det helt uteslutet att lyckas få ditt en vanlig Staffamotor?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Antevante (trådstartaren)

#355 » 00:44:34, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:TVT motion i örebro har mycket italiendelar, växellådor, svängkransar frekvensomriktare mm.
brukar vara bra priser samt många fabrikat ser likadana ut i utförande.
kolla om dom kan erbjuda en växellåda...


Tack för tipset! Ska se vilken väg jag väljer att gå.

Andy80 skrev:Är det helt uteslutet att lyckas få ditt en vanlig Staffamotor?


Nej egentligen inte. Men ville egentligen haft en med integrerad broms. Dessutom har jag ingen Staffa heller att montera. Har väl iåfs en extra till BT men känns lite fel.

Ska se vad det finns för vettiga alternativ till denna motor. Kanske inte finns något...

/Ante

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#356 » 12:30:04, 19-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andy du hade en poäng där...

Luskade lite i att skaffa en Staffa ialf, de finns ju fortfarande och finns delar att tillgå.
Verkar som att 580BT/C har Staffa B80. Eller om den kan heta B080? Medans tidiga 580D/DS har Staffa B030.

Verkar stämma då B80 är på betydligt fler cc och lämnar mer kraft. Helt rimligt då BT/C inte har svängväxellådan.

Har lagt ut lite krokar på lokala hydraulexperten så ska vi se vad som går att hitta. Såvida inte Hymac krånglat till det så borde väl Staffa finnas med rätt utgående axel som passar i växellådan. To bee continued...

Vore ju praktiskt med nån som vet om en 580D med Staffa- motor? Då kunde man kollat serienummer och varit helt säker. Vår 580DS vän Per Eskilsson hat väl samma udda motor som jag vill jag minnas? Eller hur var det Per? :grin:

Plockade itu lite i hytten i veckan. Sanerade ur elsystemet på en hel del antingen vansinnigt långa kablar eller helt meninglösa kablar. Bara lite kvar nu. Man sover liksom bättre med lite ordning där...

Bild

Sedan fick jag för mig att titta på glappet i ena spaken som blivit lite värre. Då maskinen trots sina endast 34 år på nacken saknar servohydraulik, så finns där mängder med stag och leder. Konstaterade ganska lätt att de små lederna/knutarna under spaken började bli dåliga.

Jaha vart får jag tag i dem då? RG säljer på Ebay för ca 400kr styck... Nej nej. Inte kollat med Pettterson dock..
Knutarna var märkta ”HUCO”. Efter lite google så verkade de fortfarande finnas kvar och tillverka ialf liknande grejer.

Bild
Bild

Mest på skoj drog jag ett mail till dem med foto på mina knutar... Blev lite förvånad att då jag fick svaret: Jodå de fanns att tillgå! Efter att nu mailat 20ggr med en makalöst omständig dam så är de nog snart på väg. Till ett klart bättre pris oxå :thumme: Köpte 12 stycken. Så har jag dubbla uppsättningar så jag klarar livet ut :mrgreen:

/Ange

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#357 » 13:08:12, 19-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Antevante (trådstartaren)

#358 » 00:08:08, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket att stå i inför julen men lite har jag gjort ialf.

Monterade en 6/2 ventil bak vid ventilpaketet. Tanken är att kunna koppla in den lilla tredje hydraulpumpen som vanligtvis driver sväng och slänt. Men vid lediga tillfällen skall den få extraknäcka som boost på stickan :thumme: Så är de de flesta 580 i världen kopplade. I reservdelskatalogen står det SWEDEN ONLY på rören till slänthydrauliken. :mrgreen:

Bild

Stört mig länge på att dörrlåset är kass. Så pass att jag saknade nyckel och låsmekanismen.
Efter lite detektivarbete så konstaterade jag att sådana kompletta hantag/lås finns på husvagnar!
Åkte till lokala husvagnsmeken och köpte ett. Passade perfekt!

Bild

Bild

GOD JUL Maskinistvänner!

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#359 » 00:24:28, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :shake_hands:
God jul Ante!

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

jampo

#360 » 00:35:52, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God Jul på dig
Tack för en trevlig o bildlikt fölgetång med renoveringen
//j

1 person gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se