Sida 27 av 28

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 21:13:00, 18-04-2022
av MatteN
Snyggt jobbat :thummar:

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 03:10:24, 19-04-2022
av jampo
intressant läsning med bilder
alltid lärorikt .

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 21:32:00, 06-11-2022
av Antevante
Hejåhå!

Dags för en ganska sen uppdatering! Ganska lugnt på grävfronten får jag säga. Varit mycket annat som tagit fokus sista tiden.
I sommras färdigställde jag hustomten som jag fyllt upp. Avlopp och makadam till grunden. Blir nog att återvända till våren och göra trädgård förmodar jag.

Lite foto.

Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan har det varit lite småjobb men maskinen har mest stått hemma på gården. Har passat på att gräva ur lite mer på min gårdsplan mm. MB Tracen har kompletterat Hymacen perfekt.

Bild
Bild
Bild

Lite mek och tvätt har jag hunnit med. Har haft ett oljeläckage innanför ena bromsluckan sista året. Inte längesedan jag packade om bromscylindern så jag begrep inte vart oljan kom ifrån.

Ett tag trodde jag växellådan läckte igen men efter oljebyte i växellådorna så såg jag att där fattades minsann ingen olja ialf.För övrigt så har du en Hymac så byt växellådsolja!
Jag byter varje år och den ser ut som skit! Blir nått kopiöst med kondens i lådorna antar jag.

Efter lite testkörning med luckan demonterad så lyckades jag tillslut konstatera att det kom från bromscylindern. Efter ännu mer sökande så fann jag en liten por i svetsen på bromscylindern. På baksidan! Cylindern släpper bromsen när man larvar så alltså tryckte den bara ut olja så fort jag larvade. Inte lätt att lyckas svetsa ett sådant hål men tillslut.

Bild
Bild
Bild
Bild

En rejäl tvätt och lite puts när vädret tillät!

Bild
Bild

Har ända sedan maskinen kom i min ägo så har det varit lite glapp i skoplänken, ingen katastof men ändå så det stör mig. Skopleden har jag fixat tidigare och i övrigt finns där inte något glapp att tala om. Så nu när den stod hemma så tänkte jag mig ett snabbt bussningsbyte bara, men Lite krångel blev det allt..

Skopleden gick ganska smärtfritt. Nedre infästning i redskapsfästet är 2”. Blev massiva stålbussningar där. Inga problem att vafken beställa eller pressa i. Övre bussning skoplänk, lite udda längd men satt en vanlig spännbussning 70mm utv och 60mm inv. Kapade av en bit av den gamla och pressade i då den nya var 20mm för kort. Löste sig bra tills jag kom till sidostagens bussning i stickan.

Bild
Bild

Då det va 60mm axel så hade jag bara antagit att det var 70mm utv mått på bussningen som gällde. Tidigare satt där en spännbussning precis som i skoplänken. Men när bussningen dök upp från Petterssons så var det massiv bussning i nån bronsfärgad metall. Mycket riktigt ska där sitta massiv bussning enligt reservdelslistan så inget konstigt med det. Men bussningen som va 70mm utv gick då inte i hålen i stickan. Blev liksom lite förvirrad då hål ofta tenderar att bli större med åren och inte mindre…

Efter att jag på biltema inköpt en cylinderindikator kunde jag mäta mig till att hålen var tämligen runda och hade samma mått även längre in. Lade ut en förfrågan om detta på facebook i gruppen ”Hymac Excavators” och fick napp.

Invändigt mått på bussningen är metriskt och jämna 60mm. Utv mått är 69, 53mm! Fick inte ihop det med tum heller?

Jo för att det är inte mätt i vanlig engelsk tum utan sk decimaltum. Så bussningen har metriskt mått inv och decimaltum utv!
Så fick jag ialf en förklaring, suckade och lyckades hitta en vän till en vän som kunde slipa ner dem utv till rätt dimesion. Krymte lite vid montering men lite polering så smet axlarna i så fint. Blev även nya axlar till samtliga leder.

Bild
Bild

Nu torrkört lite vid verkstaden och allt är fast och fint!

/Ante

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 23:38:50, 06-11-2022
av Björn.O
Trevliga bilder och arbeten !
Jag kan tipsa om att kanel är ett bra indikeringsmedel för att kolla om det är tätt när man svetsar en sån där por eller liknande där det läcker olja.

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 15:55:28, 08-11-2022
av Andy80
Kul att se hur du håller grejerna i Trim. Har sneglat på de där 580D ibland. Vad får man ge för en sån som är i bruksskick?

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 21:19:43, 09-11-2022
av Antevante
Björn.O skrev:Trevliga bilder och arbeten !
Jag kan tipsa om att kanel är ett bra indikeringsmedel för att kolla om det är tätt när man svetsar en sån där por eller liknande där det läcker olja.


Husmorstips :thumme: Ska komma ihåg detta :thumme:

Andy80 skrev:Kul att se hur du håller grejerna i Trim. Har sneglat på de där 580D ibland. Vad får man ge för en sån som är i bruksskick?


Väldigt bra fråga! Jag har sett en ute till salu i bra skick. Den låg på 120 tror jag. Gick nått ganska risigt för ca 50 på auktion oxå vet jag. Det finns inte alls så många som det finns C eller BT så svårt att sätta priset. Jag skulle gärna ha en till om jag får syn på en :mrgreen:

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 13:12:49, 28-11-2022
av johan.eriksson
Nu vet jag nog vem som åkte förbi med MB Trac hemma igår :thumme:

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 22:50:09, 06-12-2022
av Antevante
johan.eriksson skrev:Nu vet jag nog vem som åkte förbi med MB Trac hemma igår :thumme:


Haha! Jag erkänner direkt! :mrgreen: Ska lägga upp lite bilder på den i MB Trac tråden :thumme:

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 08:01:29, 02-07-2023
av Antevante
Längesedan jag uppdaterade nu, men nu är det nått kul på G.
Maskinen har jobbat på under våren med div jobb och fungerar bra.

Ett axplock av senaste projekten.
Bild
Bild
Bild


Bild

Men så råkade jag buda hem en Indexator RT30 med S50!

Bild

Som vanligt med internetauktioner så får vi väl se om det var ett bra köp.
Men jag behöver er hjälp nu.

Rototilten har tidigare suttit på en Huddig från 2008, den har 6st slangar och en elkontakt.

Jag har ju på hymacen 6st uttag. Två släntuttag (6/2 ventil på originaluttag) och uttag för låshydraulik som jag byggde till mitt tiltfäste.
Funkar detta direkt? Antar att en Huddig har dubbla proppstyrda uttag från fabrik? Kan jag då bara koppla in och köra oldschool med min släntpedal? Vet att det blir antingen rotot eller tilt med tanke på 6/2 ventilen.

Vad finns i elkontakten? Signal för skoplås? Extrahydrauliken? Har letat på nätet men hittar inte mycket om dessa som väl egentligen saknar externt styrsystem som ex svab.

Har inte fått hem den ännu så sitter här och spånar lite om detta projekt. Blir ialf kul med en Hymac med rotortilt!

/Ante

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 09:28:38, 02-07-2023
av OLA56
Normalt på rotatorer på Huddig:
Två slangar för tilt.
Två slangar för rotor.
Två slangar för skoplås.
Elkabel för att få extrahydraulik.

OLA56

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 10:33:27, 02-07-2023
av Antevante
Det låter ju som musik i mina öron :thumme:

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 12:02:06, 02-07-2023
av Bergakungen
Härligt med snurra!

Hur mycket tid lägger du i månaden på att gräva åt andra och har du firma?

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 13:51:31, 02-07-2023
av Antevante
Ja det blir kul!

Ja du det är väldigt olika, jag jobbar som anställd med att köra lastmaskin, men har egen firma vid sidan av. Ibland får Hymacen hänga med som extra maskin med hjullastaren på mitt ordinarie jobb. Medans ibland så får hjullastaren hänga med på de projekt jag driver själv. Har en jättebra chef som låter mig blanda och ge lite. Brukar köra 250-300h nånstans med denna maskinen. Vissa år mer vissa mindre.

/Ante

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 14:50:37, 02-07-2023
av OLA56
Kom att tänka på, att elventilen för extrahydraulik är 24v.

OLA56

Re: Det blev en Hymac till! En 580D!

InläggPostat: 00:57:01, 28-07-2023
av Antevante
Lite nyheter. Efter en långbänk med Schenker så är rotorn hemma. Man kan tydligen bara låta bli att hämta gods om man inte har lust.. Jaja.

Bild

Satte på den maskinen en snabbis ikväll. Lite komiskt nästan att alla 6 st slangar passade maskinen. Detta måste vara ödet :thumme:

Bild

Jaha dags för provkörning, Roterar som den ska, tiltar som den ska, skoplåset funkar som det ska.
Lite glapp i främre tiltleden men inget akut. Ser ut som någon tänkt börja åtgärda detta, ser ut som man värmt tappen med gas?

Läcker olja under dettta blocket när jag kör rotorn…

Bild

Finns endast en ventil med spole, där sitter redan kontakt. Men hänger ändå en lös kontakt? Bild

Ja kul att den verkar fungera ialf, verkar inte speciellt glapp i övrigt. Slangpaketet sitter tyvärr på fel sida för min maskin så blir att flytta alla slangar och fästen.

Om svivlen läcker, läcker den nedåt eller kan det vara den som stökar? Hur ter sig en motortätning som gett upp? Ös på med förslag och tips. Aldrig skruvat rototilt förr. Blir kul att lära sig något. Imorgon blir det tvätt och lite mek.

/Ante