Maskinen var nog ihopplockad men troligen mest 580 bt från -68. Den kom till mig -97. Kjedjorna mellan
växellåda och
drivhjul small av några gånger redan första grävsäsongen men efter byte till nya, om jag minns rätt från Momentum i Sundsvall ( bra service ) , höll dom i alla år. Nån
timräknare hade jag inte men jag har uppskattat att jag grävt ca 3000 tim. Motorn var en ford-6a och renoverad innan jag fick den. Motor,drivmotorer, svängmotor och pumpar har gått fint utan åtgärder de 19 år jag hade maskinen. Larvkjedjor är var väldigt slitna och jag hade mängder av larvkrängningar innan jag lärde mig att vända istället för att backa. Ett larvkjedjebrott hade jag också men det blev aldrig av med kjedjebyte. Undervagnen var spräckt och på bommen har jag lagat sprickor. Alla lagningar har jag förstärkt med stående profiler. Inte vackert men det har hållit. Samtliga kolvar på grävaggregat har fått packa om, på stickan och grävcylinder två gånger. Skär på kolvstänger har nog bidragit men framför allt har jag ialla år kört med rätt stora glapp i lederna, speciellt i leden mellan
bom och sticka. Bussningar har jag bytt men vad hjälper det när infästningarna är orunda. Två gånger har axeln mellan sticka och bom gått av. Det beror väl delvis på glapp men kanske ännu mer på min våldsamma hantering av maskinen. Några underrullar har jag bytt. Flera gånger har jag tappat bromsförmåga och det har alltid berott på
olja i bromshuset. Först bytte jag packboxen till växellådan men det var nog
läckage från kolven som lossar bromsen. Efter packningsbyte har det varit lugnt. Det var nog nära brand en gång isoleringen på hela elpaketet smälte. All el rev jag bort. Lyse behöver jag inte ( de få gånger jag grävde i mörker använde jag pannlampa vilket går utmärkt om man tar ur framrutan. Det gör jag alltid när jag gräver. Ny el drogs bara till tändning oljetryck och
batteri. Växellåda, drivhjul och
spännhjul har jag inte behövt röra. Slangbrott har jag naturligtvis haft då och då. Reservdelar har jag köpt från Petterssons. Bra service men man ska mäta noga innan man beställer. Som det framgår av ovanstående spelar jag i gärdsgårdserien jämfört med de proffs som skriver i Hymactådarna-både vad gäller att skriva och att köra. Ett helt yrkesliv som kirurg har man ingen större glädje av i denna bransch. Poängen är väl att man trots det kan ha otroligt mycket användning av en gammal Hymac och att den är stryktålig och lättskruvad och precis i rätt storlek för att bygga skogsbilväg ( jag byggt ca 10 km ). För knappt 2 år sedan trodde jag att all grävningar var klar och slumpade bort min kära vän. När jag såg den åka kände jag att något var allvarligt fel. Nu har jag eventuellt en 580 b -86 på gång. Sens moral: om du nu har en Hymac-behåll den! Till slut ett stort tack till alla er som skriver på Hymactådarna-både. Jag är imponerad och informationen är ovärderlig för oss mindre vetande.