Har ägnat ett par kvällar åt monteringen av drivaxlar o
drivhjul och som vanligt går det inte riktigt som man tänkt sig, det går inte så fort när man är tvungen att sätta sig in i hur dom tänkte när dom tillverkade dessa skapelser,(Kan förresten vara ganska skönt när det inte går för fort heller!) Det är nog inte bara jag som lurat på varför dom två bultarna i änden på drivaxeln har gått av med den stora brickan (sitter två insida o utsida bandvagn , det är ju dom som tyvärr håller axeln o drivhjulet i sidled , nu har väl dom mesta lite
spel mellan
splines o
axel så man kan vicka drivhjulet lite diagonalt ,då blir drivhjulet i praktiken bredare och skjuver inre lagerbanorna utåt vid sidobelastning , om man monterar som verkstadshandboken säger skall man dra åt bultarna och låsa med vikplåten över skallen sedan klart! MEN
är splinesen lite lös passning på som jag förutsätter att alla våra maskiner har med tanke på ålder så blir det att man spänner upp lagerbanorna mot navet på drivhjulet med momentet på dom två stackars 1/2 unc bultarna i ändarna ,då är dom redan uppspända utav gängans
dragkraft och finns inte mer att ge på tar man då uppe på det lite körning och grävning samt drivhjulet får vicka till sig lite så tror jag det säger klick! så jag kan rekommendera att inte dra åt hårt utan bara så att man känner att drivhjulet fortfarande är lite ledigt i sedled bättre att man känner spelet i splinesen mellan axeln o
hjul när det är monterat än att det blir stumt.Tror nog att bultarna pallar en del när det är nytt och hjulet bara glider längs med axeln fram o tillbaka men inte när det vickar diagonalt. på mina maskiner hade det gått av o ut i kåpan där kedjan är och på andra sidan var bultarna utsräckta och den biten av gängan som var fri i luften (brickans tjocklek) var stigningen grövre än unc o jag vet inte om det finns olika stigningar på en o samma
bult att köpa! Så komplettera eran service med ett getöga på detta!