Har i helgen bekantat mig med hymacs fantastiska växellå
dor, samt drivkedjor/drivhjul o det blir byte av samtliga lager/tätningar hittade ett gammalt haveri på utgående
axel från v-lådan där man hade svetsat i lite material o slipat till,får se hur jag löser detta?
sen behöver jag 2 st axlar o ett drev.
Har varit kedjebrott på bägge sidor en gång i tiden ena sidan hade 2 kedjelås o den andra bestod endast av kedjelås! Eller är det nån gammal variant innan man nitade?
Funderar lite på dessa kedjor ringde o kollade vad nya kedjor skulle kosta i sverige hos kedjeteknik dom kör bara med ett tyskt märke Wippermann dom kedjorna avändes även som lyftkedjor på truckar där jag jobbade förut o under 14 års tid där såg jag aldrig någon gå av pga slitage men hymacs kedjor verkar ju gå sönder ofta ,när det gäller slitaget på kedjorna så tillåts ett slitage på 3% så på 2m kedja som är ca per sida så får den vara 60 mm längre utan att tappa styrkan ,dom sitter ju ganska skyddade innanför kåpan ? Skillnaden? kedjeteknik tar 16000 kr för 2 kedjor o i england runt 5000 frågan är vad skall man tro om det?
Lagerhållarna satt som F så domkraft och
värme fick till o lite kontrollerat våld.
Har börjat kolla lite på bytet av larvkedjorna när jag köpte dom så fick jag med nya
drivhjul o dom gamla skall skäras av ekrarna o svetsa på dom nya, dom nya är nästan 20 mm bredare grepp för kedjan undrar vad dom tar i england för helt nya drivhjul och om det överhuvudtaget finns?
skall kolla med esab vad man skall använda för svetsmaterial till detta projekt, skall nog förvärmas en del lurar på om ja skall elda i ett avkapat oljefat o låta dom ligga o grillas en stund.