Björn79 skrev:Verkar vara ganska vanligt med lager ras och kugg brott. Vad gör man för att undvika att detta händer igen och vilken
olja skall man har i lådan?
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Jag har också funderat över detta.
Jag har en tanke om att bromsens placering längst ute på axeln gör att brytkrafterna havererar lagerna på den axeln. Det är ju ganska mycket
dragkraft på bromstrumman när man spänner i med aggregatet.
När det väl börjat sedan går det nog ganska fort utför. Mitt haveri på BTn upptäckte jag genom att den började kugga över lite konstigt när jag larvade. Det va kanske 100h efter att jag bytt oljor och då syntes ingenting på oljan iallafall.
Lite märkligt är att växellådan är exakt likadan på alla 580BT-D. Detta är ju en brist som borde hunnit åtgärdats mellan 1968 och 1986... Men det va väl just det som tog död på Hymac. Bristen på nytänk.
Det ska vara 80-90 olja i växellådorna.