Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac 580BT restoration

254 inlägg • Sida 4 av 17
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Andy80

#46 » 09:42:28, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt otroligt att de inte levererade rätt antal länk denna gången heller. Förstår det är frustrerande när man vill sätta igång och skruva.

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B



Antevante

#47 » 09:03:40, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan va tråkigt med länkarna!

Jag köper alltid vanlig industrifärg. Den är lite grövre än billack men till maskiner duger den bra. Bra pris är det oxå.

Om du får för dig att måla den i den otroligt vackra gul/gröna nyansen så har jag färgkoden.

Kör hårt!

/Ante
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Fokine (trådstartaren)

#48 » 09:20:53, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgkoden tar jag gärna, kul om man kan komma nära originalet. Har just beställt lite färgspruta m.m. för att grunda och lacka framöver om vädret tillåter. Måste nog få på grundfärgen iaf nu när jag slipat ner den och måste rulla ut den från skjulet så jag kan se över växellådorna.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Fokine (trådstartaren)

#49 » 17:55:32, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det var halvdag på jobbet hann jag hem för att göra ett försök att kränga ena bandet. Öppnade luckan och tog bort fettnippeln inklusive hela bulten som den sitter i.

Bild

Därefter pressade jag så mycket jag kunde med skopan mot främre hjulet för att trycka bak det så mycket det gick men det hände inte jättemycket. Kom ut en deciliter fett kanske men sen var det stopp. Provade att trycka på med traktorlastaren också men det fjädrade bara tillbaka. Borde det inte gå att få banden slakare?

Bild

Det var 2 cm intryckt från kanten vilket kändes lite.

Bild

Blir det inte lösare än så här lutar det nog åt att jag delar bandet istället.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Antevante

#50 » 18:48:30, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem när jag skulle kränga av mina band första gången. I mitt fall hade spännkolven rostat ihop så pass ,att det inte ens gick efter att med kraftigt våld med hjullastare tyckt på bandet. Plus att utrymmet bakom var helt fullt med gammalt grus och skit.

Jag lossade då mina överrullar så jag fick tillräckligt slack för att kunna kränga av dem.

En sak som kan bråka när man ska slaka är att fjädern som sitter innanför ledarhjulet kan "haka" i banramen under sig. På min 580D fick jag lyfta fjädern med ett spännband för den skulle krypa in till läget där spänncylindern ligger.
Svårt att förklara i text men jag hoppas det gav något...
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Fokine (trådstartaren)

#51 » 19:00:01, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jag ska kolla så fjädern inte häktat i och om jag kan få loss överrullarna. Ryckte du loss ledarhjulet när du höll också? Det sitter en bult bredvid fettnippeln, måste den lossas innanhav rycker los ledarhjulet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Antevante

#52 » 19:26:40, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fokine skrev:Färgkoden tar jag gärna, kul om man kan komma nära originalet. Har just beställt lite färgspruta m.m. för att grunda och lacka framöver om vädret tillåter. Måste nog få på grundfärgen iaf nu när jag slipat ner den och måste rulla ut den från skjulet så jag kan se över växellådorna.


Det här med färgerna är intressant..

Det råder delade meningar om originalfärgen. Min egna högst ickevetenskapliga utredning har konstaterat.

580 &580B är endast gula.
580BT fanns troligen i både typ BM gult och den grön/gula nyansen. Dock är alla vad jag vet gula i botten. Sen har nog den gul/gröna målats på i efterhand.

Att aggregatet och bandvagn målats svarta kom först på 580CS.

Många BT har fått svarta aggregat för att de skulle se lite nyare ut tror jag. Det är ju oxå att föredra ur praktisk synvinkel. Jag valde den gul/gröna för då ser folk redan från långt håll att det där är en Hymac!

Fokine skrev:Tack, jag ska kolla så fjädern inte häktat i och om jag kan få loss överrullarna. Ryckte du loss ledarhjulet när du höll också? Det sitter en bult bredvid fettnippeln, måste den lossas innanhav rycker los ledarhjulet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det ska bara vara att dra ut. Inga bultar eller så.

Där ska sitta en bult varje sida om fettnipplen. De två bultarna håller fast spänncylindern i bandramen. Om du ska kränga av banden så passa på att titta över spänncylindrarna. Det är jättelätt att komma åt när banden är av. Finns bilder på det i min tråd tror jag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Fokine (trådstartaren)

#53 » 19:38:20, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ante, du är en klippa! Det var precis som du sa att fjädern gick emot plattan på insidan. Jag satt en domkraft under och pressade upp fjädern, plötsligt small det till och jag kunde pressa tillbaka ledarhjulet hela vägen. Sen var det enkelt att lyfta av banden, behövde inte ta bort övre rullarna heller. Lyfte av banden med pallgafflarna vid ledarhjulet, sen var det bara att driva bakåt med banden så häktade dom av.

Bild

Som jag misstänkt hela tiden så var lagren riktigt kassa vid drivhjulet vilket framgår av bilden, det satt riktigt snett. När jag sen plockade bort drevet på insidan såg man tydligt hur slitet det var.

Bild

Kedjan hade bara sträckt sig ca 2mm så det var nog lite bortkastade pengar.

Bild

Med banden av så öppnade jag även växellådan som lyckligtvis såg riktigt bra ut. Oljan var mjölkig men det beror nog på att packningen inte varit tät vid locket.

Nu måste jag bara införskaffa lite bultar med UNC-gänga så jag kan få av lagerhållarna vid drivhjulet och byta lagren.

Mer bilder kommer. Blev så nöjd hur bra det gick så jag glömde fota.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Andy80

#54 » 20:23:14, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! Ser gärna fler bilder :) Du använde alltså maskinens drivmotor för att köra av bandet efter att du hade frigjort det från ledarhjulet?
Vad skönt att växellådan var fin! Var yttre lagret på drivhjulet bra?
Tror inte det var bortkastade pengar med kedjan. Då den var lagad förrut så kanske det finns utmattnigsskador som inte syns.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Fokine (trådstartaren)

#55 » 20:57:42, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, innan det hade jag pallat upp ena sidan av maskinen på ekbjälkar så bandet hängde fritt i luften. Sen lyfte jag först av bandet snett framifrån med gafflarna på traktorn. Därefter backade jag lite med drivmotorn tills det började kugga över. Till sist lyfte jag bort hela bandet med gafflarna. Har inte kollat yttre lagret ännu, måste skaffa lite bultar med UNC-gänga för att få bort yttersta ”locket”. Sant med kedjorna, skönt också att veta att dom är ok och kommer hålla länge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Andy80

#56 » 21:04:25, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hade du för traktor att lyfta med? Tror du att en vanlig jordbrukstraktor med Ålö-lastare orkar?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Fokine (trådstartaren)

#57 » 21:09:47, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en New Holland 6635, 85hk. Visst var det tungt, men inga problem. Annars kan man bara släpa bort det eller låta det ligga kvar bredvid maskinen. Jag flyttade bort det för utrymmets skull, har det lite trångt där grävaren står.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Antevante

#58 » 22:20:31, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va bra att det löste sig! Det va inte lite snett heller. Bra att du tog tag i detta direkt.
Haha vet hur det är med bilder, lätt att glömma när det för ovanlighetens skull går bra med jobbet;)

Ska bli intressant att se då jag aldrig behövt demontera mina drivhjul. Lycka till!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Fokine (trådstartaren)

#59 » 18:50:39, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite blandade resultat idag. Gårdagens uppallning stod sig och det hade inte sjunkit ner något i gruset.

Bild
Bild

Passade på att fylla på olja i överrullarna när man ändå kommer åt det. Växellådan som ju såg riktigt bra ut enligt mig. Har tappat ur oljan och gjort rent med högtryckstvätten. Måstea borra ur en bult till locket som vridits av sedan tidigare, sen stänger jag nog bara igen lådan igen.

Bild

Gav mig på att montera bort drivhjulet. Började med att plocka bort locket på utsidan.

Bild

Här har det inte slösats med fettet :uupps:

Bild

Gjorde motsvarande ingrepp på insidan, det yttre lagerhuset kom av smidigt men det inre lagerhuset hoppade inte ut av sig själv direkt . I med tre bultar och sakta men säkert tvinga ut det.

Bild


Har inte en massa erfarenhet av lagerbyten men tror inte det ska se ut så här :skratta3:

Bild

Bild

Inre lagerhus urplockat. Jag åker nog på att byta axeln också, har tagit en hel de stryk.

Bild

Även lagerhusen är hårt åtgågna.

Bild

Det yttre lagerhuset satt stenhårt och en bult vreds av för mig, har borrat ur den men måste försöka gänga om hålet. Återstår alltså att pressa ur axeln ur drivhjulet och få ut det yttre lagerhuset men det måste nog till lite värre doningar. Ska göra ett försök under veckan med en hydraulisk press.

Fortsättning följer :svettas:

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Andy80

#60 » 20:05:24, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du plockade bort locken. Fanns det hål att tvinga in bultar i eller fick du gänga upp 3 stycken?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se