Sida 1 av 17

Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 17:08:36, 21-09-2017
av Fokine
My search for an excavator has resulted in purchase of a Hymac 580. I will try to keep you posted on the progress of the machine. Luckily I found it just about 15 minutes away from my home.

I started by reading just about all the threads on this forum describing other peoples restorations. I must say there are some impressive mechanics out there. Very inspirational to read Antevantes https://www.maskinisten.net/memberlist.php?mode=viewprofile&u=5050 work on his Hymacs.

I also purchased Jeremy Rowlands book, "The Illustrated History of Hymac" which gave me some interesting background information about the company and its products.

I will start with some pictures, I know you all appreciate that.

Bild
Bild
Bild
Bild

If I am correct this is the slewmotor. It appears to have a different color from the rest of the machine. Maybe it has been replaced.

Bild
Bild
Bild
Bild

Cleaned out beneath the seat, apparently the driver was thirsty

Bild

It has been refitted with "joysticks".

Bild

A lot of old grease, dirt and beer cans. I found a small metal plate on the right inside of the door with the number 7395, could this be a serial number?

On the day I went to pick it up from the seller the hose to the scoop blew. Not a big problem though, nothing that would stop us from loading it on a trailer.

However, running out of fuel halfway up on the trailer did. While the seller drove back to his farm to get diesel I stayed behind to redirect traffic. Luckily we
were standing on a small gravel road so not a lot of traffic.

The one problem the seller mention was that one of the chains to a drive wheel was broken. He had temporarily fixed it with a regular bolt which of course snapped
off. I have called Pettersson in Gävle and he has chain links on the shelf so this should not be a problem to fix.

The first things I would like to fix, besides cleaning it up course:

Fix the chain to the drive wheel. The chain seem very loose/slack. Does anybody if they should be loose or tight? I will post an image of this.
The machine rotates and will not stay in its position when standing on a slope which is quite annoying. Any ideas what may cause this?

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 08:47:30, 22-09-2017
av Fokine
This chain has been repaired at least once. The pin in the yellow circle appears to have been welded. I need to replace the two bolts in the red circle with a new chainlink.

Bild

The chain is very slack/loose on both sides. Can anybody tell me if this is normal. If not, how can I tighten the chain?

Bild

After repairing the chain, the plan is to clean up, regrease the chains, get some new gaskets from Petterssons and close it back up. I also plan to repaint the cover plates while they are off.

Any recommendations on which paint to use?

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 08:50:55, 22-09-2017
av Kotten
Congratulations on the new machine! Everyone needs a digger of course and everyone here appreciates a good thread with as you know, many photos! :grin: Looking forward to seeing your progress! You should get a reply shortly from some of our excellent Hymac mechanics on the forum :smile:

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 21:06:33, 22-09-2017
av Antevante
Hej och välkommen hit! Mycket roligt med fler Hymac-ägare här. Härligt att se ytterligare en vajerspakad 580BT :grin: Såg den där maskinen på annons kul att du tog dig an den.

Jag svarar på svenska för annars tar det hela kvällen för mig..

Ang kedjorna. Finns ingen spännare. De ska inte vara så slaka, den är uppsliten. Har de dessutom brustit så är det läge för nya. Det farliga med ett kedjebrott är om det lilla drevet "lindar upp" kedjan på sig och då knäcker man huset drevet och det kan bli väldigt tråkigt.

Har aldrig bytt kedjor så kan inte säga vad de kostar. Kolla med nån kedjehandlare innan du köper av Petterssons.

Ang sväng problemet. Antingen har du problem med crosslinevetilerna, de som sköter den hydrauliska bromsen när du svänger och släpper spaken. De är egentligen chockventiler som när de löser ut flyttar olja till motsatta sidan av motorn. Ska se om jag har sprängskiss på dem.

Eller så är svängmotorn så pass sliten att den läcker internt och då inte orkar hålla emot.

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 22:14:32, 22-09-2017
av Björn79
Hej och välkommen!
Jag kollade med den lokala firman och de skulle ha 6000:- för en kedja, så jag köpte av Richard Gould i England han tog £123 + frakt.
Nu har jag en 580c men jag förmodar att kedjorna är samma.


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 20:34:17, 24-09-2017
av Fokine
Tack Antevante, såg aldrig annonsen men passerade maskinen titt som tätt och slängde iväg ett sms till ägaren av fastigheten. När låg annonsen ute?

Tror att jag gjorde en skaplig affär iaf. Det följde med en grävskopa utan fästen (bortkapade för att sätta dit S45-grind istället), kabel- och hydraulisk planerskopa. Alla oljor är bytta och larverna uppspända med nytt fett. Bomcylindrarna är ompackade. Originalspakarna är utbytta mot korta vajerspakar. Det är ett mekaniskt S45-fäste monterat. Jag fick betala 45k vilket kändes rimligt med tanke på priset på planerskopor.

Hur går man tillväga för att byta kedjor? Får man plocka av drevet, sätta på kedjan och trycka tillbaka dom? Det finns inte utrymme att lyfta av kedjan.

Edit: Hittade precis denna tråd som verkar svara på min fråga -> https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=40&t=285720&p=3710826&hilit=get+the+wheel+chain#p3710826

Jag såg en annan Hymac-tråd, som jag inte hittar just nu, där någon hade råkat ut för väldigt slitna hållare till axeln som det stora drevet sitter på. Funderar på om jag ska plocka av det för att kolla att det inte är likadant på min och det är därför kedjan är slak.

Rent spontant kändes Petterssons dyra, 400:- för en kedjelänk/skarvlänk men det får man kanske räkna med när det kommer till äldre maskiner med begränsad eftermarknad. Fick även kontakt med en firma i Uppsala som heter Rickards Reservdelar. Ska kontakta dom i veckan för att se vad dom har men kedjelänkar hade dom på hyllan fick jag veta.

Har även sett någon tipsa om http://www.fb-kedjor.se/ här på forumet, kanske kan vara värt att kolla upp.

En sprängskiss vore toppen. Är ingen mekaniker och har ingen större erfarenhet av grävmaskiner så jag är tacksam för alla illustrationer jag kan komma över :-)

Tack Björn79,

Jag skickade en förfrågan till http://www.hymac-spares.co.ukpackning till plåten som skyddar drivningen och fick svar från Anthony Flint med ett pris på £48 vilket avskräckte lite. Men jag får kanske kolla priser på kedjor hos dom.

Edit: Kan ha blandat ihop http://www.hymac-parts.co.uk/ med länken ovan. Var jobbar Richard Gould?

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 20:41:32, 24-09-2017
av Fokine
Har inte hänt så mycket under helgen men har tvättat lite mer och bytt båda slangar till stickan. Överväger att ta bort de tre lamporna och skyddsramen som sitter uppe på hytten eftersom det nu fattas 4cm för att jag ska kunna rulla in maskinen på en betongplatta under tak. Har dessvärre ingen riktig verkstad att använda men betonggolv och tak över huvudet är rätt mycket bättre en alternativet vilket är det allmänna lerkaoset på gårdsplan. Den förra ägaren satte dit en skaplig LED-ramp över framrutan så belysningen finns ändå.

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 08:07:02, 25-09-2017
av Fokine
Fick snabbt svar från Richard Gould, kedjorna ligger nu på £155/st + frakt(£58).

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 09:45:08, 25-09-2017
av Björn79
Här är en spräng bild på växellådan på en 580c. Mitt lager på utgående hade rasat samt inner lagret på axeln med bromsenBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170925/0c43a94dab2947623e03ced69f7a91eb.jpg


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 09:56:13, 25-09-2017
av Fokine
Tack Björn, har inte öppnat luckan till växellådan ännu. Tänkte börja med att fixa kedjorna först och hoppas att växellådan är ok. Hittade faktiskt en utskriven reservdelshandbok bakom stolen men den behöver nog ligga på tork ett tag :-)

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 11:25:19, 25-09-2017
av Antevante
Kolla under downloads här på sidan. Finns parts list till 580C det är i stort sett samma undervagn.

Jag såg den på blocket för längesedan, kanske var ännu en ägare tidigare som sålde då. Sen såg jag den på MaskinistGruppen på facebook nyligen innan du köpte den.

Tycker den ser bra ut! Med skopor och snabbfäste så tror jag priset va rätt.

Ang lägga på kedjan. Det går säkert lossa kugghjulen men lättast är nog att larva på kedjan på stora drevet. Jag tror inte det har med drivhjulets lagring att göra. Men det kollar du lätt med ett spett el dylikt. Det kan vobbla lite utan att det är katastrof.

Ang packning så skit i den! Den ska bara se till att inget vatten kommer in. Så vanligt silicon eller likn fungerar utmärkt. Betydligt billigare och smidigare tror jag.

Gould har hymacparts, brukar köpa av honom. Har alltid fungerat bra.

/Ante

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 16:54:17, 25-09-2017
av Fokine
Har nu beställt 2 nya kedjor inklusive kedjelås från Richard Gould, leverans om 4-5 dagar så med lite tur får jag skita ner mig ordentligt i helgen.

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 20:26:02, 25-09-2017
av Antevante
Vi ser fram emot lite "skitiga" bilder!

/Ante

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 13:38:46, 26-09-2017
av Fokine
Hymac 380 till salu på blocket nu om någon är intresserad:

https://www.blocket.se/alvsborg/Hymac_380_bandgravare_75654003.htm?aw=1

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 21:27:17, 27-09-2017
av Fokine
I väntan på att kedjorna ska anlända så hittade jag en annan intressant sida, http://www.hydraulicplantservices.com/ som har nämnts ett par gånger i forumet.

Det verkar vara "partsman" (Graham Ritchie) här på forumet som är delaktig i firman.

Jag fick även pris (efter att jag beställt dom från Richard Gould) av Graham Ritchie som var något billigare, £140 inklusive kedjelås.