Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac 580BT restoration

254 inlägg • Sida 3 av 17
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Fokine (trådstartaren)

#31 » 20:31:06, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering. I väntan på rätt kedjor från Richard Gould (inte helt nöjd med leveransen därifrån) så gav jag mig på att se över bromsarna som jag vet inte funkade. Skruvade av locket på vänstersidan och upptäckte att bromsbelägget släppt från backen och låg löst mellan backarna. Fullt förståeligt att den bromsen inte tog. I övrigt ser det ok ut och behöver nog bara justeras. Tänkte limma tillbaka belägg. Någon som har tips på vilket typ av lim som ska användas. Har läst lite om någon form av vamvulkningslim men överväger att bara lämna in dom på firma och få dom limmade så det blir rätt.

Bild

Bild

På andra sidan satt beläggen kvar men fick tvätta ur en massa sörja i botten på lådan. Även där ska det nog räcka att justera in bromsarna.

Bild

Har haft svårt att släppa tanken på att drivhjulens lager är kassa och det är det som orsakar dom slaka kedjorna. Tror jag fick mina farhågor bekräftade när jag idag tvättade av navet på drivhjulet från utsidan så gott jag kunde och såg då rätt tydligt att det glipar i bakkant på navet men ligger tajt mot framkant. Misstänker att jag nog köpt nya kedjor i onödan.

Bild

Andra tråkighet jag kan konstatera efter att ha läst verkstadshandboken är att larvbandet är 100% slut utifrån dom mått som anges.

Bild

Har även problem att hitta skarvlänken i larvbanden, hittar ingen med saxsprint.

Bild
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT



Antevante

#32 » 20:49:48, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att du inte hittar saxsprinten är nog inte så konstigt. De brukar aldrig sitta kvar. Antingen finns där en tapp med ett hål i mitten. Den är skarven. Eller som vanligast så har nån svetsat en bricka för att hålla kvar skarvtappen. Bry dig inte för mycket om den tabellen. Jag tror mer eller mindre alla så gamla maskiner inte skulle de måtten. Mest troligt är att dina band är kortade en länk. Räkna dem! Tror att det ska vara 43 länkar original. Min BT är kortad en länk och de är inga problem att köra med. Det jag kan se på dina bilder så duger de gott för husbehov.

Jag hade nog lämnat iväg och limmat belägget. Det är vääldigt stor kraft på bromsarna när man tar i med skopan.

Tråkigt med lagerhaveriet på drivhjulen. Men jag tror att ett kedjebyte är nog ingen lyx iallf. Om drivhjulen inte sittet rätt så har de ju alla gånger fått en helt sned belastning och säkert därför de gått av.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Fokine (trådstartaren)

#33 » 21:29:48, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig angående larverna, dom duger gott för husbehov.

Jag har hittat en sprint med hål i, tack för tipset. Spelar det någon roll vilket håll man slår ut den?

Det är två gängade hål i stora drevet. Vet du om man bara gängar i ett par bultar eller används någon form av avdragare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Antevante

#34 » 22:02:47, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste du dela bandet? Jag tror du kan lägga av dem bara genom att slacka spännaren och sedan tvinga av bandet med en länk kopplad i skopan. Dra då av bandet från de icke drivande hjulen samtidigt som du larvar. Dela band är inte kul om man inte måste. Fördelen med slitna band är att de brukar gå ganska lätt att ta av. Ett trix att få banden längre vid av och påläggning är att skruva bort överrullarna.

Aldrig lossat det stora drevet faktiskt. Men om du vill kan jag kolla vad verkstadsmanualen säger. Om det nu står något där.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Henric Johansson

#35 » 00:01:08, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har limmat belägg till exenterpressar med araldite standard. Tvåkomponentslim med lång torktid, tvätta och slipa bägge ytor rena innan limning . Jag tvättade med aceton.
Tror inte det blir bättre om du lämnar in dom, bättre lägga dom pengarna på något annat.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Fokine (trådstartaren)

#36 » 21:38:23, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag åkte bromsarna av för rengöring och översyn. Tänker även lägga på ett lager färg i utrymmet när allt ändå är bortplockat. Lite märkligt konstruktion med de tre hålen i lådan. Bakom den väggen står det vatten och annan sörja upp till kanten på det nedre hålet. Vet inte om det möjligtvis sitter en dräneringsplugg någonstans, fast å andra sidan ska det väl egentligen vara tätt så inget ska kunna komma in dit till att börja med.

Bild

Även den här axeln verka ha ett slitet lager. Suck, det kanske slutar med att jag skriver en bok istället, "Mannen som aldrig fick gräva" :-) Fast det är ju rätt skoj eftersom det är första gången jag håller på med något liknande och man lär sig ju en hel del utmed vägen, särskilt med hjälp av detta forum.

Bild

Snackade med en polare idag som kom på en annan idé för att få på drivkedjorna. Börja med att trycka upp den sidan av grävaren som kedjan ska bytas på. Trä i ett spett eller liknande långt bak genom larvbanden i botten. Fäst spettet i ett par draglinor och dra sakta runt banden med traktorn samtidigt som någon annan leder på kedjan runt drevet.

Låter enkelt nog och man slipper kränga av banden. Återkommer när det blir dags att göra detta för att se hur det gick.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Antevante

#37 » 21:31:53, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer allt djupare in i maskinen :grin:

Hålen är till för att kunna demontera växellådans axlar. De är guld värda när man ska plocka itu axlar och drev. Finns ingen dränering tyvärr. Trasa och tålamod är det som gäller.

Om bromsaxlens lager är så dåligt så borde du öppna växellådan och titta på resterande lager. Växellådsrasen börjar ofta just på bromsaxlen. Öppna luckan uppepå så ser man väl skicket på lådan.

Kämpa på! Det blir grävning tillslut!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

fourdoor

#38 » 07:53:41, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är någon tröst så är vi nog rätt många här på forumet som inte heller får gräva. :uupps: :grin:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Fokine (trådstartaren)

#39 » 09:27:42, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktade http://www.rydahls.se/ för att se vad dom skulle ta för att limma om belägget på backen. Fick svaret "Det fixar vi, skicka hit dom bara". Men när jag frågade vad det skulle kosta visade det sig att dom har en minsta orderavgift på 3.000:- :uupps:

Det lutar åt att jag skickar dom till http://www.bilbromsar.se/, 250-300:- per back.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Fokine (trådstartaren)

#40 » 19:33:17, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering, väntar fortfarande på kedjorna så jag satte igång med lite slipning inför grundmålning. Har ingen bläster men tycker det funkar riktigt bra med vinkelslipen och flap disc.

Bild

Har tänkte köpa grundfärg från Olsson i Ellös och eventuellt även gul maskinfärg. Ni som gjort liknande jobb innan, räcker det att torka av ytorna med T-röd eller liknande innan målning eller behöver man göra något annat?

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Andy80

#41 » 00:53:59, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande att följa ditt projekt, speciellt som jag håller på med bromsarna nu på min Hymac!
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Fokine (trådstartaren)

#42 » 22:49:51, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick upp hoppet lite igår då resten av länkarna levererades från England, fem veckor efter beställning. Var inte lika nöjd ikväll när jag öppnade paketet och upptäckte att han skickat ett länkpar för lite :ohnej:
Kommer definitivt prova en annan leverantör för nästa beställning.

Bild

Nåväl, ska skicka iväg den trasig bromsen för limning och beställa lite färg så jag kan grunda maskinen innan jag rullar ut den för att kränga av banden och kolla lager m.m. i växellådorna. Hoppas hinna klart med växellådorna innan vintern kommer på riktigt :snow:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

rospigg

#43 » 23:06:30, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat tips där du kan få hjälp av kunnigt folk rörande bromsgrejer är:
Mekan & friktion i Alunda, Uppland Tel: 0174-10388 och 070-678 54 01
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Fokine (trådstartaren)

#44 » 23:08:32, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Ska kolla upp det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Jim_the_one

#45 » 06:30:46, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bil och broms i Falköping kan du också kolla med. Dom limmade backarna till min human.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron