Sida 5 av 17

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 20:08:50, 05-11-2017
av Fokine
Gängade hål fanns redan på plats. Har inte borrat något.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 21:25:10, 05-11-2017
av Andy80
Det gick ju riktigt fort för dig att få isär allt! Planerar du köpa ny drivaxel?

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 23:01:02, 05-11-2017
av Fokine
Skapligt men det återstår att få ut ett lagerhus och axeln, kan ta flera dagar :-)

Jag räknar med att byta axeln, den har blivit skadad av snedbelastningen. Ska kolla lite priser både här och England. Behöver ju i princip alla delar utom yttre lagerhusen. Andra sidan ser nog likadan ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 11:48:15, 09-11-2017
av Fokine
Har något reservdelskatalog för 580BT, hittar bara dokument för 580C-modellerna i Downloads? Enligt Petterssons i Gävle så stämmer inte artikelnumren som anges för 580C-modellerna. För övrigt vill Petterssons ha 4-5000:-/axel så det blir nog att försöka bygga upp med ny svets och svarva ner dom istället.

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 12:12:52, 09-11-2017
av Andy80
Läste på nätet att det finns företag som svarvar axlar med splines efter måttbeställning. Osäker vad det kostar dock. Vad var det som var skadat på axeln?

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 22:11:23, 09-11-2017
av Fokine
Ska se om jag kan få till en vettig bild i mörkret. Just nu är det största problemet att få loss yttre lagerhuset och axeln. Har fått tillgång till en Porta-power men har inte hunnit testa ordentligt ännu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 00:09:28, 10-11-2017
av Antevante
Här kommer reservdelslista från 580BT!

Bild
Bild
Bild

Enligt vad jag "hört" finns det två olika dimesioner på drivaxlar, tydligen har tidiga C modeller även de den klena axlen. Det måste ju alltså innebära att axel och drivhjul är unika för BT och tidiga C?
Reservdelsnr på axlen är ju ialf ett annat än vad som anges i 580C listan.

/Ante

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 09:04:20, 10-11-2017
av Fokine
Tack, intressant. Axeln på min maskin verkar vara 70mm. Är lagerhusen samma storlek på BT och sena C så att man i princip skulle kunna byta ut allt mot nya grövre axeln på BT:n, även om man då får byta drivhjulet också?

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 21:46:56, 10-11-2017
av Antevante
Fokine skrev:Tack, intressant. Axeln på min maskin verkar vara 70mm. Är lagerhusen samma storlek på BT och sena C så att man i princip skulle kunna byta ut allt mot nya grövre axeln på BT:n, även om man då får byta drivhjulet också?


Bra fråga! Vet ej! Har du kollat vad England tar för en drivaxel?

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 00:48:04, 14-11-2017
av Fokine
Lite succé idag. Hade bara en halvtimme på mig men hann att kapa gängstång i lagom bitar och gängade fast i godset innanför det yttre lagerhuset. Därefter satte jag dit Porta-Powern och sen på med det yttre locket med samma bultcirkel. Sen var det bara att pumpa. Både lager och axel följde snällt med. Imorgon åker det på en förlängning för att få ut hela axeln.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171113/0f53193e42cf424c7beca378158a68d9.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 10:36:20, 14-11-2017
av Andy80
Snyggt jobbat! Gäller att vara uppfinningsrik :)

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 09:36:56, 16-11-2017
av Fokine
Igår släppte det helt. Har nu fått loss alla delar och ska se om jag kan beställa hem lite prylar.

Här framgår det rätt tydligt hur sliten axeln har blivit.

Bild

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 10:15:12, 16-11-2017
av Antevante
Undra hur längde de kört med detta? Krävs ju några timmar innan det sliter ner en axel på det viset.

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 13:46:51, 16-11-2017
av Andy80
De borde ju ha den där axeln i England tycker man. Hoppas priset är bra

Re: Hymac 580BT restoration

InläggPostat: 19:32:05, 18-11-2017
av Fokine
Har pratat med Graham Ritchie och fått bra priser på samtliga grejer tycker jag. Har haft stora bekymmer med leveranser från Richard Gould och ska nu prova en ny leverantör. Avvaktar med att beställa axlar då jag ska få hjälp av en kompis som är svetsare att bygga upp och svarva till nya lagerbanor på axlarna. Splinesen har klarat sig så det borde funka.

Har idag äntligen börjat sätta tillbaka delar på maskinen istället för att bara plocka av.

Fyllde på 5 liter olja i växellådan och bommade igen med nya bultar och låsbrickor.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171118/7a12b30cbdd307d2cff7887fab246d23.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171118/cb8af905b030cfb84c3a2ac55404fedd.jpg


I veckan kom även den renoverade bromsbacken tillbaka. Såg mycket proffsigt ut.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171118/8752ba8b8f9da1ea5559cb7ffa1876fa.jpg


Monterade även tillbaka bromsen på ena sidan så nu blir det att bomma igen där också.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171118/35d4d39aa0205daf0eebf41e9ed32da1.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk