Hände precis samma för mej på Hymacen jag hade. Efter en kraftig regnskur så hade luftrenaren fyllts med vatten. När jag skulle starta så var det pall, trodde det var fel på startmotorn först men upptäckte att det rann vatten från luftrenaren så då förstod jag... tog lös spridarna och då gick det köra runt motorn, det sprutade som fontäner vatten ur spridar hålen då jag körde runt motorn Sen var det bara tillbaka med spridarna och den starta och gick fint. Tog ingen skada vad jag märkte. Men nåt år senare hände samma sak för min kompis som hade köpt Hymacen av mig, men då gick det inte lika bra.. det blev vevaxelhaveri och skrot av motorn för han, så jag hade nog tur att det var så mycket vatten i motorn för mig att den var pall redan då jag tog på starten och att den inte hann gå runt.
Oj! Ja då har ju min också fått vatten i sig mest troligt. Bara be till gudarna att min motor har klarat sig. Men haft så mycket otur på slutet så vågar knappt hoppas Hur gick det för kompisen? Kunde han laga motorn? .
Andy80 skrev:Oj! Ja då har ju min också fått vatten i sig mest troligt. Bara be till gudarna att min motor har klarat sig. Men haft så mycket otur på slutet så vågar knappt hoppas Hur gick det för kompisen? Kunde han laga motorn? .
Nej det blev motorbyte, först monterade han i en mercedes 300 turbodiesel men det blev inte bra. Så jag tror det var en td 40 från en lastbil han monterade sedan, maskinen såldes vidare sen så jag vet inte riktigt vidare öden
Mina böner blev tydligen hörda. Tog bort spridarna och vattnet sprutade ut i takt med kolvslagen. Det syns inte på filmen hur mycket vatten det var, för började filma först efter en stund. Men det sprutade så pass mycket att jag svettades rejält när jag för mitt inre såg böjda vevstakar och vevaxelbrott. Monterade ihop och vred på starten. Den startade direkt. Nu börjar jag tro att det nog gick vägen ändå. Grävde en grop och Diana verkar faktiskt gå lika bra som förrut
Lite förvånande att konstruktörerna på Hymac inte löste vattenskyddet av luftrenaren på ett bättre sätt. Måste ju ha hänt många andra det jag råka ut för genom åren
Har du samma typ av luftrenare i din BT som jag har i min B Ante? Är motorhuven konstruerad annorlunda så vatten inte kommer in lika lätt? Jag misstänker att vatten yr in genom luftintagen på sidan av motorhuven
Vad bra att motorn klarade sig Ibland ska man ju ha tur. Helt klart en dålig luftfilterlösning/placering som man kanske själv borde ha gjort nåt åt med facit i hand hur det gick för min kompis när han köpt maskinen av mig. Efter det hänt för mig brukade jag kolla luftrenaren innan start (var ju inte varje dag man hade igång den precis)