Grejade lite med maskinen idag. Bytte
olja i luftfiltret som mest bara innehöll vatten och is. Läste om någon annan som hade fått motorskador pga vatten i filtret, så tyckte det var bäst för en översyn.
Jeremy Rowland sa att de klonkande ljuden i undervagnen kunde bero på
luft i hydraulsystemet. Öppnade luckan på sidan och luftade med luftningskranen. Tog flera minuter innan all luft hade pysigt ut.
Mätte även nivån i hydauloljetanken till ca 20 cm ovanför botten. Spontant tycker jag det verkar för lite?
Provkörde en liten bit och kunde konstatera att missljuden i undervagnen bestod.
Pallade då upp maskinen, slackade bandspänningen för att lägga lös banden.
Med lite pallbitar i övervagnen och traktorhjälp var de slaka banden inga problem att få lös.
När banden var lösa var det inga problem att se orsaken till de slaka kedjorna. Ser det snedställda drivhjulet bekant ut Fokine?
Demonterade kedjan och kejdedreven och kunde konstatera att det inre lagret på drivhjulet verkar slut. När man bryter med spettet glappar det ganska mycket. Kedjan var även väldigt stel då vissa länkar var väldigt tröga att böja. Misstänker att det är härifrån misljuden kommer.
Nu när när bandet är borta skulle jag även vilja kolla växellådan. Min maskin är dock utrustad med glidskenor istället för överrrular. Av Pettersons i Gävle fick jag höra att det var vanligt att man gjorde så för att de skulle styra bättre. Men då glidskenan är svetsad i luckan till växellådan blir det nog en del jobb med vinkelslip först. Finns det nått annat sätt att kolla dreven?