Hoppas det löser sig med splines, det mesta går att lösa med vilja och tålamod det finns fortfarande hopp om du kan kontakta aröds mek dessa mekverksäder är ett utdöende släkte ,idag lämnar folk över tänkandet till en dator! problemet med det är att den inte har någon fantasi! jag gillar analoga verkstäder. Trevligt att ni trotsar helgfriden med lite kvalitetstid till maskiner.
En helvild tanke. Skulle det gå att lägga i den skadade hylsan med svets och sedan gnista ut splinsen med en trådgnist? Jag har ingen aning, fick bara (ytterligare) en konstig idé...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Skall du prova att baka med loctite så är det viktigt att du använder en med lång öppentid dvs härdprocessen skall vara långsam för att få dit grejerna på plats innan det härdar, min favoritsmörja när jag limmar stora och komplicerade bussningar/lager är det en som heter 640 det har man 2 tim på sig, den vanligaste dom säljer heter 641 men den härdar snabbt så man hinner halvvägs med monteringen. var noga med renligheten som dom säger när man kör utan skydd
En extremt avancerad "bandsåg" som skär alla elektriskt ledande material (inklusive härdade och andra svårskurna) med mycket hög precision. Ganska vanlig på verktygsföretag så vitt jag har förstått. En liten introduktion:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Idag åkte drivhjulet av och in i en lokal med lite mer human temperatur. -10 ute idag.
Nu var det även lättare att se hur mycket glapp det var i splinesen.
Lagerpassningen mot axeln är ju inte heller så tight som man skulle önska, men tror loctite löser det.
Drivhjulet bär tydliga spår av tidigare reparationer. Man har byggt upp drevformen med påsvetsade mettalplattor. Det visar ju att materialet bör vara svetsbart iallafall.
Senast redigerad av Andy80 20:36:07, 27-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Fick tipps på svetsdelen av forumet om att köpa tolkstål och böja vinklar över den slitna delen av kuggarna för att shimsa bort glappet. Sen eventuellt punkta fast dem eller försegla det hela med stark låsvätska. https://smaskin.se/matning/passbitar-li ... #varianter
Ni som byggt om till korta vajerspakar, var köpte ni fjädrar till sliderna? Och vilket material, rotsfritt, galvat etc? Verkar vara en jungel det där..
Öppnade locket till andra växellådan idag. Alla skruvar satt så hårt att de gick av. Blir borra ur och gänga om. Under locket såg det riktigt bra ut. Inget vatten i oljan och alla drev och lager i bra skick så vitt jag kunde se.
Gött att det såg friskt ut! Ang fjädrarna så önskar jag att jag hade nått bra förslag på inköpsställe. De jag har är i "vanligt stål". Jag tror att får man tag i nått liknande de jag specat i zhals tråd om hans 580CS så funkar det säkert med. Man kan ju prova en slid först och se resultatet. Är precis som du säger en djungel. De som sitter där är det en jäkla inspänning på.