Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Renovering Hymac 580B-68 och bygge av maskintrailer

547 inlägg • Sida 35 av 37
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Stridis2

#511 » 16:12:15, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade antagligen tagit ur spridarna, sedan blåst ner i hålen med tryckluft. När det inte kommer mer vatten vridit runt motorn tills kolven varit i topp och därefter blåst igen.
Om detta förfarande är för svårt hade jag kanske lyft toppen och tryckt ner ventilerna. Därefter vridit motorn för hand mycket sakta och hoppats på att motorn är så pass gammal att förbränningsrummet är tillräckligt stort så inte kolven krockar med ventilerna.

Har man vätska i cylindrarna så kan man förstöra ganska mycket om man försöker dra runt med för mycket kraft och stängt förbränningsrum.

En anekdot om vätska. Hade en traktormotor som hade satt sig. Lyfte spridarna och fyllde i en liten skvätt diesel i varje cylinder. Lät stå ett bra tag och lirkade lite då och då på vevaxeln. Efter ett tag lossnade motorn. :hurra:
Först gick det bara att vrida några grader, men det gick mer och mer med lite lirkande. När det väl gick ganska lätt så tänkte jag försöka köra upp kolvarna i topp och därefter blåsa ut kvarvarande diesel. Tog det mycket försiktigt, men när jag fick upp ena kolven nästan i topp så kom världens dieselfontän farande ut toppen. Rätt stor volym i cylindern som skulle ut ut ett ganska litet hål... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Andy80 (trådstartaren)

#512 » 16:33:56, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med en kompis som jobbat som mekaniker. Han trodde det var osannoligt att den dragit in så mkt vatten genom insuget att den skulle bli stum pga det.
Han trodde mer att det blivit nått mekaniskt fel i drivning till insprutningspump eller hydraulpumpar.
Har tagit loss alla spridare nu men startmotorn orkar fortfarande inte dra runt den.
Den går att backa en bit om man sätter skruvmejsel och bänder på startdrevet sen är det stumt
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Turbodiesel

#513 » 17:13:57, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är på sin höjd någon deciliter som har plats i förbränningsrummet utan att skada något. Vätskeslag under gång skulle jag påstå ger omedelbara skador, vätska går inte att komprimera märkbart, utan något annat måste ge med sig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Martin.Eriksson

#514 » 17:41:05, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men talar de inte emot varann att den först gick å sen är stum. En motor som har så pass mycket vatten i sig så den blir stum lär väl ha haft det redan från början.? Typ som om de regnat in..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C nc

Björn79

#515 » 19:02:08, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har lossat spridarna och den fortfarande är stum så är det inte vatten i cylindrarna som motar.
Har varit med om en motor som läckt in kylarvatten och den var helt stum men gick att backa, när spridarna lossades så gick den runt igen. Kolla så alla hydraulslidar står i viloläge.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Björn79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:41, 24-07-2017

Andy80 (trådstartaren)

#516 » 19:03:38, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort ventilkåpan. Såg inget konstigt därunder.
Blå pil visar luftrenarens placering. Koppen där var fylld med olja och vatten.
Är det verkligen möjligt att den suger in så mycket vatten den vägen att motorn blir stum?
Bild
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Björn79

#517 » 19:05:33, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att den startade upp så är det tyvärr risk att en stake har krökt sig

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Björn79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:41, 24-07-2017

Björn79

#518 » 19:10:24, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det står vatten i slangen till insuget

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Björn79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:41, 24-07-2017

Andy80 (trådstartaren)

#519 » 19:12:17, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo lite vatten/oljeblask var det längs väggarna i insugsslangen, men inte så den var fylld direkt
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Jim_the_one

#520 » 21:17:56, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den där luftrenaren ska det väl vara olja i botten?

Testa att trycka ner ventilerna med något lämpligt

Missade att du lossat spridarna. Men har du haft ur spridarna?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Turbodiesel

#521 » 21:28:41, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, du måste helt ta bort spridarna från motorn/toppen. Att lossa bränsleanslutningen räcker inte. Tänk på att du har kopparbrickor i botten, ibland följer de med spridaren upp, ibland inte.

Kör INTE med startmotorn innan du med verktyg eller för hand kan rotera motorn minst två varv. Utan och med spridarna monterade.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andy80 (trådstartaren)

#522 » 21:39:25, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridarna är lossade tror jag. Se bild. Gängat ut dem tills de könns lösa. Eller är det nått mer jag måste lossa?
Bild

Så här ser luftrenaren ut tom

Bild
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Turbodiesel

#523 » 22:10:19, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är spridarröret du lossat, spridaren är nedstucken i cylinderlocket och hålls fast med två skruvar i dess fästöron.

Jag kommer inte ihåg om de går att ta ur med vipparmsstället på plats, troligen inte.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jim_the_one

#524 » 22:35:08, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där luftfiltret ska ha en skvätt olja i botten. Då fastnar skiten lättare i filtret och slipper åka med runt inuti motorn.

Men det är ju inte bra om det kommer vatten där.

Det ser ut att sitta 2 plåtbleck på spridarna som håller fast dom. Sen har du banjon till returen på toppen.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Andy80 (trådstartaren)

#525 » 22:41:09, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det väl 50/50 olja vatten där kanske.
Men är det inte konstigt den skulle ha sugit i sig vatten på detta vis? Isåfall borde den väl suga i sig oljan som normalt är där lika gärna med
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates