Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Gammal Hymac 580BT

19 inlägg • Sida 1 av 2
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

Felpetad (trådstartaren)

#1 » 13:05:14, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Skal Köpa denna Hymac 580BT
Den är rätt så sliten men startar och verkar fungera :smile: Ambitionen är att kunna göra lite enklare grävning och dikning men först behöver den få en rejäl översyn.

Bild
Bild
Kortspakar/vajerspakar blir ett måste om maskinen i övrigt visar sig fungera bra. Angående original styrningen så lyckades jag inte hitta hur man styr hydraulcylindern till skopan.... känns som det saknas en spak.
Vad jag fattade det som så fanns dessa funktionerna:
Vänster spak/Bom
Höger spak/Sväng
Pedaler/Sticka
....?..../Skopa

Är det någon som vet hur det fungerar?

Bild
Det är framdraget slänthydraulik vilket är riktigt gött :grin: men samma här någon som vet hur man kör den funktionen?

Bild
Bild
Bild

Då detta blir min första grävmaskin och jag egentligen inte kan särskilt mycket om varken grävmaskiner eller hydraulik blir det ett projekt för att lära mig hur det fungerar. Mottager gärna råd, tips och synpunkter :smile:

12 personer gillar det här inlägget.
Felpetad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:30, 12-11-2016
Ort: Göteborg(Kungsbacka)
Sverige
Maskintyp: Traktor



uppland2

#2 » 13:10:52, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul.
Är du i första hand ute efter att få hålla på med ett renoveringsobjekt, eller har du ett behov av att gräva?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Felpetad (trådstartaren)

#3 » 13:19:02, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga direkta behov av att gräva men om jag får en fungerande grävmaskin finns det att göra :smile: när det gäller renoveringen tycker jag alltid det är roligt att lära mig nya saker

4 personer gillar det här inlägget.
Felpetad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:30, 12-11-2016
Ort: Göteborg(Kungsbacka)
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fokine

#4 » 13:45:20, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt! Har just satt igång med ett liknande. Jag har även slänthydraulik på min maskin men mina spakar har kopplats om till kortspakar och slänten är kopplad till pedalerna.

Hymac 580BT restoration

När det gäller tips och råd skulle jag råda dig att först läsa igenom de olika renoveringstrådar som finns under Hymac Technology om du inte redan gjort det. Där finns massor bra information och inspiration att hämta.
Hymac Technology

Kolla sedan downloads, där hittar du användarmanualer, reservdelshandböcker m.m. för att se hur dom olika spakarna är kopplade. Nästa steg när det gäller vilken spak som går till skopan, följ slangarna från skopan till cylinderblocket, därifrån ser du vilken spak som är kopplad.

Sen underlättar det att tvätta och avfetta hela maskinen ordentligt innan man gör något annat :grin:
Senast redigerad av ja-bond77 10:27:10, 26-10-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Antevante

#5 » 20:45:47, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen!

Kul att ytterligare en 580BT räddas från skrotdöden :thummar:

Vi är ett par stycken här som skruvar Hymac som gärna hjälper till med goda råd. Jag har själv en 580BT som jag snyggat till från nästan samma skick som din.
Ang spakarna så är jag nästan säker på att slänthydrauliken går på högerspaken i sidled och skopan på vänsterspakens sidledsrörelse. Körde bara ett par timmar med min innan jag byggde om det eländet :grin: Kan ha växlat dem men de är så eller tvärt om.

Hymac är en bra läromaskin. Ingen el eller servohydraulik. Jag skulle kalla den grävmaskin 1.0.

Hur länge har den stått?

Innan du drar igång kolla gärna tankarna. Både diesel och hydraulolja. Är hydrauloljan grå/vit och ful så försök byta den innan du drar igång systemet. Tänk på att det går i 400L!
Kolla gärna oljenivån i dieselpumpen oxå. Finns bild i instruktionsboken i downloads vart den nivåpluggen finns. Sen givetsvis det vanliga motorolja vatten osv...

Är det skit på ena bomkolven eller har den rostat?

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#6 » 21:35:36, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevligt, blir lte kvalitetstid med verktygen :thummar: Hör av dig om du behöver grejer vet lite maskiner som står här på västra sidan sverige
(framsidan),

4 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Andy80

#7 » 22:40:03, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som Ante säger går skopan på vänsterspakens sidrörelse.

Jag har precis köpt mig en 580B och vad jag förstår är den väldigt lik din. Kommer följa detta med intresse.

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Felpetad (trådstartaren)

#8 » 19:00:28, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevligt med så många svar! :grin: Och tack för alla tips!

Har fingranskat varenda tråd i Hymac delen på forumet och följer alla andra Hymac projekt med stort intresse.

Spakarna har antagligen rostat ihop då jag inte fann de funktionerna när jag provkörde den, får kolla det nästa gång.

Vet faktiskt inte hur länge den har stått.
Det är lite rost på några av kolvarna, har inte kollat super noga men jag hoppas det skal gå att slipa/polera bort, någon som har någon idé om hur man går tillväga med det på bästa sätt?

Det börjar bli dags att få hem maskinen nu då skruvbehovet börjar bli stort. :smile:
Felpetad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:30, 12-11-2016
Ort: Göteborg(Kungsbacka)
Sverige
Maskintyp: Traktor

Felpetad (trådstartaren)

#9 » 00:34:50, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det äntligen dags att få hem Hymac:en :grin:
Bild
Bild
Bild

Lastning, transporten och avlastning gick utan problem men fick inte rullat iväg mer än 30 meter innan det slutade driva på ena sidan. Anade direkt vad det kunde vara efter allt jag läst här på forumet om problem med drivkedjorna som ibland går av. Ett av kedjelåsen hade gått sönder.

Var inga problem att hänga på kedjan igen då larven på den trasiga sidan drogs med runt när jag körde med den andra larven.
Bild

Av en ren händelse hade jag plockat med mig ett gammalt halvtrasigt kedjelås som låg på marken där jag hämtade maskin, och lyckades få ihop de två trasiga till ett helt :smile:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Resten av dagen spenderade jag med att tvätta maskin, det blev sådär då jag bara hade en rätt dålig kalltvätt. Behöver nog lite avfettning och varmvatten för att få bukt på den värsta smutsen.

Det saknas en hel del hydraulolja så jag funderar på om det inte är lika bra att tömma ut all gammal olja och rengöra tanken(tankarna?) innan jag fyller på med ny. har kollat i användarhandboken men finner ingenstans vad det skal vara för olja, funkar det med vanlig 32 eller 46 olja?

Har hittat en gammal noreco rt800 rotortilt som har väck lite idéer, vad tror ni skulle det fungera att hänga på den på en hymac?
BildBild

7 personer gillar det här inlägget.
Felpetad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:30, 12-11-2016
Ort: Göteborg(Kungsbacka)
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fokine

#10 » 10:46:57, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du fått hem maskinen. Har ingen hetvattentvätt heller men funkade bra att varva med avfettning och vanlig högtryckstvätt. Här är tabell från verkstadshandboken över oljor och smörjmedel. Lycka till!

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171112/520a4511c7013751d8461cd505efc1af.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fokine
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:13, 29-05-2007
Ort: Ödeshög
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland 6635
Hymac 580BT

Andy80

#11 » 11:01:39, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du fått hem maskinen! Din drivkedja ser ju inte speciellt slak ut iallfall. Kanske är drivhjulslagren på din maskin okej då.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Antevante

#12 » 12:22:37, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se den röra på sig!

Ang hydr oljan. Är oljan ful så byt. Öppna och kolla hur det ser ut i tanken.
Lossar man luckan uppe vid påfyllningen går den bra att komma ner och rengöra om det skulle behövas.

Om du ska byta olja så skall du även tömma tanken under pumparna. På vissa går det även tömma tanken under ventilpaketen. Palla upp maskinen så hydraultanken blir lägsta punkten så går det bra att tömma.

En sak jag inte gjorde när jag bytte olja, som jag idag ångrar. Det var att byta de grova slangarna som binder ihop tankarna. När ändå tanken va tom. Man lär ju inte byta 385L hydraulolja igen liksom..
Kolla hur de mår. Kan vara tänkvärt!

Rototilt är alltid kul! Det går säkert få dit med lite arbete. Tänk på att svängmotorn och slänthydraulik delar pump. Du kan alltså inte köra den funktionen samtidigt som du svänger maskinen. Så rotortilt går men det blir ju lite stelbent :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Andy80

#13 » 19:16:49, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med maskinen? Väntar på en uppdatering :wave:

4 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Felpetad (trådstartaren)

#14 » 16:57:56, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte blivit så mycket grejade med hymac:en på länge, har på flera månader bara fått dit ny ljuddämpare och ett tillfälligt luftfilter då det saknades helt.
Bild
Men nu fick jag ett infall och bestämd mig för att byta hydraul oljan, tömde ur den gamla och öppnade luckan på båda tankarna såg rätt hyfsat ut faktiskt lite klet i botten på den vänstra tanken men det gick att få rent med lite diesel och en diskborste :)
Bild

Tog antes råd och byte den stora slangen som går mellan tankarna, det var mycket välbehövligt då det nästan vart hål på den gamla
Bild

Pumpade i den nya oljan och provkörde lite, blev mycket starkare och snabbare med ny och framförallt rätt mängd olja. :)
Tror till och med att jag fick i lite för mycket olja..... Får nog tömma ur lite eventuellt.
Bild

Aldrig får man vara riktigt nöjd, kom ut till maskinen i dag och såg att det droppade lite olja under högra hydraul tanken. Verkar som oljan kommer från ett dränerings hål i svänghjulskåpan(eller vad det heter) kan det vara så att det läcker igenom från hydraulpumparna in mot svänghjulet?
Bild

Är det någon som haft loss pumparna? Antar att jag får tappa ur oljan igen då pumparna sitter lägre än mycket av oljan i den vänstra tanken....

Skickat från min F8131 via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Felpetad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:30, 12-11-2016
Ort: Göteborg(Kungsbacka)
Sverige
Maskintyp: Traktor

Antevante

#15 » 19:21:28, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att den får lite kärlek. Om du pallar upp maskinen rejält på högersidan tror jag du kan lossa pumparna utan att tömma tanken. Jag tror tillåmed det står så i verkstadshandboken om demontering av hydraulpumparna om jag minns rätt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se