Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac580 ds

93 inlägg • Sida 2 av 7
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

PeterR

#16 » 20:12:17, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



per eskilsson (trådstartaren)

#17 » 21:12:59, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild

Det blev lite bilder och undersökning idag. Föregående ägare ansåg nog att maskinen var från -86 men han trodde ju att den hade en ford 6:a....Perkins motorn låter underbart. Lättstartad och rökfri. Växellådorna har jag försökt lyssna på men det är svårbedömt. Locken till bromshuset och drivkjedjor ska bort. Bromsen är ju lätt att demontera. Om utgående axel till bromstrumman och drivning känns ok kanske jag låter bli att öppna lådorna. Bandkjedjor och drivhjul tycker jag ser hyggliga ut. Första åtgärd blir huvudströmbrytare. Jag har upplevt en traktorbrand och nära brand i en traktor och i min förra Hymac. Den traktorn som brann kanske hade klarat sig om föraren hade haft sinnesnärvaro att slå av huvudströmbrytare. Om jag lyckats få med några bilder finns ju maskin- och motornummer där. Kan det vara någon vägledning för åldersbestämning?

2 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante

#18 » 20:35:33, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Petterssons kan säkert hjälpa dig med hjälp av serienr, men nån 86a är det då inte. Ser att det stått NEI Hymac på bommen, tror NEI köpte Hymac 83 el 84 så före det är det inte.

Huvudströmbrytare är ju en jevligt bra försäkring. Inget snack om den saken.

Ja det är en trevlig motor att lyssna på. Verkar finnas nån typ av kallstart på dem, dock inte inkopplad på min. Men jag har kört med min lite denna vintern och maken till lättstartad motor utan kallstart!

Faktum är ju att ett enkelt oljebyte visar ju en del om växellådornas skick. Har funderat på att sätta i magnetplugg på mina maskiner för att enkelt se om nått fuffens pågår inne i lådan.

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

per eskilsson (trådstartaren)

#19 » 21:07:02, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Idag fick jag fast batteriet och huvudströmbrytare är på plats. Det är ju en öppning med ett galler i huven över vatten- och oljekylare. Tidigare har nog funnits en mellanvägg som skyddar batteriet från regn. Nu blev det ett modifierat regnskydd för batteriet
Det får nog ändå bli en lucka över gallret. Den får man väl öppna när man kör. Maskinen har ju kortspakar men inte vajrar utan mekanisk kraftöverföring med ett länksystem. Ganska behaglig att manövrera. Som synes finns fotpedaler för larven, troligen en senare konstruktion eftersom spakarna för handmanövrering av larven också finns. Bromsen på höger sida fungerar inte- troligen läckage från kolven som avlastar backarna. Det är nog ett visst missljud när man kör svängen. Ev är svängen också något svag. Fortsatt undersökning. Maskinen heter ju ds och man gissar att s:ett står för Servo. Men nån servofunktion finns väl inte?

5 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante

#20 » 22:00:22, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

S står för scandinavia. Mer utrustning för oss kräsna nordbor på DS än D. Mot slutet verkar det dock som alla hette D, för min har DS utrustning, heter DS på typskylt och besiktningspapper men det står D på maskinen.

Det jag läst som jag har i huvudet så är det följande.
Fotsteg på undervagnen
Skyddsplåt för drivmotorer
Svängbroms på pedal
Räcke på högersidan vid tanken
Tankpump
Mer belysning
Större värmepaket
Original monterad slänthydraulik

Det såldes pedalkitt så många maskiner konverterades senare med larvpedaler. Ett klart lyft för maskinen!

Jag blev lika förvånad själv när jag fick hem min att där inte fanns nån servo alls.
Man har alltså servo på CT som är föregångare till D & DS, men frångår det på sista modellen av 580?
Men precis som du säger så är den riktigt skön att köra, många äldre servomaskiner är sämre.

Min är oxå något svag i svängen. Min BT är klart bättre. Jag tror i mitt fall det krävs en översyn av svängmotorn. Men ännu så är den så pass bra att jag skjuter det på framtiden. Dessa har till skillnad från sina äldre syskon B BT och C växellåda på svängmotorn.

Jag kan ta en bild på min kåpa vid kylaren så får du se hur den ser ut.

/Ante

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

per eskilsson (trådstartaren)

#21 » 07:42:31, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ante. Tack. Du är en klippa. Växellådan till svängen har jag noterat. Den borde ju ge bättre kraft. Min gamla bt hade också bättre kraft i svängen. När jag höll på med huvudströmbrytaren tog jag loss pluskabeln. Hoppsan. Det fanns ett skavsår. Inte ända intill metallen men tänk om....Det blev naturligtvis plastslang hela vägen som extra skydd. Varning.

2 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Andy80

#22 » 08:49:17, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är ju min gamla 580B ganska modern som har skydd för drivmotororna, men det kanske är en efterhandskonstruktion? :)
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Antevante

#23 » 18:39:51, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja. På senare är det en som en hel plåt runt motorn. Kan säkert även på B modellen vara svensk anpassning. Skydden finns på alla svensksålda 580BT C CS osv.. Märkligt att de skydden inte satt där från fabrik, motorerna sitter ju onekligen lite utsatta.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

per eskilsson (trådstartaren)

#24 » 22:07:07, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamrater. Ni har fått en katt ibland hermelinerna. När ni är klara ser ju era Hymacar fabriksnya ut. Jag är mer destruktiv. Idag har jag grävt ur några hinkar oljeblandad skit och hittat trasiga kablar och säkringsdosor. All el kommer att åka ut. Sen blir det bara kablar för oljetryck, tempo, ström till tändningslåset och laddnimgslampa samt el till ventilen för tilten på planerskopan. Alltså ingen belysning, signalhorn,värme eller vindrutetorkare. Jag har ju grävt i 18 år och inte saknat något av detta. Säkringarna kommer jag att sätta nära generatorn. När jag grävde fram sviveln ur skiten blev jag glatt överraskad. Den hade behändig storlek jämfört med klumpen som satt på BT. Den lyfte jag ut nån gång och packade om. Sista året hade jag läckage igen men Petterson kunde inte skaffa packnimgar. Momentum verkade inte heller optimistiska. Lyckligtvis hade jag en gammal liggande och fick rätt. Fortfarande har jag inte öppnat broms och kjedjlådor. Bilder kommer så småningom. Störst bekymmer nu är att jag tycker att hydrauliken morrar lite i svängen men kanske också på stickan. Jag jämför med ljudet i gamla Bt:n.

4 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

Antevante

#25 » 23:35:01, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gillar dig även om du inte har signalhorn och lampor:) Prio är ju att det går gräva. Resten är ju bara en fråga om bekvämlighet. Kör på. Vi väntar på fler bilder!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magirus

#26 » 09:16:28, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gräver inte alls men hyllar iaf alla som på sitt eget vis tar sig an en gammal maskin och håller den levande och användbar, allt efter sitt eget behov!!! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Sparrow

#27 » 11:43:46, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Magirus.Den enda grävningen nu för tiden blir i potatislandet :lmao:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

per eskilsson (trådstartaren)

#28 » 19:20:20, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bildo
Instruktionsbok och reservdelskatallog kom från England. Det fick mig att leta efter pluggen svängväxellådan för att kolla nivån. Pluggen fanns dock inte! Istället hittades avbrott på vajer till svängbromsen
Det hade åtgärdats med en ståltråd som höll ut ventilen
Den hade dock givit efter så svängbromsen var nog delvis inkopplad. Efter sträckning försvann missljudet i svängen och kraften blev kanske bättre. Bromslådan på höger sida öppnades. Det stog vatten och lite olja i huset. Mest olja fanns i facket mellan bromshuset och växellådan. Fjädern var avbruten. Utan förhoppning om att det ska hålla svetsade jag den. I lådan med oidentifierade bultar hittade jag en fingängad;vad gängan kan heta vet jag inte. Gängorna kommer att bli ett problem framöver. Jag kunde då demontera hållaren till packboxen. Lager och packboxen såg fint ut. Inget som helst glapp i utgående axel. Slangen mellan bromstrumman och kolven såg nytt ut. Kolven såg inte ut att läcka men det måste ju testas i skarpt läge. Jag undrar om dom ev har haft en läcka på slangen och haft bromshuset fullt med olja. Sen har dom bytt slangen men inte brytt sig om att sanera mellan bromshuset och växellåda. Jag har svårt att förstå varför annars det var så lite olja i bromshuset och så mycket längre in
Det blir ingen annan råd än att sätta ihop och testa med öppen lucka. Förhoppningsvis sprätter axlarna inte ut omedelbart. Ja skopfästet har fått sig en ordentlig omgång. Tyvärr blev det inte renovering enligt Daniels modell. Olja läcker det lite här och där bland annat Vid vänster drivmotorer. Sen krånglade med ett par avbrutna bultar i bromslådan och sen var dagen slut och det var gubben ochså. Nu blir det andra uppdrag för mig 2 veckor. Återkommer dock sedan.

8 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

magirus

#29 » 20:50:59, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mon:
magirus
 

magirus

#30 » 20:51:37, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
:mon:
magirus
 


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se