Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac580 ds

93 inlägg • Sida 7 av 7
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

per eskilsson (trådstartaren)

#91 » 09:51:07, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bildapropå dieselläcka. Jag hade grävt hårt bland stora stenblock som satt fasgjutna i fin lera. Då såg det ut så här i utrymmet mellan dieseltanken och hydraultanken. Den vackra spegeln är diesel som läckt från dieseltanken. Tanktömmning gick lätt med hävertpump från Biltema. Dieseltanken är svetsad utifrån. Logiskt. Genom manluckan blev det rengöring och tvätt och blåsning oräkneliga gången. De sista med thinner. Sen tätning med packningssilikon (Biltemas). Glädjen över avslutat arbete grumlades avsevärt när det småningom en lika vacker dieselspegel visade sig i fel utrymme. Inte begriper jag hur Daniel kunde laga dieselläcka genom det pyttelilla hål han skurit upp i sin tank. Själv hade jag svårt att arbeta genom manluckan.
Bild
Bild
Bild På DS ligger alltså dieseltanken framtill på höger sida sen kommer ett ca 40 cm brett fack där det suttit dieselpump och kanske oljepump i original. Bakom det sitter de bägge hydrultankarna som alltså är ihopbyggda på DS.
Bild Nu blev det mer felsökning. Det här är den vertikala skarven mellan diseltank och "pumphuset". Otvivelaktigt spräckt.
Bild Detta den horisontella skarven. Svårbedömd men knappast vacker
Bild Mer horisontell skarv.
Bild Det ska nog till en helt ny svets av mellanväggen inifrån tanken om det här ska bli bra. Från mitt perspektiv måste jag i så fall skära bort överdelen av tanken för att få till det. Daniel har säkert andra idéer? Nä det blev en genväg. Dunk i "pumphuset" och nya slangar för diesel och retur. Och så ut och gräva. Fungerar bra. Det får bli nästa generation Hymacentusiast som får fixa tanken.

7 personer gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )



Antevante

#92 » 22:03:35, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ser man. Tråkigt med sådana sprickor!
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

DH Service

#93 » 19:49:10, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårigheten är påtagligt stor när man skall få rent innan man tätar vare sig det handlar om svets el tätningsmedel, Jo att utföra saker i små hål har jag vana vid :cool: sägs det?

4 personer gillar det här inlägget.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se