apropå dieselläcka. Jag hade grävt hårt bland stora stenblock som satt fasgjutna i fin lera. Då såg det ut så här i utrymmet mellan dieseltanken och hydraultanken. Den vackra spegeln är diesel som läckt från dieseltanken. Tanktömmning gick lätt med hävertpump från Biltema. Dieseltanken är svetsad utifrån. Logiskt. Genom manluckan blev det rengöring och tvätt och blåsning oräkneliga gången. De sista med thinner. Sen tätning med packningssilikon (Biltemas). Glädjen över avslutat arbete grumlades avsevärt när det småningom en lika vacker dieselspegel visade sig i fel utrymme. Inte begriper jag hur Daniel kunde laga dieselläcka genom det pyttelilla hål han skurit upp i sin tank. Själv hade jag svårt att arbeta genom manluckan.
På DS ligger alltså dieseltanken framtill på höger sida sen kommer ett ca 40 cm brett fack där det suttit dieselpump och kanske oljepump i original. Bakom det sitter de bägge hydrultankarna som alltså är ihopbyggda på DS.
Nu blev det mer felsökning. Det här är den vertikala skarven mellan diseltank och "pumphuset". Otvivelaktigt spräckt.
Detta den horisontella skarven. Svårbedömd men knappast vacker
Mer horisontell skarv.
Det ska nog till en helt ny svets av mellanväggen inifrån tanken om det här ska bli bra. Från mitt perspektiv måste jag i så fall skära bort överdelen av tanken för att få till det. Daniel har säkert andra idéer? Nä det blev en genväg. Dunk i "pumphuset" och nya slangar för diesel och retur. Och så ut och gräva. Fungerar bra. Det får bli nästa generation Hymacentusiast som får fixa tanken.