Sida 5 av 7

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 18:51:45, 11-07-2018
av Antevante
Blir kul att se den i arbete! Som du säger är nog 70 larven en fördel där. Flyttar du maskinen med lastbil eller?

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 07:07:47, 18-07-2018
av per eskilsson
Liksom gamla BT får även denna alltid åka lastbil på maskinflak. BT fick ofta åka på bil med dubbla bakaxlar bak och det gick bra. Numera tycks det vara tre bakaxlar som gäller. 580 D är nog lite högre än BT. Jag har inte mätt. Vid vissa brounderfarter släppte föraren ur luft ur fjäderbälgarna och på nåt ställe körde vi om väg för att undvika en låg bro. Eftersom jag inte använder någon belysning ska jag ta bort takstrålkastaren men översta delen på bommen är nog hög ändå. Med 70-larv är man nog dessutom kanske i bredaste laget men hittills har ingen protesterat. Viktmässigt är det inga problem även om extraskopor ska åka med.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 07:49:35, 19-07-2018
av per eskilsson
Bild
Här får Magirus till slut en bild på avluftningshatten till hydraultanken. Hymacken fick göra sin första arbetsdag igår. Det var 31 grader men det var inte problemet. Eländet var att alla grävrörelser måste tänkas ut. Så snart ryggmärgen kopplades in blev det bara tok. Efter 9 timmar och rätt många uttalanden som inte lämpar sig i text blev en terrass byggt över myren. Efter upptorkning och tilljämnimg blir den körbar med traktor. Maskinen fungerade skapligt. Nåt galet är det med svängen som är påfallande svag och har nåt oljud. Byte av svängmotor/växellåda i skogen blir ju kul. Speciellt om det är blött. När jag byggde vägar med BTn försökte jag se till att alltid ha en väg som åtminstone var farbar med traktor bakom mig. Kanske klokt. De breda larverna var bra eftersom det var ordentligt blött. Dock blir maskinen påtagligt mer ovillig att ändra kurs. Bandkrängningsrisken ökar nog också eftersom vridmomentet på larven ökar med bandbredden. Jag hade några tillbud igår men det är ju lätt ordnat om man är uppmärksam. Lyfta och köra larven framåt i luften fungerar alltid om bandkrängningen inte är komplett. Oljekylaren gör skillnad. Med BTn kunde jag inte gräva en hel dag om det var varmt ute. Tyvärr hade jag nog fyllt på för mycket hydraulolja. När dan var slut hade olja trängt upp genom sugtankens lock. Eller genom avluftningshatten? Det kom olja istället för luft när jag öppnade avluftningsskruven. Annars verkade maskinen hyggligt tät. Jämfört med BTn var grävaggregatet väldigt stabilt. Löjligt nog satt jag hela dagen och saknade BTn med långa spakar och glappa leder. Kanske 580D och jag kommer överens till slut. Svängen är nog det största orosmomentet. Jag väntar med spänning på att Ante ska angripa sin sväng. Och du Ante ska vara glad för dina 50 cm larver.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 11:10:38, 20-07-2018
av magirus
per eskilsson skrev:Bild
Här får Magirus till slut en bild på avluftningshatten till hydraultanken.


Tackar!!! :buga:
Fel iaf :ohnej:
Nåväl, nånstans borde de finnas ett .lock med "Vickers Division" inpräglat och förr eller senare hoppas jag att det isf hamnar hos mej. :vissla:

Fin rapport över "första turen" :buga:
Lycka till i fortsättningen :shake_hands:

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 23:23:01, 24-07-2018
av Antevante
Vi får hoppas ert förhållande blir bättre med tiden :grin:

Ang banden så förstår jag dig, jag har kört en del Hitachi 130 med lite slitna 70 larver. Den va ohyggligt snabb med att lägga av banden i skogen i jämförelsevis med min BT med 60 larv. Min 580D har jag egentligen bara kört med på snällt underlag hittlis. Har 70 plattor liggande till den men det vette gudarna om jag nånsin lägger på dem. Har inte mycket sankmark här hemma.

Min svängmotor fungerar ännu så bra att jag inte vågar öppna den. Men börja du så kan jag följa efter :mrgreen:

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 16:54:20, 27-07-2018
av per eskilsson
Om det blir så illa att jag blir först med svängen du nog se upp Ante. Här ett av mina senaste misstag. Butylgummi har jag ju använt för att täta bromsluckorna och locken till kjedjehuset. Inga problem. Sen skulle hydraulfilterna bytas. Locket till hydraultanken tätade jag med: just det, butylgummi. Så fick jag lära mig att butylgummi inte är oljebeständig.Usch vilket trist jobb att få bort det här kletet. Om butylgummi smitit förbi filterna kan det bli riktigt roligt. Sens moral: aldrig mer butylgummi, olja kan ju dyka upp lite här och där.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 13:58:02, 24-08-2018
av per eskilsson
Bild
Renoverar ett av mina tidigare vägbyggen. Det hade blivit så buckligt så att SAABen knappt tog sig fram
Jag lägger upp en sträng av fyllning som jag tar från diket. Krattar sen ut större stenar med tandskopan. Sen blir det jobb för ovanståeede maskin. Det är ett hemmabygge men med den kan jag ställa schaktbladen i vinkel och få till bomberingen vilket nog är A o O för att vägen ska klara sig. Det blir 6-7 överfarter med hyvel och mellakommande stenplockning( för hand)
Grus kostar jag inte på.
Bild
Visst kommer vi överens Hymacken och jag
Det tar bara lite tid. Planerskopan har lämnats hemma. Den anser jag inte har någon funktion när man bygger skogsbilväg ( här får jag nog svårt att hitta någon som håller med ) Följaktligen saknar jag inte heller finesser som Ante konstruerat tex hydrauliskt skoplås
Det är faktiskt tvärt om att jag tycker att det skönt att inte ha för mycket slangar där fram när man är inne ibland träd med grävarmen. Ja, svängen var det. Den håller än. Lite skumt låter den. Kraften kanske inte är så dålig. Man lurar sig genom att grävarmen är så mycket längre än på BT. Det gäller att dra åt sig stickan ordentligt när man svänger.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 18:43:20, 24-08-2018
av Antevante
Kul att ert förhållande går på rätt håll. Man lär sig snart hantera den mer begränsade svängstyrkan. Man får som du säger dra in stickan och göra sig lite mindre. Hur är den när det lutar? Min har svårt att stå still...

Tandskopan är otroligt bra och underskattad av många. Vid vägbrytning är det tveklöst det bästa. Lätt att sortera ut sten och rötter när man bygger vägbank. Jag är uppvuxen med tandskopa och endast tandskopa. Då fick man lära sig köra med det som fanns. Och det går fint. Gallerskopan har dock krypit fram som en favorit på senare år. Just vid vägbygge brukar jag nyttja den så slipper jag en del av stenplockandet.

Kul att följa vägbyggandet!

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 06:34:55, 28-08-2018
av per eskilsson
Min står inte stilla i svängen. Det finns ju en svängbroms men vajern till den var trasig och tills vidare har jag kopplat ur den. Det är väl nåt nåt inre hydraulläckage? I lutning får jag vara extra försiktig när jag svänger och avbryter svängrörelsen annars hörs ett missljud som om något kuggar över. Jag har fått en känsla av att mitt fel snarare sitter i svängväxellådan än i i svängmotorn?

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 11:14:54, 01-09-2018
av per eskilsson
Där jag gräver skogsbilvägar är det till 90 procent lera med sten inblandat. Fungerar gallerskopa på sånt material? Kladdar inte allting ihop? Att gallerskopan är kanon på pinnmo verkar logiskt. Vad finns i marken där du gräver Ante?

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 11:38:33, 01-09-2018
av Andy80
Bra aktivitet på Hymac-delen nu. Det gillas :thumme:

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 12:54:30, 01-09-2018
av Sparrow
+1

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 21:10:00, 19-09-2018
av Liljansnäsarn
Hej :shake_hands: .Vilken fin Hymac du har Per. Var hittar ni era fina Hymac grävare :klia: ? Nu finns det en BT på blocket men det är långt från mina domäner. Jag vill också ha en... :vissla:
Long live Hymac. :hurra:

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 23:34:01, 19-09-2018
av Andy80
Bara köpa. Tycker Hymacen på blocket ser fin ut! Låt inte avståndet avskräcka dig. Min Hymac fick fraktas runt 45 mil för att komma till mig. Ändå blev frakten inte så blodig :smile:

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 11:09:33, 20-09-2018
av DH Service
En hymac kommer aldrig upp i sitt rätta värde!