Sida 6 av 7

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 12:24:12, 20-09-2018
av Antevante
Köp bara köp! Vi är snart fler Hymac än Åkerman här :bira:

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 13:44:23, 20-09-2018
av DH Service
Javisst jag håller med Ante vräng lädret bara!!! finns inget värre än när pengarna börjar lukta malpåse.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 16:36:20, 20-09-2018
av enok75
Såg en annons på en hymac 181 vad är detta för en modell? 580 och 590 har jag sett irl

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 17:17:48, 20-09-2018
av Antevante
enok75 skrev:Såg en annons på en hymac 181 vad är detta för en modell? 580 och 590 har jag sett irl


Det är en av uppföljarna kan man säga. 580 ersattes av 121 och sedan följer 141 161 och 181.
En serie som har ganska dålig rykte med mycket hydraulproblem.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 21:13:30, 20-09-2018
av enok75
Antevante skrev:
enok75 skrev:Såg en annons på en hymac 181 vad är detta för en modell? 580 och 590 har jag sett irl


Det är en av uppföljarna kan man säga. 580 ersattes av 121 och sedan följer 141 161 och 181.
En serie som har ganska dålig rykte med mycket hydraulproblem.

ok låg ju en annons på en sådan på blocket. (men reagerade på att bilderna var tagna på vårvintern och annonsen utlagd i september om jag minns rätt nu)

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 21:28:09, 20-09-2018
av Antevante
enok75 skrev:
Antevante skrev:
enok75 skrev:Såg en annons på en hymac 181 vad är detta för en modell? 580 och 590 har jag sett irl


Det är en av uppföljarna kan man säga. 580 ersattes av 121 och sedan följer 141 161 och 181.
En serie som har ganska dålig rykte med mycket hydraulproblem.

ok låg ju en annons på en sådan på blocket. (men reagerade på att bilderna var tagna på vårvintern och annonsen utlagd i september om jag minns rätt nu)


Jag vill minnas den varit ute på annons förr. Ser ut att stått där ett tag.
Jag tror att 181 är en 161 med längre undervagn och säkert större motvikt.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 07:31:51, 27-10-2018
av per eskilsson
Bild
Kollade enligt Antes förslag med domkraft men något axiellt glapp i utgående axel från växellådan fanns inte. Sväng växellådan behåller olja. Om jag har tur beror det ljud som svängen har för sig på att 580 DS faktiskt har växellåda vilket ju 580 BT inte hade. Nu blir det vintervila för Hymac. Urtagna batterier etc.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 21:39:34, 28-10-2018
av Antevante
Gött då kan du sova gott :thumme: Jag håller med om ljudet. Det är ett vinande ljud från min som inte alls finns på BTn.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 08:12:35, 30-10-2018
av per eskilsson
Bild
Det blev ju vintervila för Hymac men jag kunde inte låta bli att knappa på tråden. Bilden visar drivknuten på en gammal skotare. Vid årets service inför vintersemester visade det sig finnas enbart vatten i lådan! Locket var ju rejält rostigt så den vägen kunde väl vattnet ta sig in. Men vart tog oljan vägen? Den fanns där förra året. Jag gissar på defekt packbox. När vattnet kommer in flyter oljan ovanpå och pressas till slut ut genom packboxen.
Bild
Det var den här gamla arbetshästen som skulle ha tillsyn. Förvisso ingen Hymac men årsbarn med många i Hymacgänget. Smv Drivaxe tillverkad i Stensele 1966. Fronten är en BM 350. Förefaller outslitlig.
Bild
Jag har maskiner stående i skogen här och där. Då är det behändigt att ha lite grejer med. Elverket är på 6 kw och det räcker för att svetsa om man använder någon snäll elektrod ( 4332). Det mesta går faktiskt att klara med denna lilla vagn.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 07:46:12, 20-05-2019
av per eskilsson
Bild
Kamraterna väckta ur vintervilan. Startade direkt. Hymac en fick gå ca 100 timmar efter service. Nu ca 750 ml överskott med vattenblandad 80-90 i Vä växellåda. I bästa fall inget värre än inläckande vatten via locket. Höger låda OK. Ingen olja i kjedjehusen. Förra årets fråga om varför det stod 10 l olja i vardera huset kan nog besvaras: nån har fyllt på den! Kanske inte helt vansinnigt. Kjedjorna hade mått bra. Dock sökande det olja från båda husen. Svårt att få rätt i dessa stora lock som får lite däng också. Frågan om varifrån oljan i facket mellan växelhus och bromshus kommit är fortfarande obesvarad. Gissar på läckande svets från växellådan. Tydligen inte så stort läckage.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 08:00:35, 20-05-2019
av per eskilsson
Bild
Den här bilden säger er inte så mycket. Utom möjligen för Ante som eventuellt anar att det är påfyllningshålet till svängväxellådan. Som synes stod det olja upp till kanten. Alltså fortfarande ospräckt svängväxellåda. Muttern på kronhjulet har inte heller lossnat. Osannolik tur. Nu är det bara att köra. Under tiden ska jag grubbla på svängbromsens funktion.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 07:24:47, 17-06-2019
av per eskilsson
Bild Motorstopp. Ingen soppa till filtren. Chansade på matarpumpen. OiE levererade en inom 24 tim. Lätt monterad. Men det var naturligvis inte felet.
Bild Då är det väl skit i tanken. Upp med tankluckan. Nog fanns det mycket skit i tanken. Dock inget som förklarade bränslebrist.
Bild Här satt felet
Bild Och det här var skurken. En bit gammal packning som tagit sig hit via hålet i sugledningen. Fixat på 5 min om man gissat rätt från början. Tankrengöring följer dock inte denna dag. Fortsatt grävning.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 10:37:02, 17-06-2019
av DH Service
Banjokopplingar är luriga vill gärna sätta sig skit där, hade liknande fel på en tröska jag var och felsökte.

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 07:26:01, 20-06-2019
av per eskilsson
Gamla dieslar är ändå hyggliga när det gäller felsökning. Om startmotorn går och motorn inte startar så beror det 99 ggr av100 på att insprutningspumpen inte får soppa. Eller har jag fel?

Re: Hymac580 ds

InläggPostat: 08:34:55, 20-06-2019
av magirus
Iaf 98 % :mrgreen: :thummar: