Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Hymac 580 "hullu jussi"

33 inlägg • Sida 1 av 3
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

JouniH (trådstartaren)

#1 » 20:23:54, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har två kompisar som jobbar med egna grävmaskiner. Dom har varit och grävt många gånger till mig. Det har väl varit en del dikesgrävning, jordvärme och botten till garaget osv. Har fått också testa och gräva med deras maskiner, en volvo ecr35, ecr140 och ecr240. Men som vanligt har dom ”bättre jobb” än att gräva åt mig nästan gratis. :smile: Så jag började kolla egen grävmaskin. Märkte direkt att pengarna räcker inte till för ens 90tals maskiner. Har varit och kolla några ”20tonnare” men ganska ofta var dom mer eller mindre sönder körda. Billiga var dom i alla fall. :smile:

Men sen hittade jag den här forum och började kolla hymac. Tyckte att storlek passar bra för mig. Inte för stor och inte för liten som ecr35. Hittade en hymac som var bara 3mil från mig. Köpte den direkt. Efteråt läste jag att larverna är inte så bra på 580. Maskinen är väl från 60talet. Undra om nån har bytt larverna på dom här? Nu sitter väl ”asfalt” larverna på. Förra ägaren hade haft maskinen 15år och han hade bytt lager och kedjor ungefär 10år sen. Vad jag förstod så hymacen har inte jobbat jättemycket under hans tid.

Bytte spakar till joystick nästan nästa dag när jag köpte maskinen. Och vilken skillnad! :grin: Slänthydrauliken är inte kopplat så tänkte bygga den till pedaler och dra rören till stickan. Sen har jag planerat montera rototilt med S45 fäste.

Motor går fint annars men varför måste man alltid ha kallstart på när man startar? Annars vill den inte starta.

Här kommer några bilder.

Fick trailer och två skopor med på köpet.
Bild

Bild

Lite olja och smuts.
Bild
Efter tvätt märkte jag att nästan alla o-ringar måste bytas. Dom läkte så mycket olja.
Bild
Planering av joystick. Hytten är trångt. :???:
Bild
Satt en gångjärn till andra joystick så att det blir lättare kliva till hytten.
Bild
Färdigt monterat... :thummar:
Bild
Bild

22 personer gillar det här inlägget.
JouniH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:11, 04-07-2010
Ort: haparanda
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6400
Hymac 580



Sparrow

#2 » 11:45:55, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till grävmaskinsköpet :thummar: Fint arbete med ombyggnad till you stick du gjort.Bara att tuta och köra nu :driver: Kanske lite sliten i motor eftersom den kräver köldstart.Finns många duktiga problemlösare här på Maskinisten som kan hjälpa dig vartefter om du inte fixar det själv. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

JouniH (trådstartaren)

#3 » 17:08:08, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att motor är sliten. Den röker inte ens när man startar den. Har kollat filmer när gamla hymacen startar och ofta är det grå moln över hela maskinen men inte min. Därför tror jag att det är Simms pumpen som är sliten.
JouniH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:11, 04-07-2010
Ort: haparanda
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6400
Hymac 580

Antevante

#4 » 18:27:22, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med en 580-ägare till här på forumet! Även jag fastnade för det smidiga formatet, lagom till de flesta uppgifter.

Mycket avundsjuk på din trailer! Jag söker efter något liknande till mina grävare. Är det ett hemmabygge?

Jag är ingen expert på motorer men låter väl onekligen som det är läge att se över pumpen. Glöm ej att kolla oljan i pumpen, min 580BT blev betydligt rappare när jag fyllde på olja i pumpen häromveckan.

”Plattlarverna” är väl egentligen inget fel på egentligen. Felet är ofta att de är i dåligt skick och det finns inga delar att köpa. Det kan bli jobbigt. MEN har man en maskin som blivit omhändertagen genom åren så har man nog en bra arbetskompis i många år. Det mesta går lösa om man inte låter haverier gå för långt.
Man ska ju ha i åtanke att det är arbetsredskap från mitten av 60-talet! Det är ju helt otroligt att de bara går!

Ombyggnad till S45/S50kan jag varmt rekomendera, jag använde ett S50 från en Lännen traktorgrävare. Den hade tillåmed samma axeldimesion så det gick ganska smidigt. Ska du ändå montera slänthydraulik så satsa på ett hydrauliskt fäste också. Otroligt bekvämt att byta skopor innifrån hytten.

Jag ser fram emot att följa dig och din maskin!

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

JouniH (trådstartaren)

#5 » 20:05:35, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid roligt när det är många som har samma intresse – maskiner är roliga. :grin:

Fast idag var de mindre roligt när jag körde hymacen framför maskinhall för att justera vajern till joystick. Skruvade först och sen skulle jag starta maskinen igen. Startar bra men slocknar direkt. Efter de fick jag inte den igång igen. Tror att bränslepumpen får luft nånstans. Ska köpa nya slangar imorgon. Måste väl byta oljan också. :???:

Jag har bytt hydraulolja och filter också för att var tvungen svetsa hydraul tanken. Efter det vill inte bommen och stickan röra sig. Måste man släppa ut luft nånstans eller hur funkar det? Hydraul pumpen lät illa innan jag bytte oljan. Trodde då att det var för lite olja men blev lite oroligt nu när jag fyllt rätt mängd och pumpen låter illa ännu. Har nån bytt nya hydraul pump?

Jag tror trailern är armens gamla. Är inte säkert. Det finns domkraft framför trailern. Man kan ta lös framaxeln. Jag har funderat om jag ska ta bort framaxeln och sätta en rhs balk och svetsa en dragögla på den. Man kan köra bara 20km\h med trailern nu. Annars börjar den studsa. Däcken är väl också dåliga.

1 person gillar det här inlägget.
JouniH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:11, 04-07-2010
Ort: haparanda
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6400
Hymac 580

Antevante

#6 » 20:24:20, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att backventilen i matarpumpen bråkar. Jag har samma fenomen på min 580D ibland. Man blir lika tokig varje gång den gör så.

Det finns en luftskruv på tanken under pumparna. På vissa maskiner sitter där tillåmed en kran. Kan va en ide.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Andy80

#7 » 01:14:52, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad roligt med en till 580 med plattlarver här på forumet! När köpte du maskinen? Får man fråga hur mkt du gav? Känns som du hunnit väldigt mycket på kort tid. Hur löste du problemet med att svängen går åt fel håll vid inkoppling av vajerspakar?
Vore väldigt intressant att se mer bilder på inkopplandet av vajerspakarna, skulle även väldigt gärna vilja se fler bilder på drivhjul och larver.
Mina plattlarver är lite slitna och underrullarna vill gärna kliva på larvernas klackar när man svänger genom att lyfta sig med aggregatet. Men i övrigt funkar det ganska bra.
Min behöver kallstart vid temperaturer under 5 Plus ungefär. Enda gången jag inte fått igång den var när jag hade lite i tanken och hade parkerat den lutandes.
Men bara jag tänker på att ha bra med bränsle i tanken funkar det bra.
Hör gärna av dig om du har frågor och fortsätt gärna att dokumentera allt du gör. Är väldigt värdefullt att läsa om andras meckande :)
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

per eskilsson

#8 » 07:27:40, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en BT i 20 år. Den startade i alla väder. Enda gången det var stopp fanns det ett litet hål i slangen mellan tank och pump. Den går ju över tankens nivå så nåt dieselläckage var det aldrig men luft sögs in. Du kan ske har nåt liknande som ev även förklarar att du måste använda kallstarten. Om du kört utan att öppna avluftmingsskruven på sugtanken ( den lilla tanken under pumparna) finns risk att nån pump inte fått olja. I värsta fall har det blivit skada på någon pump.

1 person gillar det här inlägget.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

per eskilsson

#9 » 07:35:27, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå trailern. Jag var en hårsmån ifrån att få tag på en militärtrailer på auktion en gång. Den såg inte ut som din. Har du hydraulisk broms? Hur många hästar har din dragare? 20 km/Tim räcker väl rätt bra. Hör av dig om du tänker sälja trailern.
per eskilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:36:18, 03-04-2018
Ort: Sundsvall
Maskin: hymac 580 d (1986 )
Tidigare Hymac 580 bt (1968 )
SMV Drivax ( 1966 )
IH 674 ( 1979 )
Bm 650
LM 641 ( 1974 )

JouniH (trådstartaren)

#10 » 10:12:08, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick inte igång maskinen så jag tänkte att man måste hitta felet. Började att ta loss matarpumpen. Den var helt slut och smuts var det också. Ska öppna tanken och kolla om det finns smuts där också. När jag tog bort matarpumpen kom det inte många droppar olja? Pumpen ser ganska sliten ut där inne. Förra ägaren har tydligen kört utan olja. :screwy: Bränsle rör från tanken såg inte heller ut så som det har varit från början. Jag satt dit en 8mm koppar rör istället. Det va ett j*vla jobb och få bort luften. Men till slut startade maskinen. Vilken härligt ljud. :buga:

Undra om nån har bytt en bosch pump dit istället? Det finns samma motor med bosch pumpen.


Det finns en luftskruv på tanken under pumparna. På vissa maskiner sitter där tillåmed en kran. Kan va en ide.

Undra vars min luftskruv är? Jag släppte luften ut ena av dom där bultarna. Blev betydligt bättre men tyvärr lät pumpen illa ändå. Måste väl börja söka en ny pump. :???:
Bild
När köpte du maskinen? Får man fråga hur mkt du gav?

Hämtade grävaren slutet av juli. 43tkr betalade jag för hela skiten. Då fick jag med trailern och två skopor.

Hur löste du problemet med att svängen går åt fel håll vid inkoppling av vajerspakar?

Jag korsade bara hydraul slangar. Nya slangar kostade 400kr.
Bild

Apropå trailern. Jag var en hårsmån ifrån att få tag på en militärtrailer på auktion en gång. Den såg inte ut som din. Har du hydraulisk broms? Hur många hästar har din dragare? 20 km/Tim räcker väl rätt bra. Hör av dig om du tänker sälja trailern.

Det finns slangar till bromsar men dom är inte i kopplade. Valtra har väl 100 som original. Men jag har bytt turbon och spridare aningen större modell. Sen är pumpen också skruvad. Inga problem som helst dra hymac.


Och tillslut några bilder...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
JouniH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:11, 04-07-2010
Ort: haparanda
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6400
Hymac 580

JouniH (trådstartaren)

#11 » 10:16:52, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och några bilder till hur jag har satt vajern till joystick


Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
JouniH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:11, 04-07-2010
Ort: haparanda
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6400
Hymac 580

torbjorn_forsman

#12 » 11:26:14, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det inte så lyckat i längden med kopparrör för diesel, koppar fungerar som katalysator och skyndar på kemisk nedbrytning av bränslet så det kan bli diverse slam och otrevligheter. Om maskinen är i ständig drift så det alltid är omsättning på bränslet så spelar det ingen större roll, det är värre om den blir stående länge. Se [Allmänt] Långtidstest av RME diesel
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andy80

#13 » 13:27:10, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se din inkloppling av vajrarna, liknar hur jag har löst det.
Här sitter ju luftskruven på min maskin. Konstigt att det inte är likt på din. Kanske är din något äldre.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

JouniH (trådstartaren)

#14 » 15:03:31, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade felet värför hydraulpumpen har låtit så illa. Ingen sa åt mig att det finns sugfilter också. :grin:

Var tvungen o tömma hydraultanken igen för att jag bytte några o-ring till hydraul block. Nu har jag byt alla tätningar och o-ringar. Skönt och slippa se hydraulolja överallt. Nu kommer bara nästa problem. Rosten dyker direkt fram. Måste väl börja måla om maskinen. :smile:

Hade gamla bullboy led lampor så skruvade dom till hymac. Nu kan man gräva fast det blir lite mörkare där ute. :thummar:



Bild
Bild

Frugan ville ha rabarberbuske till gården. Vilken tur att man har grävmaskin. :grin:

Bild

17 personer gillar det här inlägget.
JouniH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:11, 04-07-2010
Ort: haparanda
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6400
Hymac 580

Holger

#15 » 15:59:15, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahahaha!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se