Sida 7 av 8

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 00:10:40, 02-01-2020
av Antevante
Det går köpa. Men man dubblerar väl värdet på maskinen :mrgreen:

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 22:18:08, 02-01-2020
av Christian.k
Här är det lilla gräv projektet jag håller på med
Bild
Bild
Bild
Bild
Här har jag lite gräv hjälp
Bild
Bor man i Småland eller :thummar:

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 22:47:01, 02-01-2020
av Stridis2
Christian.k skrev:Här är det lilla gräv projektet jag håller på med
Bild

Förstår varför den slaghacken var lite bubblig... :vissla: :mrgreen:

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 10:19:10, 04-01-2020
av Stridis2
Antevante skrev:Det går köpa. Men man dubblerar väl värdet på maskinen :mrgreen:

Det kanske mer än dubblar värdet i användarvänlighet??? :mrgreen:
Givetvis så får alla göra som de vill med sina saker. Vi har olika förutsättningar både ekonomiskt, tidsmässigt, mekkunskap och behov. Men när jag bytte kedjor, drivhjul och alla bultar på min maskin kostade det under 20', och det måste jag säga var mycket väl investerade pengar.
Är det mycket dyrare till en Hymac?

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 11:31:54, 04-01-2020
av fretchi
Jag gissar att det är en sån där sak man drar sig för att göra länge och väl, men aldrig ångrar det när det väl är gjort :)

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 22:56:37, 04-01-2020
av Antevante
Kedjor går köpa de ligger på ca 8 k styck sist ja kolla. Plus bultar då. Drivhjul finns inte kompletta, bara lösa drivkransar som man får skära bort och svetsa på de ekrade hjulen. Dvs de har Inte massiva drivhjul som ex Åkerman, eller heller bultade kransar som nyare maskiner har. Ledarhjul finns inte nya vad jag vet.

Jag tog väl i lite när jag sa att man skulle dubblera värdet. Men det är ju en investering med mycket jobb att demontera drivhjul osv.

Dock är det ju en nästan för enkel vardag när man har en maskin med fräsch undervagn. Jag hade lite flax och köpte en maskin för skrotvärdet med nästan nya band på som jag nu har på min 580D.

Jag har namnet på vad länkarna heter ska lägga upp den här så det finns tillgängligt.

Daniel (DHservice) har koll på vad det kostar ungefär att byta band och drivhjul. Vi hoppas han läser här och kan upplysa oss.

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 23:08:59, 04-01-2020
av Stridis2
Jag hade ju problem när jag skulle få isär mina gamla drivhjul för att återanvända naven (föregående reparatör som gjort detta hade svetsat med hårdsvets! :uupps: ). Med facit i hand borde jag skurit ut nya centrum istället. Hade gått mycket fortare. Kanske en lösning för Hymac-ägare att fundera på? :klia:

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 11:27:08, 05-01-2020
av Antevante
Den tanken har slagit även mig. Klart ett alternativ!

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 20:46:06, 05-01-2020
av Christian.k
Allt är en pris fråga men min används inte så mycket och drivhjulen är inte så dåliga och kedjorna känns ok för det jag kör men vet jag att jag klättrar på stenar så brukar jag snurrar och kolla var larven är på väg men i detta fall missade jag det :ohnej:

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 19:48:11, 07-01-2020
av DH Service
Hej när jag köpte delar till undervagnen så kostade kedjor ca 16000 men det som blir lite komplicerat är att hymac har 9/16 bultar (även äldre åkerman) till plattor och den kedjan lagerförs inte i sverige när det skulle handlas ,så då var det beställnings tid på 2-4 mån från tillverkare . så jag bytte till den moderna kedjan med 5/8 bultar och alla plattor, har man original 9/16 plattor som som har varit lite lösa på den gamla kedjan är det inte värt att bara byta kedja för hålen är garanterat ovala i plattorna och då kommer dom att lossna efter ett tag plattor ligger runt 200 kr st så runt 17500 för dom , sedan drivhjulen (lösa kransar 2000 kr st och dom är också best vara , så i runda slängar 35000 kr = en hymac i bruksskick, Sen skall det ju isär lager och axlar för att svetsa dit kransarna, och då hoppas jag att ingen stöter på samma problem som jag hade med svetsningen !!! på mina drivhjul var två ekrar magnetiskt laddade så svetsen vile inte bita ungefär som om du håller två permanentmagneter mot varann,dom vill ifrån varann svetsen låg vid sidan om skarven helt enkelt, men till slut gick det !!

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 19:54:12, 07-01-2020
av DH Service
Stridis2 skrev:Jag hade ju problem när jag skulle få isär mina gamla drivhjul för att återanvända naven (föregående reparatör som gjort detta hade svetsat med hårdsvets! :uupps: ). Med facit i hand borde jag skurit ut nya centrum istället. Hade gått mycket fortare. Kanske en lösning för Hymac-ägare att fundera på? :klia:

Det går att ta det stora drevet till kedjan (drivningen bakom kåpan) och svetsa på nya kransar om man har två över men då får man lösa problemet med tätningar också, gjutstålet i originalkransarna är hårda o sega så dom är nog bäst kedjedrevet ä mjukt i navet och skulle nog inte tåla så länge utan att splinesen formar till sig.

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 20:52:04, 07-01-2020
av Andy80
När får vi se filmen på din maskin in action DH? :)

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 22:16:25, 07-01-2020
av DH Service
Jag vet ej Andy, jag är en fruktansvärd analog människa så jag får nästan ha hjälp för att lägga ut filmer el likn, det kommer ett trevligt repotage i tidningen TRUCKING . i slutet på feb el mars då dom var här på studiebesök. Funderar på att hitta på någon film på youtube och komplettera med ett bildspel från början till slut av renoveringen, får se om jag får stunder över samt assistance av någon. Ang bakåtsträvande så fick jag väl ett omdöme av en herre från vår huvudstad som var här och skulle köpa motordelar av mig i höstas ,han började flina när jag tog fram ett carbonpapper för att skriva kvitto med, han sade att det var 20 år sedan man hade något sådant! :grin:

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 22:34:17, 07-01-2020
av DH Service
Christian.k skrev:Här är det lilla gräv projektet jag håller på med
Bild
Bild
Bild
Bild
Här har jag lite gräv hjälp
Bild
Bor man i Småland eller :thummar:

Du måste skaffa en stenkross!!!!

Re: Hymac 580BT

InläggPostat: 23:13:48, 07-01-2020
av Christian.k
Det har jag funderat på men det är det där med pengar.
Och jag har pratat med en som jag känner som har 2 Käftkrossar som har stått i ca 20-30år men han vill inte sälja.
Och vi har erbjudit en firma att krossa så mycket dom vill men det vill dom inte.
Har erbjudit min chef att lasta och köra till vår bergtäkt men blir dyrare än att borra och spränga.

Så det blir att gräva lite!!!