Sida 1 av 1

Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 09:30:26, 04-05-2019
av EWestin
Hej hörni!

Jag har suttit och gluttat lite här på forumet i vajerspaks-konverteringar och renoveringar av hymac's, nu börjar det bli min tur!

Fick igår hem min Hymac 580BT till gården, Den har den moderna undervagnen med bra larver och drivhjul, men en trasig drivaxel och lite kassa lager tilll hjulen, även bandspänningen ser ut att krångla på ena sidan, motorn är också bytt till en volvosexa.
Annars är den mest väderbiten av moder natur och lite glapp i aggregatet, men vad kan man förvänta sig för nåt som är 50 år gammalt och kostar 2kr/kg? :grin:

Jag lägger in lite bilder så får ni se vad "katten släpat in" :smile:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 10:11:40, 04-05-2019
av igelkottar
Den ser väl bra ut :thumme: till det priset.
Lite spackel färg och silvertape så blir den som ny. :mrgreen:

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 11:19:15, 04-05-2019
av DH Service
Där har du lite at suga tag i,var o kollade på en som dom satte en D47 volvo i en gång trodde det var den men ej, jag har lämnat in en sådan trasig drivaxel till ett företag jag samarbetar med och väntar på svar ang pris om du är intresserad , hoppas det går att banta priset under vad england brukar ta för en sådan.

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 11:46:42, 04-05-2019
av Andy80
Välkommen till Hymacgänget! :) Nu får vi ännu en Hymac-renovering att följa :grin:
Vore intressant att veta hur de fick volvosexan att passa, antar den inte passade bolt on mot trippelpumparna och annat.
Den mullrade väldigt mjukt och fint by the way :thummar:

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 19:15:50, 04-05-2019
av EWestin
igelkottar skrev:Den ser väl bra ut :thumme: till det priset.
Lite spackel färg och silvertape så blir den som ny. :mrgreen:

Om det vore så väl :smile:

DH Service skrev:Där har du lite at suga tag i,var o kollade på en som dom satte en D47 volvo i en gång trodde det var den men ej, jag har lämnat in en sådan trasig drivaxel till ett företag jag samarbetar med och väntar på svar ang pris om du är intresserad , hoppas det går att banta priset under vad england brukar ta för en sådan.

Jag ska försöka få ur resten så helt som möjligt så det finns en chans att mäta och tillverka några nya tänkte jag, det verkar ändå vara nåt som falierar på var och varannan maskin så det blir minst 2 nya :grin:

Andy80 skrev:Välkommen till Hymacgänget! :) Nu får vi ännu en Hymac-renovering att följa :grin:
Vore intressant att veta hur de fick volvosexan att passa, antar den inte passade bolt on mot trippelpumparna och annat.
Den mullrade väldigt mjukt och fint by the way :thummar:

Tackar!
Kommer nog dit sen när det blir lite huvrenovering och filterbyten så kan jag ta lite foton :grin:


Idag blev det lite larvkrängning, Fiat-allisen var till god hjälp :grin:

Bild

Bild

Ber om ursäkt för kvaliten på bilderna, vetefasiken vad som orsakat det.

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 19:20:22, 04-05-2019
av 63an
De är inte dåliga i min dator!

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 21:27:34, 04-05-2019
av Antevante
Välkommen i gänget! Roligt med en ny kulturbevarande tråd i Hymacforumet :thummar:

/Ante

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 20:10:55, 16-05-2019
av per eskilsson
Bandkrängning är kul. Så småningom tröttnar man. Då kan man slippa om man låter bli att backa. När man backar en 50-årig Hymac sträcks banden på ovansidan men skrynklar ihop sig mot marken och skyndar sig sen att kränga. Om man nödvändigt måste backa får man inte svänga samtidigt och när man backar en liten bit lyfter man en sida i taget och kör bandet rätt. Felet är slitaget i larvens alla leder och avsaknad sidostabilitet. Det hjälper inte att sträcka larvkjedjan. Visst ja. Hjärtligt välkommen i gänget. Drivaxel ser ut att bli nåt att bita i. Lyçka till.

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 23:18:37, 05-06-2019
av Christian.k
Hej hur går det med din drivaxel jag fick göra det jobbet i vintras det var inte jätte roligt men med en ny axel så gör man jobbet på 3-4tim om man inte behöver byta lager.
Mvh Christian

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 15:13:29, 12-07-2019
av EWestin
Hej igen hymac-fans!

Har pysslat lite med grävaren på dom lediga småtimmarna senaste veckorna.

Något imponerande var att gubben petterson här i stan hade en drivaxel till denna maskin på hyllan, när den dessutom kostade ca 5100kr inkl moms så fanns det ingen anledning att göra en egen :mrgreen:
Så en ny drivaxel finns och jag har börjat rengöra lagren som verkar gå att använda, packningarna köpte jag nya och skaffade mig lite färg till undervagnen.

Här kom resten av drivaxeln ur undervagnen.
Bild

Däremot delen som satt kvar i drevet har legat ute i flera år och var mer eller mindre ett med drevet, så jag fick svarva ur axeln för att släppa på spännet, ändå krävdes det ca 35 ton för att få den att släppa.
Bild


Sen gjorde jag en liten avdragare för att få ut lagret innan jag hajjade att hela lagerhuset gick att plocka ut.
Bild


Gamla och nya axeln.
Bild


Här blev det dags för grundfärg
Bild

Bild

Bild

Sist men inte minst blev det en svart topcoat :thumme:
Bild

Nästa steg är att sätta ihop drivningen, lägga på bandet och provköra lite :hurra:

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 15:19:10, 12-07-2019
av Christian.k
Snyggt jobbat.
Det blir bra det där :thumme:
Mvh Christian

Re: Hymac 580BT Renovering och modernisering.

InläggPostat: 21:35:46, 12-07-2019
av Antevante
Snyggt jobb!