Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac Technology

Renovera Hymac 580 BT

8 inlägg • Sida 1 av 1
Discuss Hymac technology here.
Diskutera Hymac-teknik här. Obs! Forumet är på engelska!

HymacMatte (trådstartaren)

#1 » 15:47:00, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har tidigare haft en Hymac 580CS för kanske sisådär 15 år sedan. Jag har precis införskaffat mig en Hymac 580BT, är osäker på årsmodell men gissar att det rör sig runt början av -70 talet.
Tänkte nu att jag skulle renovera och göra iordning den.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Har redan börjat lite smått med att plocka bort larven. Blev tvungen att byta ut 2 plattor då dessa var i riktigt dåligt skick. Kedjan var helt slut, så den byttes också på båda.

Bild
Bild

Plockat isär högersida lite mer.

Bild
Bild

Skicket är lite sisådär och en hel del saker behöver bytas ut skulle jag tro. Någon som vet vart man kan få tag på delar? Både nya och begagnade är av intresse.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ska försöka hålla tråden uppdaterad så mycket som möjligt.
/HymacMatte

9 personer gillar det här inlägget.
HymacMatte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:09, 23-01-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580BT



63an

#2 » 16:25:35, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NU har du fixat dej jobb ett tag men troligen vet du vad du ger dej in på! :thumme:
Var en snubbe i Tierp som körde diken å lite av varje, brunnar osv. Penti Ennä hette han å hans maskin eller han körde åt en gamling från trakten men dylik människa att köra! Ser när han kör upp på min gårdsplan å tar på mej en jacka å skor, när jag kommer ut så har han ställt av å är ute på åkern å puttsat nära 100meter så jag gick till änden mot vägen å kikade helt perfekta slänter! Sen snurrade bara hytten hela tiden helt makalöst men arrendatorn sa sedan att han körde aldrig på timme utan per löpmeter så jag köpte brunnsgrävning på tomten utsatt 7 meter till ådern å milde tid vad de gick undan denna lördag sen kommer han in å fick kaffe så säjer han att han nådde inte djupare de var 2 meter cirkus kvar! Nu svarade jag att om du är grävmaskinist så gräv ner maskin så du når ner! Han brummade nånting men de gick fort till de blev berg eller jättesten. Då tog vi fika en halvtimme å när vi tittade igen så fick han hiva i ringar å fylla igen! :thummar: De var ju lördag å han trodde vi skulle festa men jag var varnad av de som visste att mana bara på så gör han klart! Skicket på maskin var ju eländigt men nog var den mannen mästerlig med spakarna!! :vissla:
Lånade vatten av arrendatorn tills brunnet var klart kanske 4 år men så kom torrsommar å han hade stora kvigor nere på åkern å körde 6-7 krukor med vatten varje kväll, han såg att jag körde 3 vattenspridare ofta å undrade om jag hade vatten? Jodå ! Men du fick ju ny brunn? Jamen den börjar sina, men kom igen kör upp hit så fyller jag krukorna så länge du behöver, inga problem för du sa ju att låna vatten de får jag aldrig igen! Gissa om han blev snopen? Den brunnen vart uttagen av 3 olika pers. å konstigt nog så kände Penti vatten också!
Tips Vi har Ante Vante på forat han vet massor ! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

DH Service

#3 » 19:35:21, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt! den är väl en 60 talare 70 är första året för c mod, var och köpte en hyd planerskopa idag till min 580c hos Larssons maskiner i bengtsfors och han hade en c ståendes där till försäljning i sisådär skick med en avbruten drivaxel. petterson i gävle tar runt 5000 för en ny axel lagerhållarna går att tillverka nya,
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

texas5020

#4 » 22:17:48, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

HymacMatte, gå in på DH Service tråd om Hymac så ser du vart ribban ligger ang Hymac på Maskinisten... :vissla: Skämt åsido, intressant med en till Hymac renovering här, jag har följt alla trots att jag inte har grävmaskin själv. :thumme: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Andy80

#5 » 22:44:49, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig maskin du skaffat! Verkar vara rätt sliten både här och där, men det får man nog räkna med då den har några år på nacken. Snyggt jobb med larverna du gjort! Vad kostade larvkedjorna?
Väldigt vad illa åtgångna kedjedreven var och en kugg fattas med såg jag, undrar hur de lyckats åstadkomma detta hårda slitage. Kört med utslitna kedjor för länge kanske :???:
När jag renoverade min Hymac köpte jag delar från England av en kille som heter Graham Ritchie på Hydraulic plant service, men jag tror han har gått i pension. Sen finns det en annan kille i England som heter Richard Gould, men han är det varningsflagg på då han inte hållit vad han lovat gällande leveranser och kvalite'
Senast redigerad av Andy80 20:28:35, 30-01-2020, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Antevante

#6 » 20:23:21, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen! 60 tal är det definitivt om den heter BT. Kul med fler kulturgärningar här på forumet. Inte helt olik min maskin när jag började. Otroligt att se en maskin med vettiga drivhjul och ledarhjul. Fint jobb med banden :thumme:

Ang lagerhållare så Leta i England, där finns fortfarande maskiner som demonteras. Saknar själv nån jag kan tipsa om då jag alltid handlat av Gould på Hymac Parts tills han lurade mig och betedde sig som den lilla räv han är. Lättast är kanske att hitta en vän som har en svarv och muta honom med lämplig vara.

Lager är inga konstigheter heller att få tag i. Det är standardgrejer.

Jag har en styckad BT stående, jag håller i den ganska hårt så länge jag har min arbetande BT kvar. Men hojta till om det är något annat än just dessa delar du saknar. Så ska jag se efter..

/Ante

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

HymacMatte (trådstartaren)

#7 » 15:37:57, 03-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tack alla för gensvaret. Försöker just nu få tag på delar från England. Varit i kontakt med Hydraulic Plant Services, hade dock lite svårare att få fram de andra delarna jag behöver, drivaxel, kugghjul och kedja, men dom har erbjudit sig att leta efter dem. Har även upptäckt att växellådan på vänstersida att några splanch är skadade så behöver även få tag på delar till det.

Andy80 skrev:Snyggt jobb med larverna du gjort! Vad kostade larvkedjorna?

Larvkedjorna landade runt 15.000:- hos Entrack

Ska ha det i åtanke Ante, kanske hör av mig om någon del i framtiden :buga:
Läste i en annan tråd att larverna och drivningen för dem var de samma under många år hos olika Hymac modeller. Skulle delar från en 580D kunna användas i en 580BT?

/Matte
HymacMatte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:20:09, 23-01-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580BT

Antevante

#8 » 21:11:49, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det mesta är samma i drivningen. Jag har inte funnit någon skillnad inuti växellådan. Min reservdels- BT fick donera en hel del saker när jag gjorde iordning min 580D som hade det klassiska bromsaxel haveriet som du säkert har oxå då.

Skillnaden är väl på drivaxlen till drivhjulet. 580C finns med både den klena och grova axlen. BT har då givetvis klen axel. Dvs andra drivhjul etc. Daniel DH har bättre koll på detta tror jag, vill minnas vi har disskuterat detta i våra samtal ang dessa klenoder.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Hymac Technology

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se