Sida 1 av 2

Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 17:03:54, 23-07-2007
av hymac950c
Hej.

Finns det någon som har information om Hymac 590C?
Det verkar svårt att finna något om dem.

InläggPostat: 22:40:47, 23-07-2007
av Thomas Pettersson
Jag har en 590ct-78. Den har en 6cyl Ford industrimotor
Servospakar i konsoller bredvid stolen.Bakom grävspakarna sitter likadana spakar till höger och vänster larv.
Väger ca 17ton och har en 750 liter skopa.
Motorn knackar som en ford ska göra.Långsam i hydraulik utom bom som har två ventilsektioner i ventilpaketet. 12 volt elsystem.

Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 10:52:32, 24-07-2007
av hymac950c
Ok tack!
Jag har sökt länge men inte hittat något, kan man köra den på en lastbil eller behöver man ett lågflak? Med den vikten så borde den gå att få upp på en lastväxlare. Tycker du att den fungerar bra? jag ska bara ha den hemma på gården och gräva lite diken, Har du några bilder på din maskin?

Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 20:14:53, 24-07-2007
av Bosse_A
I maskinistens album finns en bild:
http://www.maskinisten.net/album_showpage.php?pic_id=1910
//Bosse

Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 16:39:52, 01-09-2007
av hymac950c
Tack för alla svar!

Den högra larven är lite trött, så det verkar som jag behöver byta packbox i remspännaren,, Någon som vet hur man lättast kan ta loss spännaren från maskinen?

//Amatör

InläggPostat: 23:51:59, 01-09-2007
av Robban_C
Jag har flyttat ämnet till Hymacforumet eftersom Nick Drew gärna läser där. Jag kommer alldeles strax att PM:a honom om detta också.
Nick är från England och har varit mek på Hymac. Han kan säkert hjälpa till.
Nackdelen är att han givtevis pratar engelska men om du inte fixar engelska så är det ok att skriva på svenska så ska jag översätta.
Jag börjar med en kort intro till tråden:

Nick, I have moved this subject to the Hymac forum as I think that you will enjoy helping hymac590c.
And as usual, I have offered me to help translating if needed.

He starts with asking about information regarding the machine.
Some discussions about transporting it on a truck etc.
Thomas Pettersson replies with some facts (Ford 6-cyl, hydraulic servo levers, levers for right and left track, 17 tonnes and a 750 liter bucket, some engine sounds, slow hydraulics except for boom that has two spools in the the valves, 12 v electrical system.

And now to the question:
The right track is a little "tired", it seems that he needs to change the axel seal in the track tensioning mechanism. Do you know how to remove the tensioning mechanism?

InläggPostat: 18:45:32, 02-09-2007
av Nick Drew
Robban_C skrev:Jag har flyttat ämnet till Hymacforumet eftersom Nick Drew gärna läser där. Jag kommer alldeles strax att PM:a honom om detta också.
Nick är från England och har varit mek på Hymac. Han kan säkert hjälpa till.
Nackdelen är att han givtevis pratar engelska men om du inte fixar engelska så är det ok att skriva på svenska så ska jag översätta.
Jag börjar med en kort intro till tråden:

Nick, I have moved this subject to the Hymac forum as I think that you will enjoy helping hymac590c.
And as usual, I have offered me to help translating if needed.

He starts with asking about information regarding the machine.
Some discussions about transporting it on a truck etc.
Thomas Pettersson replies with some facts (Ford 6-cyl, hydraulic servo levers, levers for right and left track, 17 tonnes and a 750 liter bucket, some engine sounds, slow hydraulics except for boom that has two spools in the the valves, 12 v electrical system.

And now to the question:
The right track is a little "tired", it seems that he needs to change the axel seal in the track tensioning mechanism. Do you know how to remove the tensioning mechanism?


Hi There,

Well Thomas Pettersson has covered most of the basic information there.

When he says the track is tired does this mean that the track is hanging loose? or is the track motor working slowly ?

If it is the track tensioner that is the fault then this was a common problem, they can sometimes become seized and need to be replaced.

I have never worked with any 590C's but on the 580C's the tensioner could be taken of by undoing 2 bolts that held it inside the track frame, the old units could sometimes be freed up by placing them in a hydraulic press :wink:

If more information is needed I will try to find out from my Hymac contacts here in the UK.

Nick :thummar:

Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 19:34:10, 02-09-2007
av hymac950c
Hej. Kan någon översätta detta åt mig, jag är inte så bra på engelska.

Bandet är slappt för att allt fett som jag pressar in läcker ut i packboxen i bandspännaren. Måste man ta av bandet och ta ur bandspännaren uppåt eller nedåt?

Jag bifogar en bild på maskinen där man kan se bandet.

//Niclas

Re: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 19:55:09, 02-09-2007
av Nick Drew
Hi Niclas,

Great to see the photo of your fantastic old Hymac 590C !!

Thank you for sharing :thummar: MORE PHOTOS PLEASE!! :buga:

Nick

Re: Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 21:19:11, 02-09-2007
av Robban_C
hymac950c skrev:Hej. Kan någon översätta detta åt mig, jag är inte så bra på engelska. ...
Självklart. :thumme:
Jag översätter och lägger in egna förklaringar i kursiverad stil.

Nick, I´m translating what you wrote, my own explanations in italic:

Nick Drew skrev:Hej,

Thomas Pettersson har redan dragit den grundläggande nformationen.


När du säger att larven är trött menar du då att den hänger löst (Nick menar om du har problem med larvspänningen)? Eller går larvmotorn sakta?

Om det är larvspänningen som är problemet så var det ett vanligt problem, dom kan ibland skära (eller om han möjligen menar "fastna") och behöver då bytas ut.

Jag har inte jobbat med någon 590C men på 580C kan larvspännaren demonteras genom att lossa 2 skruvar som håller spännaren inne i ramen, de gamla larvspännarna kan ibland lossas med hjälp av en hydraulisk press.

Om du vill ha mer information så kollar jag gärna med mina kontakter här i England (UK, United Kingdom blir nog i dagligt tal "England" på svenska).

Nick

Re: Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 21:25:52, 02-09-2007
av Robban_C
Översättning till engelska:

Nick, I´m translating his next post to English for you:

hymac950c skrev:Hi. Can someone translate this for me, I´m not that good at English.

The track is loose (bad tensioned) because all grease leaks out of the axle seal (I don´t have a good English name, what are they called?) in the tensioner. Do I have to remove the track and remove the tensioner upwards or downwards?

I´ll attach a picture where you can see the track.

//Niclas

Re: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 21:33:24, 02-09-2007
av Robban_C
Och slutligen en översättning av Nicks sista post här ovan:
And finally a translation of Nicks last post above:

Nick Drew skrev:Hej Niclas,

Kul att se ett foto av din fantastiska gamla Hymac 590C !!

Tack för att du delar med dig (han menar "tack för fotot" om man översätter lite mer fritt) :thummar: MER FOTON TACK!! :buga:

Nick


Fortsätt kommunicera så ska jag översätta så mycket jag kan! :thumme:
Keep on communicating and I´ll translate as much as I can! :thumme:

Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 10:28:55, 03-09-2007
av hymac950c
Tack för översättningen! Jag ska börja greja med maskinen ikväll.

Re: Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 12:47:47, 03-09-2007
av Robban_C
A message for Nick:
He says thanks for the translation and that he will start working with it tonight.

And I´ll keep watching this thread if further translation is needed.



hymac950c skrev:Tack för översättningen! Jag ska börja greja med maskinen ikväll.
För all del. Jag håller koll på tråden och ser om det behövs mer översättning. :bira:
Och jag är övertygad om att Nick gärna ser fler bilder. :thumme:

Sv: Någon som vet något om Hymac 590C

InläggPostat: 09:32:09, 04-09-2007
av hymac950c
Det gick bra!
Nu är spännaren inne på verkstaden för ompackning.