Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Dags att odla upp herrgården igen!

656 inlägg • Sida 11 av 44
Diskutera allt som hör till jordbruk här

igelkottar

#151 » 12:20:31, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



rospigg

#152 » 17:25:51, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
Tusan anamma!
Ligger markerna lågt, att det rinner från omgivningarna mot er?
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

strumpa (trådstartaren)

#153 » 19:38:35, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite både och. Lägg dessutom till dikningsbehov på mycket av marken.

Att "lill-änget" som ligger framför husen svämar över är inte ovanligt det händer var och varannan vårflod då kvarnån som rinner längs den har ett stort avrinningsområde. Men nu ser det riktigt illa ut, gamlingarna kan inte dra sig till minnes att det varit så mycket vatten här tidigare. Det är mycket värre nu än när bilderna togs i förmiddags. Bytvättstugan ligger redan i vatten och kåken närmast dammen ligger väldigt illa till just nu. Fortsätter det att stiga i samma takt så ligger byvägen illa till också då trummorna inte klarar av att svälja mycket mer nu.

Men det glädjande är att översvämningen i hå där djuren går nu verkar ha nått sin kulmen. Så det känns betydligt lättare i hjärtat nu. :thumme:

Att "nyodlingen" ligger under vatten beror främst på den fjantigt dåliga vattenpassagen som går under järnvägen som jag nämnt tidigare i tråden. Jag är rädd att det kommer ta lååång tid för vattnet att rinna undan där.

Men mest beror nog allt på 175mm regn på ett dygn. Det officiella rekordet för dygnsnederbörd ligger inte mycket över det... :help:

Kommer lite mer foton på eländet senare :photograph:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

7 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#154 » 21:15:41, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inspekterar nyodlingen. Gav upp när vattnet nådde midjehöjd. Är det detta som kallas dräneringsbehov? :huh:
Bild

Lill-änget sett från huset. Vår jordvärme ligger nedgrävd här, kanske kan kallas sjövärme numer.
Bild

Där under bruset finns vår kära bruksdamm och två vägtrummor med en diameter kring 1,5 meter. Tror inte de kan svälja mycket mer vatten nu.
Bild

Bytvättstugan får sig själv en fottvätt.
Bild

Sommarstugan vid dammen ligger lite risigt till också. :sad:
Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

fourdoor

#155 » 21:27:45, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch. :sad:
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

igelkottar

#156 » 21:38:55, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sympati :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

enok75

#157 » 21:51:12, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: Det är krafter det där
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Ludde eriksson

#158 » 08:08:32, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otäckt, man ser en fördämning, det kan se bra ut, men så bryter det igenom liiite grann på nåt ställe, å sen går det vääldigt fort :sad:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

e_pettersson

#159 » 09:04:36, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kalla det invallnings behov :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

strumpa (trådstartaren)

#160 » 09:36:08, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattnet står högre nu på morgonen än igår kväll. Men, kollar man på sommarstugan så verkar vattnet stått högre i natt så kulmen verkar nådd! :buga:

Tyvärr har dock träbron vid dammen gett vika men det ska väl vara förhållande lätt att fixa.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#161 » 21:12:30, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget ont som inte har något gott med sig! Dagvattenbrunnen som leder vattnet från mitt "krondike" under järnvägen och som jag tidigare ondgjort mig över har vaknat till liv! :buga: Antagligen har det stora vattentrycket gjort att en propp har lossnat. Det tog ungefär tre dagar att tömma nyodlingen på vatten. Det var nog som mest ungefär en hektar som var översvämmat och i den djupaste delen var det ca 1 meter högt med vatten. Åtskilliga kubik var det som skulle rinna undan och jag såg veckor framför mig med mitt nya mangroveträsk.

Bild på den fina dagvattenbrunnen.
Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

21 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

ac tc

#162 » 13:42:48, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu läser ju även jag Hudiksvalls tidningen så jag har märkt att Söderhamn eller snarare vågbro verkar dras med översvämningar.
Jag antar att du bor åt det hållet, inte för att det är nåt viktigt att veta men..
- vilkens ansvar är det att dessa vattenleder fungerar?
Finns det nån vattendom, finns det nåt dikningsförening osv. Nåt ganska rejält måste göras som kan ta undan stora mängder vatten utan att för den skull tömma systemet vid normal vattenföring.
- det går ju inte att ha det på det viset att tvättstugan ska sitt årliga fotbad...

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

strumpa (trådstartaren)

#163 » 14:47:54, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först ska det kanske påpekas att det var det värsta uppmätta regnvädret i Hälsingland någonsin så det var ju inte ett vanligt skyfall. Detta mättes på väderstationen i Söderala, 130mm på ett dygn. Här i byn kom det ännu mer första dygnet, 175mm vilket om det vore officiellt bara är någon enstaka mm från det svenska rekordet. I Sandarnetrakten har jag hört om över 200mm.

Men problemet som gör att vi ofta får översvämningar ät att kvarnån som rinner genom byn i stort är oreglerad. På järnbrukstiden hade vi Dammsjön som fungerade som vattenmagasin men nu är det fri frånrinning därifrån. Så lika fort som det stiger i kvarnån så sjunker det undan.

Nyodlingen som nu svämmade över har så vitt jag vet aldrig gjort det förr men bidragande kan nog ovan nämnda dagvattenbrunn vara. Förhoppningsvis har det fixat sig själv nu. Var på Trafikverket om den i början på sommaren och de lät angelägna om att titta på den och skulle kontakta mig. Sen har det varit tyst... Hela historien om järnvägen som går förbi oss är en historia i sig dom jag kanske kan dra i ett senare inlägg men den berör i högsta grad nämnda brunn.

Angående Vågbro i Söderhamn är det inte första gången det blir problem. Senast 2013 blev det en ordentlig översvämning där och kraftfulla åtgärder skulle vidtas för att det inte skulle upprepas. Tror ni det har hänt något så här fyra år senare? Kanske blir fart på dessa åtgärder igen nu då om de inte fastnar i någon ny utredning eller liknande.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#164 » 20:59:28, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det inte händer nått kände jag att nått måste jag göra idag. Lätt regn kändes perfekt för att elda upp en rishög. Sagt och gjort.

Bild

Hann knappt tända eld på den så öppnade sig skyn rejält! Kasen brann ju ned men glödhögen som blev dränktes mer eller mindre i regnet. Blöt som en hund avbröt jag arbetet.


Senare på dagen kom solen istället så jag tog "röjsågen" och röjde ihop lite ris i närheten. Stötte på den här stubben efter en rejäl gran. Den är nog runt metern i diameter men var inte äldre än 45 år! :mrgreen:

Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

15 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Burträskarn

#165 » 17:00:34, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyfsad gran... Tog du den med DEN röjsågen så blir jag gruvligt imponerad!!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se