Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Dags att odla upp herrgården igen!

656 inlägg • Sida 14 av 44
Diskutera allt som hör till jordbruk här

jonnordvall

#196 » 19:01:42, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade ibland på fabriken i Husum. I matsalen bland annat sätt mkt urklipp om Eilert då han jobbade där..
Kan dock inte säga att jag är något större fan av hans tolkningar.....
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



63an

#197 » 19:48:23, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husumsfolk ansågs konstiga för 50 år sedan, ingen tror att saker ändrats med tiden! Har jobbat med några å tycker faktiskt att det är en sort för sej :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

strumpa (trådstartaren)

#198 » 14:59:25, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta men säkert börjar man vara på banan igen! Knät fungerar i huvudsak som det bör även om det är svårt att gå ned djupt på huk t.ex. Men till vardags var det länge sedan knät känts så här bra! :thumme:

Jag har kunnat jobba sedan snart tre veckor tillbaka men här på hemmaplan har det varit svårt att komma igång. Att vara sängliggande en längre tid är fan inte bra för psyket. Har fått kämpa med att få något gjort och det är svårt att finna någon större glädje och inspiration, men det börjar släppa lite nu. Jag har i varje fall kunnat tänka över ett och annat under tiden och det kommer bli rätt stora förändringar här på gården. Målet är att få bort sådant som kostar tid, pengar och ger gråa hår för att i stället kunna lägga mer på framför allt familjen. Men även hinna med att underhålla byggnadsbeståndet här på gården och givetvis mitt "nyodlingsprojekt". Som ni kanske redan gissat är det i första hand djuren som får stryka på foten.

Idag fick jag ett ryck att försöka rensa upp lite ris ute på "lillänget" då marken har börjat frysa till. Lillänget är den lilla markplätten som finns framför Kåkarna fram till kvarnån som rinner genom byn. Det är också den som brukar svämma över vid högvatten... Den har varit översvämmad inte mindre än 3 gånger sedan i Augusti, något av ett rekord. Att ta sig ut med traktor har inte varit att tänka på i år men nu så har marken börjat tjäla och tanken var att utnyttja föret innan snön kommer på allvar. Tyvärr överskattade jag tjälen och jag fick avbryta efter en timme då jag började köra sönder. Men får det vara minusgrader några dagar till och snön behagar vänta så ska det nog gå att fortsätta.

Bild

I övrigt finns det några rejäla rishögar efter sommarens vedermödor som ska brännas upp inför nästa års nyodlingssäsong. Det blir nog att ta tag i bara slaktbilen kommer och hämtar fårbesättningen nästa vecka.

Men nu blir det ett besök på aquarena för lite babysim med minstingen! :grin:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

15 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#199 » 15:14:22, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort rapport från gården. Våren har äntligen anlänt här också och med den ”tusen saker” som ska ske. Djuren har fått börja komma ut på bete även om det inte är så värst mycket fart på gräset än.

Nyodlingen ska väl förhoppningsvis komma igång lite smått är tanken, men först ska maskinerna få lite vårservice. Dessutom har jag lyckats ”riva” verandan så den ska jag väl helst hinna med att göra klart innan också. Känner jag mig själv rätt blir det nog snarare lite pö om pö då jag lätt tröttnar med att bara syssla med en sak i taget.

Tyvärr har vi fortfarande mer djur kvar på gården än tänkt då slakteriet inte ville ta mot alla våra djur i vinter så de får hänga med ännu en betessäsong.

Min egen hälsa är väl fortfarande inte hundraprocentig heller men den berömda luvan har i varje fall börja arbeta med mig istället för tvärtom.

Lägesrapporten från fjolårets nyodling är dock inte så munter. Den gillade tydligen inte upprepatade översvämningar och en rejäl vinter. Den goda nyheten är väl att ni kommer få bevittna mina plöjningskunskaper eller snarare bristen på dessa... :vissla: Jag har i varje fall en ”ny” plog som jag ska inviga som är tusen gånger bättre än den jag använt i mina tidigare försök.

Bild

Och just ja. Fröken Sambo är tydligen på smällen igen. Konstigt då inte sotaren varit på besök i år :huh:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

15 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Mattias Petterson

#200 » 15:39:43, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brevbäraren då?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

RD350

#201 » 16:49:59, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken bra tråd att läsa när man själv drar sig för att rensa upp några hundra meter stengäre! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Stridis2

#202 » 17:00:38, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:...Och just ja. Fröken Sambo är tydligen på smällen igen...

Grattis! Riktigt roligt att läsa. Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Den kvinnan ska du hålla hårt i! :thummar:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

rospigg

#203 » 17:34:21, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är precis det han gjort-hållit hårt i henne.. :uupps:
(ett grattis till Strumpa med sambo!)
:back_to:
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

strumpa (trådstartaren)

#204 » 19:33:16, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
strumpa skrev:...Och just ja. Fröken Sambo är tydligen på smällen igen...

Grattis! Riktigt roligt att läsa. Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Den kvinnan ska du hålla hårt i! :thummar:

Jodå, henne håller jag hårt i. :bira: Hon har många fina sidor vilket jag gärna brukar framhålla. Men en sak ska jag avslöja :djaevul: Hon är inte huslig för fem öre! Det är mestadels jag som får sköta den husliga ruljansen i hemmet, vilket iof inte gör mig så mycket. Happy wife, happy life som någon klok sa? :klia:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

11 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#205 » 20:59:18, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tog en tur till lilla Storberget ikväll mest för att mysa lite innan läggdags. Givetvis hittade man lite mer arbete när man var på plats. Kombinationen antik vägtrumma och årets vårflod var ingen bra kombination för ”bron” över bäcken.

Bild

Bild

Kanske inget märkvärdigt men jag har ingen större lust att traila upp grävmaskinen i år bara för detta. Men gör jag det inte så blir det ju svårt om jag vill dit och göra något på storåkern. Jaja, vi får se vad som händer och fötter.

Jag kom att tänka på en sak när jag precis hade träffat fröken sambo. Jag höll på och löptränade rätt friskt på den tiden. Fröken sambo berättade då att hon brukade åka till Storberget med hunden och springa intervaller. Det imponerade väldigt på mig att hon var så hurtig att hon åkte till ett stort berg och körde backträning. Sedermera visade det sig att det var här ”backträningen” skedde :mrgreen:

Bild

Förövrigt anser jag att Kartago bör förgöras och på västfronten inget nytt. :coffee:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

15 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#206 » 11:10:49, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tar väl en ”vårrapport” från Hå också så är hela hemmanet avrapporterat :)

Jag var där för två veckor sedan då låg det fortfarande snö fläckvis och det var väldigt blött. Döm om min förvåning när jag var dit igår! Det var torrare där än på länge och gräset har växt i rekordfart! Jag tror jag blivit lite lurad under värmeböljan som varit då havet har kylt ganska rejält här vid kusten. Hå ligger en bra bit i ”inlandet” och har nog haft betydligt varmare än oss. Det känns som man får ligga i startgropen för höslåtter inom ett par veckor om vädret skulle bli det rätta :thumme:

En rejäl gran (precis utanför vår mark) har knäckts i vinter och ramlat in på vår mark. Det var lite komiskt då den måste ramlat precis ”rätt” och dragit med sig ett tjugotal av våra träd. Allt från några skapliga björkar till annat i klenare dimension. Rejält med buskar har också fått sätta livet till. Skulle tro att det finns 5-10 kubik i den där bröten. Man lurar sig lite på bilden men granen är säkert 60cm i diameter där den knäckts 2-3 meter upp på stammen.

Bild

Bild

Tyvärr har den ramlat där vi ska sätta upp stängsel nästa vecka för att fåren ska gå där. Men går allt som jag tänkt tror jag att jag kommer ha ”ny” maskinell hjälp att röja upp med. Det lär komma bild på nyförvärvet inom kort! :photograph:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

8 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

magirus

#207 » 11:58:35, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mon:
magirus
 

strumpa (trådstartaren)

#208 » 19:44:40, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en lång dag så är äntligen fågelskrämman hemma! :driver:

Bild

Det får bli lite mer bilder på vidundret senare, är för trött i ögonen nu. Den tre mil långa hemresan gick sådär. Att det var kallt och dragit kan jag leva med, även att styrningen inte var så distinkt kan jag köpa. Men jag gjorde en dundertabbe som jag upptäckte efter drygt en mil.

Kranen drivs av en separat pump som sitter på kraftuttaget. Eftersom det var landsvägskörning på schemat lade jag pto:n i neutral, trodde jag... Jag lyckades nämligen lägga i drivhjulsberoende läget istället. När jag stannar för en bensträckare ser jag att det droppar hydraulolja från tanken. Lägger handen på tanken och den är duktigt varm. Va fan tänker jag, jag la ju ur pto:n? Då slår det mig att jag kanske lagt den i fel läge? Mycket riktigt... Den goda nyheten är att kranen verkar funka klanderfritt i varje fall. Men kan pumpen ha tagit skada tror ni? Eller transmitionen som fick kämpa på i nära full fart i runt en halvtimme?

Imorgon hoppas jag kunna börja leka lite med den. Det fattas några timmar bakom spakarna innan kranhanteringen börjar flyta känner jag :vissla:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

8 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Ludde eriksson

#209 » 20:00:45, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till nyförvärvet :thummar:
Just 65:an var den första traktorn jag växte upp med tillsammans med en fotogengrålle.
Har aldrig reflekterat över det förr, men på senare år har jag sett mer bilder på den utan störtbåge o hytt o i mina
ögon är det bland det snyggaste som tillverkats i traktorväg :smile:
Är extremt skeptisk till design när den inte fyller en praktisk funktion, men den här är en fullträff utseendemässigt också :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

strumpa (trådstartaren)

#210 » 20:10:00, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även min första traktor var en MF65:a! Men det var för sex år sedan och jag hade hunnit bli 32 år :mrgreen: Den var ingen skönhet men funkade riktigt bra. Så pass bra att jag hellre använde den än vår "stortraktor" Belarus MTZ 562. Den fick dock stryka på foten för ett tag sedan när jag investerade i min "dumper".

Kan inte annat än att hålla med om att den är väldigt snygg också! :thumme:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JPEG och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se