Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14932 inlägg • Sida 308 av 996
Diskutera allt som hör till jordbruk här

överlass

#4606 » 22:44:31, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner igen mig i din beskrivning av torkan gaffa mitt höstvete har bara fått 100kg N som det regnat på, som tur är det efter raps så det finns lite i backen att ta av med. Men det går snart i ax. Rapsen verkar inte trivas den har ingen kraft att lägga på sidoskotten så blomningen kommer gå väldigt fort.. Vårsäden ser ok ut men kvävet som ligger behöver regna ner till rötterna så snart det bara går.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx



gaffa

#4607 » 23:00:31, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höstrapsen här släppte sina sista blommor för 10 dagar sedan så nu är fälten ett inferno av vivlar och myggor. Var på en markvandring förra veckan och alla blev väldigt förvånade över rapsen för den saknade 95% av sina skidor på nästan all plantor, typ två tre någorlunda normala fanns bevarade. Föredragshållaren propagerade för en tredje insektssprutning på detta fält!! Vi besökare var ganska eniga om att ett gammaldags tungt tallriksredskap var bästa boten.
Senast redigerad av gaffa 09:39:10, 24-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#4608 » 05:33:24, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack gaffa , då fick vi ordning på bondepraktikan .
Hur mitt höstvete skulle klara torkan behöver jag inte bekymra mig om ,uppharvat alltihopa
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Nickebonne

#4609 » 06:28:09, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man själv inbillar sig att ett par rejäla skurar är det enda som kan rädda grödorna menar ofta HIR folk och chemsäljare att det är 4 olika preparat och bladgödslingar som är nyckeln till framgång.
Också intressant att se hur god nytta en uppkörd vall för 2 år sedan eller träda ifjol gör för markens fukthållande förmåga.

gaffa
När man lider av torka på mina tassemarker förvånas man ofta av skånebönders gnäll över torka. Om marken är värd 500" per ha så ska väl torrår inte vara problem?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#4610 » 09:45:48, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drygt 600 är senaste noteringen. Vårkornet är bäst på jord med högre mullhalt och sämst på "bästa leran" och torkkänsliga jordar. Kornet hann inte bilda något rotsystem innan vi fick 25-30 grader varmt så den mest vattenhållande jorden var inte till mycket hjälp för vårsäden.

Det finns ett nytt svampmedel som alla propagerar för nu som gör att man inte får torkskador, har du missat att köra ut det Nicke?

Fler häromkring som gnäller http://www.atl.nu/lantbruk/torka-slar-h ... ka-bonder/
Värsta sedan 1992 tycker danskarna detta år har man lagt på minnet med kornskördar på 1-2 ton. Gullviksmannen tyckte att farsan skulle göra en svampbekämpning med TiltTop på ett fullständigt avbrändt kornfält utan en strimma av något grönt :slag:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#4611 » 18:14:29, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sdhi preparaten som hjälper hålla klyvöppningarn öppna har jag inte sett några praktiska torkförsök på, endast krukodling där även viss stråförstärkning uppkom. Ska ha varit något riktigt försök i Egypten.
Eller har jag missar något?
Blir väll x antal tusen försöksodling ha i år
Moddus start var jesusmedlet det tjatades om här för några år sen, skulle ge oss nordbor skåneskördar. Inte ens gulviks tjatar om det längre.

Mina oljeväxter blommar än. Vecka 3 nu. Finns dom i området som inte blommar alls, vart tydligen uppätet av baggarna.
Kvickroten på trädan är nog de som lider minst av torka :mrgreen:
Bild
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#4612 » 20:01:51, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffa
Har visst glömt "Anti-torka WG" är det bra på vall också? Börjar bli blått där det inte fått vatten.
Tror du att torkan eller värmen är värst? Har fått för mig att om termometern visat 10 grader mindre hade torkan varit lite mer genomlidlig.
Bild på min råg, marken kan säljas för reapriset 475"/ hektar.
Bild
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

e_pettersson

#4613 » 20:12:40, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den höga värmen leder till kraftig avdunstning och stressad gröda.
Sänk temp 10 grader blir det som ifjol. Tort med fina skördar.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

strumpa

#4614 » 20:25:47, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni får gasa på lite extra så vi fyller på CO2 halten i atmosfären :driver:

För att vara lite seriös så blir grödorna mindre torkkänslig vid högre CO2 nivå då växternas klyvöppningar inte behöver stå för öppna spjäll för att tillgodose deras CO2-behov. Antagligen är dagens växter något torktåligare än de som växte tidigare pga atmosfärens allt högre nivå av CO2.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

gaffa

#4615 » 21:00:13, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fick lika lite regn förra året i maj men de första tre veckorna låg vi på 10 grader bara sista veckan 20grader och den 5 Juni 30mm regn och sedan lite lagom dos var tredje dag = rekordskörd. I år har vi sått en månad för sent och första 2 veckorna drygt 20 grader och nu över 25.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#4616 » 22:45:03, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp! Petterson du har missat något och framförallt Nicke (med ny bevattningsmaskin) Glöm bevattning man löser det enkelt med att spruta valfri produkt med Bixafen. När Bayer presenterade denna nya substans så var det stora ord om att grödan blev immun mot torka.

Utdrag om substansen från Bayer:

Reducerar påverkan av torkstress
Plantor behandlade med Bixafen visar sig ha en större tolerans mot torka jämfört med plantor som är obehandlade eller behandlade med andra fungicider. Verkningsmekanismerna som påverkar toleransen mot torka är inte påvisade men undersökningar pågår.
Detta testas genom att utsätta plantor för torkstress och mäta bladtemperaturen. Plantor behandlade med Xpro-produkt har en lägre bladtemperatur än obehandlade plantor och plantor behandlade med andra fungicider. Lägre bladtemperatur indikerar mindre stressade plantor och en fortsatt optimal öppning av stomata som i sin tur gör att fotosyntes- och transpiration kapaciteten bibehålls.

Merskördar utöver svampeffekter
De samlade positiva plantfysiologiska effekterna kan i slutändan ge merskörd genom fler frambildade kärnor/ax och högre tusenkornvikt. Effekten beror till största delen på en minskad axreduktion och ökad fotosynteskapacitet.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik

#4617 » 18:16:37, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering i ämnet ej utbetalda medel för 2017 SAM-ansökan....

Upplands LS går ut på radion och säger att det bara är ett fåtal kvar som inte fått ut hela stöden för 2017. Oturligt nog så ingår jag i ett fåtal dock med den lilla detaljen att 0kr har betalats ut. Har varit i kontakt med LS ungefär varannan vecka sedan mitten av januari.
Svaren man får kan delas upp i två kategorier:
- Vi väntar på nya uppdateringen från JBV i systemet
Eller
-Oj, de är konstigt, jag måste undersöka saken och återkomma. När dom återkommer så studsar de tillbaka till alternativ ett, JBV...


Förra veckan på tisdagen var jag åter igen kontakt med LS och då verkade systemet fungera, dom skulle bara skicka ut ett papper till mig ang. ett arealfel. Om jag godkände den så skulle ansökan kunna köras igenom systemet. Skulle gå bra att ringa in och godkänna. Brevet skulle komma inom ett par dagar.

Ringde igår torsdag och undrade varför jag inte fått något brev av dom. Systemet fungerade inte längre tydligen.... Nu räknade dom manuellt för att kunna betala ut några pengar. Tydligen litar dom inte på sin egen kunskap att räkna för att dom skulle ta höjd med säkerhetsmarginaler pga manuell hantering. 80% av gårds samt förgröning kunde nog betalas ut, kanske ungdomsstödet men inga fler stöd.

Suck och pust vad trött man blir på LS. Som tur sitter jag i en bra sits men har ändå fått lov att låna pengar för att hålla verksamheten rullandes.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Bengt Erik Eriksson

#4618 » 18:27:53, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske man kunde börja lansera kulramar och sälja till lst?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dea

#4619 » 19:17:24, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite blandade bilder nu då jag har haft bekymmer med att ladda upp tidigare.

Hämtade hem plast och nät. En del av det var åt en kompis
Bild

Börjat plocka sten men fick ett haveri :ohnej:
Bild

Bild

Bild

Bild

Har låtit averkat ett par hektar.
Bild

Högg gräs häromdagen, synd att allt inte var som på bilden :lmao:
Bild

Golvmatta i traktorn från Oie gör det trevligt att köra skolös :thummar:
Bild

Harvat och ringvältat vallarna
Bild

Brutit vall med catrosen
Bild

Hjälpte till som förare vid gödselspridning :driver:
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

e_pettersson

#4620 » 19:55:49, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik du får bjuda hem någon ls jänta och ge henne en åktur..... i traktorn :lmao:
När jag har att göra med sjv och ls brukar jag vilja gå ur EU. Övriga dagar vill jag går ur Sverige.
Nu ska vi inte prata politik men det är lätt att tappa hoppet i dessa tider. Speciellt när motspelaren inte sköter sitt åtagande och dessutom kommer med fler hot och pålagor.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se