Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Odla och skörda råg, frågor

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som hör till jordbruk här

busholle

#31 » 07:42:01, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast en hybridsort är väl bara en hybrid första året. Rensar man fram utsäde från den så har väl pollineringen gjort att den får andra egenskaper?
Som jag förstått det så behöver hybridrågen extremt låga utsädesmängder och därför blir etableringskostnaden rimlig trots dyrt utsäde.
busholle
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
Valmet 502 -77
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55
Överum Aktiv 1110

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

Kotten

#32 » 09:19:33, 12-06-2018

Nu kan jag inget nämnvärt om att odla och saker, men det låter som om en självgående rapshuggare vore smidigast (och häftigast) eftersom det är vad jag förstår en bred slåtterbalk med vals där framme. Kommer sällan ut på blocket men det händer ibland, har hört att det finns en del i gamla lador hos bönder så om du kör på den idén så är det nog bäst att höra runt med bönder och deras bekanta. De är för övrigt relativt billiga, såg en förra året för runt 10 tror jag. Just angående hur man ska plantera med viloår och så har jag ingen praktiskt erfarenhet av men jag har gjort ett större skolarbete om det. Råg kanske inte är känslig för monokultur när man pratar skörd men marken påverkas definitivt om den brukas varje år, vet en bra dokumentär med mera om du är intresserad av detta. I framtiden är planen att jag ska ha en gård och iallafall odla egen mat, och då är det en självklarhet för mig att ge marken viloår och använda några av de många växterna som förbättrar marken på olika sätt :thumme: Som sagt, jag är ingen bonde och vet inte i praktiken, men när man ser på jordbruk från en ekologisk synpunkt är det inte hållbart att plöja två gånger om året och aldrig låta marken vila, inget illa menat mot någon här. Tackar alla bönder som ser till att det finns mat att köpa :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Poclain 60PL -83
Case W9 - 6X
IH B275 Ratrod - 61
+ en massa vagnar!

gaffa

#33 » 11:09:10, 12-06-2018

busholle skrev:Fast en hybridsort är väl bara en hybrid första året. Rensar man fram utsäde från den så har väl pollineringen gjort att den får andra egenskaper?
Som jag förstått det så behöver hybridrågen extremt låga utsädesmängder och därför blir etableringskostnaden rimlig trots dyrt utsäde.

Av vissa hybrider växer det inte ens upp något om du försöker så andra generationen efter bruksutsädet
På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg

Återgå till Jordbruk