Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 6 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#76 » 05:08:24, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl bistå med några bilder när det inte är en häck mellan. Det är sällan det inte blir fullt lass när jag och ska hämta något jag köpt. :grin:
Radhackan var verkligen på håret att jag fick plats med, den kommer mest troligt att bli reservdelar till hackaggregaten på Vellinge-Victorn och SLMA-Victorn som jag redan har. 2,4 meters kniven köpte jag av en dansk och diverse missförstånd gjorde att han ändå var hygglig att köra över den till Sverige så jag slapp åka över sundet. Gaffa var snäll och ställde upp som omlastningsplats och att ha den stående hos sig några dagar. Några fingrar ska jag byta på den, får se om jag hinner få ordning på den tills det är dags att slå klövern eller om jag kör med den 1,9 meters kniven som jag redan har, det ser ut som att det kan bli dags i början av veckan som kommer nu om väderprognosen håller i sig. :grin:

Pickup satt jag och funderade på om jag skulle köpa en ny 4-meters eller inte, Axima hade ingen som redan var demokörd, och ville inte släppa iväg den nya, för då var den ju inte ny längre när jag testat den, då fick jag köpa den i sånt fall. Jag behövde inte fundera så mycket mer på det, för samma kväll kom det här 4-meters pickupbordet från 2015 ut på Blocket för ungefär halva nypriset som Axima ville ha, inte så mycket att fundera på tyckte jag... inte ofta, om ens nånsin, jag sett begagnade 4-meters pickuper till salu faktiskt.

Bild
Bild

Tur att jag var borta i dina trakter Alrik och hämtade den här hövändaren med min egen lilla boggisläpkärra:

Bild

Så jag förstod att jag kommit till gränsen storleksmässigt för vad som går att köra på den släpkärran. Annars är det nog stor risk att jag varit dumsnål nog att försöka få på det här åbäket till pickup på den istället för att åka och hyra en lite större kärra, hade ju "bara" blivit några hundra kilo överlass och stuckit utför 3-4 dm på varje sida och 7-8 dm fram och bak... :grin:
Nu är ju en biltransportkärra lite dumt utformad till att lasta annat gods på eftersom den har så långt överhäng bak så det kanske ser ut som jag har större marginal på bilden än det var i verkligheten, för jag fick verkligen ställa den så långt fram det bara gick för att få ett någorlunda hyggligt kultryck.

Det ser jättedumt ut med n-värdet på bilden med hövändaren, men ett par hjulvikter som inte syns i framkant på flaket gör att det blir ett pyttelitet kultryck, eller nästan jämvikt, alldeles för litet för att det skulle bli riktigt bra att köra med, men jag kom hem till sist i alla fall. :svettas:

Återstår nu att se om det här blir bra till vitklöverskörden, om inte förr så återkommer jag när jag är färdig... :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon (trådstartaren)

#77 » 00:57:08, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I förra veckan var jag på vippen att börja slå det lammbetade fältet med min gamla dubbelkniv och knasig spårvidd på min traktor p.g.a att lyftarmarna inte går att flytta så mycket i sidled så att det matchar den gamla kniven som är gjord för en mycket mindre och smalare traktor.
Bild

Efter att ha diskuterat i telefon med några olika personer i ett par timmar besinnade jag mig dock, och tur var väl det för nu ser väderprognosen väldigt lovande ut samtidigt som förhoppningsvis fler frön är mogna och mer matade. :hurra:

BCS-kniven på 2,4 m som jag släpade hem nu sist passade väldigt bra till tröskägarens lilltraktor som redan har maxad spårvidd. Men han hjälpte mig att modifiera en av kopplingspunkterna på kniven så att den går att få ut längre i sidled. Sen har det varit diverse annat meck också, vi har ägnat nästan två hela dagar åt den i verkstaden. Men fram på eftermiddagen idag hade det torkat upp så pass att jag kunde börja slå en liten aning och så slutade jag nu när daggen lagt sig alldeles för mycket. Jag inbillar mig att det är onödigt att baka in mer fukt än nödvändigt i strängen? :klia:
Bild
Bild

Tanken är sen att fiska upp två strängar i taget med 4-meters-pickupen till tröskan
Så som jag gått och väntat på detta så är det skönt att kunna få komma igång nu i alla fall! :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#78 » 23:04:22, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag betat av vitklövern som putsades/togs som ensilage.
Bild
Sen började jag på den fårbetade med dessa mängder baldersbrå.
Bild
Tur det är rejäl frigång under traktorn, lägsta punkten är remtransmissionen på kniven. Kanske jag borde ersätta skräpp-påsen i frontlyften:
Bild
Med en sån där rulle med däck så att jag kan trycka ner vissa strängar lite mer och inte riskera att de hakar fast i ekipaget och blir hopsläpade till högar. Är det problem med för lite material ena året, så blir det inte bra med jättemycket material andra året heller... :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dea

#79 » 23:08:44, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, där fick man reda på vad ikea-kassen var till :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Trigon (trådstartaren)

#80 » 23:25:41, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann tröska av 8-9 ha idag, bra med stor hytt då hela familjen får plats att provåka samtidigt. :grin:
Bild

Det tog ett tag och en del diskuterande innan jag fick till tekniken med pickupen, men när jag väl fått till rätt hastighet på inmatningsmattorna i förhållande till körhastigheten kändes det som ett oslagbart hjälpmedel.

Bild

Mängdmässigt ser skörden ut att bli riktigt bra så här långt, men kvalitetsmässigt vet man ju inte förrän det levererats och rensats och pengarna finns på ens konto. Vädret har varit bästa tänkbara sen jag la omkull klövern, 30 grader, sol och en del blåst emellanåt, bara att hoppas det fina vädret fortsätter imorgon.

6 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#81 » 23:37:56, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tummen pekfinger skördemängd?

Torkar själv i planbottentork?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#82 » 00:17:56, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkar i kärra med torkbotten, ska väga lasset imorgon bitti. Återkommer med vikt...

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#83 » 08:36:37, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

7750 kg otorkad, orensad vara.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#84 » 10:48:55, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju rent och fint ut i vagnen. Du har väl blåst det nu oavbrutet sen de kom i vagnen ?
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#85 » 04:41:05, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fick blåsa från första urtömning och över natten, men på morgonen fick vi tippa av det på ett betonggolv och sprida ut det så att vagnen blev ledig till det nytröskade under dagen. Nu har jag tröskat färdigt den putsade/ensilerade klövern. 11,5 ha blev 10710 kg orensad otorkad vara. Tröskägaren testade vattenhalten med sin handhållna lilla maskin som har vitklöver på skalan och vattenhalten låg kring 10% verkade det som enligt den, ska göra mer seriösa test sen. Sen har jag väl kommit halvvägs på baldersbråtröskningen, det blir mer ogräsfrö i den skördade varan. Så här ser det ut i vagnen:
Bild
Framförallt är det många små ogräsfrön som inte syns direkt här på bilden.
Jag har inte börjat ställa om tröskan för att få bort en del ogräs. Tänker att skulle jag kunna rensa bort det i tröskan kan de lika gärna få rensa bort det i Eslöv med mindre risk att också rensa bort klöverfrö i onödan. Jag kommer att skicka detta som två partier för att inte äventyra kvaliteten på det först tröskade.

5 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#86 » 10:14:33, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag passar på att lägga upp ett par bilder till medan jag väntar på att ACn på tröskan ska bli servad.
Min gammel-Fendt matchar inte torkvagnen. Jag passade på att byta till rätt färgad traktor när jag tippade av första lasset hos tröskägaren. :grin:
Tur att gödningspriserna är höga just nu så att plansilofacken är tomma i hans maskinhall. :grin:
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#87 » 04:48:22, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är även de 5,5 hektaren baldersbråodling färdigtröskade.
Bild
Volymen blev rätt stor, men ogräsfrö finns det gott om, den totala vikten är ännu så länge oklar.

Bild
Bild

Jag vägde 10 liter och det blev ungefär 4,5 kg. Vad ska man tro att det betyder för renvaruhalten på ett ungefär, 30-40%? Jag ska väga 10 liter av det andra partiet också, så har vi något jämföra med.

Här ligger i alla det först tröskade i väntan på att få bli blåst på lite mer. Temperaturen hålls under uppsikt...

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#88 » 07:49:01, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det inte är analyserat och pengar på kontot. Så får jag gratulera till en bra skörd och roligt att det blev det första året när du nu lagt ner så mycket energi på det.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#89 » 07:53:01, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Jag har ju haft en fantastisk tur med vädret, speciellt nu i skörden, men även i pollineringen.
Jag kunde ha sett till att ha varit bättre förberedd, men som tur är har tröskägaren varit en riktig klippa :buga: som både såg till att få ordning på pickupen och städa färdigt torkvagnen medan jag ägnade mig åt att slå klöver och krångla med den gamla slitna BCS-kniven, som gjorde ett jättebra jobb, men knäckte bägge knivarna innan jag var klar.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman

#90 » 08:44:39, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att följa tråden , ännu roligare att ditt försök som fröodlare vart bra .
Har tänkt tanken att odla själv . Har insett att jag nog saknar den fingertopps känsla som behövs för att få det att lyckats .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Martin_N och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se