Nu har bonden fått fart på rapiden, så vi ska kunna ta hans 53e skörd nästa höst.
Själv ska jag åka hem och hjälpa till att lägga barnen och mig själv, inte varje dag det händer så här års direkt.
Trigon skrev:Jahapp, skulle just koppla harven och då var det kommunikationsproblem med turbon och tillbaka till verkstan igen. Jag får åka hem och sova sen när bonden sår så vi kan hålla den gamla kämpen rullande dygnet runt åtminstone, den hann nog knappt kallna i morse när jag åkt hem innan bonden tog vid.
Mattias_Edeslätt skrev:Trigon skrev:Jahapp, skulle just koppla harven och då var det kommunikationsproblem med turbon och tillbaka till verkstan igen. Jag får åka hem och sova sen när bonden sår så vi kan hålla den gamla kämpen rullande dygnet runt åtminstone, den hann nog knappt kallna i morse när jag åkt hem innan bonden tog vid.
Ja, jisses.... i min värld är det för mycket onödig elektronik när det är ett sådant fel. En turbo ska vara en mekanisk historia som inte behöver elektronisk styrning.
Men nu har jag varken kört någon form av modern traktor eller är bonde, så vad vet jag. Men jag resonerar på samma sätt om mina bilar, dagens moderna bilar från runt 2000 och framåt har för mycket elektronik som krånglar, gör reparationer dyra och felsökning ibland omöjlig. Man ska inte behöva ingenjörsutbildning för att utföra normala reparationer och underhåll på bil eller maskin. Men jag är nog bara en tjurig bakåtsträvare
Mattias_Edeslätt skrev:Trigon skrev:Jahapp, skulle just koppla harven och då var det kommunikationsproblem med turbon och tillbaka till verkstan igen. Jag får åka hem och sova sen när bonden sår så vi kan hålla den gamla kämpen rullande dygnet runt åtminstone, den hann nog knappt kallna i morse när jag åkt hem innan bonden tog vid.
Ja, jisses.... i min värld är det för mycket onödig elektronik när det är ett sådant fel. En turbo ska vara en mekanisk historia som inte behöver elektronisk styrning.
Men nu har jag varken kört någon form av modern traktor eller är bonde, så vad vet jag. Men jag resonerar på samma sätt om mina bilar, dagens moderna bilar från runt 2000 och framåt har för mycket elektronik som krånglar, gör reparationer dyra och felsökning ibland omöjlig. Man ska inte behöva ingenjörsutbildning för att utföra normala reparationer och underhåll på bil eller maskin. Men jag är nog bara en tjurig bakåtsträvare
Göran Ekman skrev:Sådde lite råg för några veckor sedan. Var orolig för att det skulle packa sig för mycket på vändtegen.
Men det ser inte så ut . Bilden är det vändteg åt båda hållen jag står i ett hörn. Jag har mycket medvetet tagit bilden i en vinkel så att så raderna inte syns, jag kan nämligen inte köra rakt det ser för dj*\^#igt ut.
Men ibland händer det att det växer lite en då . Fältet ligger efter den allmänna vägen som passerar gården så riktningen är sån att så raderna inte ska synas från vägen , så att bondeproffsen som passerar inte ska bli allt för störda tänker på bla Alrik.
Har 10 ha vete som ska petas ned på totalt 5st åkrar , fredag jobb hoppas jag , där kommer det nog inte att bli ens 2ha/timme. Å andra sidan tycker jag att det är roligar på små fält.
Glömde bilden. Och nu funkar inte länken . Har provat att lägga in den flera gånger . Funkade i går. Mycket märkligt.
Göran i Björnarbo
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster