Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14978 inlägg • Sida 498 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon

#7456 » 18:35:02, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har bonden fått fart på rapiden, så vi ska kunna ta hans 53e skörd nästa höst.
Bild

Själv ska jag åka hem och hjälpa till att lägga barnen och mig själv, inte varje dag det händer så här års direkt.

5 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Mattias_E

#7457 » 18:43:07, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jahapp, skulle just koppla harven och då var det kommunikationsproblem med turbon och tillbaka till verkstan igen. Jag får åka hem och sova sen när bonden sår så vi kan hålla den gamla kämpen rullande dygnet runt åtminstone, den hann nog knappt kallna i morse när jag åkt hem innan bonden tog vid. :snow:


Ja, jisses.... i min värld är det för mycket onödig elektronik när det är ett sådant fel. En turbo ska vara en mekanisk historia som inte behöver elektronisk styrning.

Men nu har jag varken kört någon form av modern traktor eller är bonde, så vad vet jag. Men jag resonerar på samma sätt om mina bilar, dagens moderna bilar från runt 2000 och framåt har för mycket elektronik som krånglar, gör reparationer dyra och felsökning ibland omöjlig. Man ska inte behöva ingenjörsutbildning för att utföra normala reparationer och underhåll på bil eller maskin. Men jag är nog bara en tjurig bakåtsträvare
:slag:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

håkan 13

#7458 » 21:07:02, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast det sitter en grej på 7930s turbo som jag gillar... när det nu ändå ska va en massa givare...
sitter en givare som varnar om turbon går fel varvtal!! så man får en varning om turbon är på väg att packa ihop!!
är ju lite billigare om man kan byta innan det rasar!! MEN!! det ska ju helst funka också!!
var ju ganska mycket el som bråkade på den jag körde tidigare!! är det vanligt på 7930n??
sen förra chefen flyttat så blev det en massa felkoder från vx.lådan!! tror det slutade med att dom bytte hela kabelstammen under hytten!!
men funkade ändå inte som det skulle... så det blev en Claas-traktor istället

2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

gaffa

#7459 » 21:08:54, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:
Trigon skrev:Jahapp, skulle just koppla harven och då var det kommunikationsproblem med turbon och tillbaka till verkstan igen. Jag får åka hem och sova sen när bonden sår så vi kan hålla den gamla kämpen rullande dygnet runt åtminstone, den hann nog knappt kallna i morse när jag åkt hem innan bonden tog vid. :snow:


Ja, jisses.... i min värld är det för mycket onödig elektronik när det är ett sådant fel. En turbo ska vara en mekanisk historia som inte behöver elektronisk styrning.

Men nu har jag varken kört någon form av modern traktor eller är bonde, så vad vet jag. Men jag resonerar på samma sätt om mina bilar, dagens moderna bilar från runt 2000 och framåt har för mycket elektronik som krånglar, gör reparationer dyra och felsökning ibland omöjlig. Man ska inte behöva ingenjörsutbildning för att utföra normala reparationer och underhåll på bil eller maskin. Men jag är nog bara en tjurig bakåtsträvare
:slag:


Det handlar till 99% om miljökrav på motorer som ställs på tillverkarna
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

håkan 13

#7460 » 21:23:41, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:
Trigon skrev:Jahapp, skulle just koppla harven och då var det kommunikationsproblem med turbon och tillbaka till verkstan igen. Jag får åka hem och sova sen när bonden sår så vi kan hålla den gamla kämpen rullande dygnet runt åtminstone, den hann nog knappt kallna i morse när jag åkt hem innan bonden tog vid. :snow:


Ja, jisses.... i min värld är det för mycket onödig elektronik när det är ett sådant fel. En turbo ska vara en mekanisk historia som inte behöver elektronisk styrning.

Men nu har jag varken kört någon form av modern traktor eller är bonde, så vad vet jag. Men jag resonerar på samma sätt om mina bilar, dagens moderna bilar från runt 2000 och framåt har för mycket elektronik som krånglar, gör reparationer dyra och felsökning ibland omöjlig. Man ska inte behöva ingenjörsutbildning för att utföra normala reparationer och underhåll på bil eller maskin. Men jag är nog bara en tjurig bakåtsträvare
:slag:


jag både håller med dej och inte!! elektroniska finesser underlättar ju väldigt mycket!! och likaså GPS-styrningen!!
så i det dagliga jobbet är det ju kanon att ha!! så länge det funkar... :vissla:
men när det krånglar så saknar man en gammal JD 4450!! dom brukade gå i alla väder...
men fick väl bli 4850 då... allt ska ju va minst 200 hästar numera... :mrgreen: tom. sprut-traktorn är ju på det...
men som du säger om bilar!! mina gamla Landrovers är inga problem att laga... men för dom nyare har jag skaffat 4 felkodsdatorer!!
går ju inte fixa nästan nåt annars!!

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

e_pettersson

#7461 » 22:58:55, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektroniken går att klara sig helt utan på en modern traktor. Vet någon fendt som passerat 16-18.000 timmar där någon dyr databox gav upp. Att reparera var dyrare än vad traktorn ansågs vara värd så den åkte till öst och där togs allt som inte var till lyse bort och några manuella vajer spakar monterades i hytten. Gissar att den tuffar vidare till 30.000 timmar där borta.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#7462 » 00:43:50, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Sådde lite råg för några veckor sedan. Var orolig för att det skulle packa sig för mycket på vändtegen.
Men det ser inte så ut . Bilden är det vändteg åt båda hållen jag står i ett hörn. Jag har mycket medvetet tagit bilden i en vinkel så att så raderna inte syns, jag kan nämligen inte köra rakt det ser för dj*\^#igt ut.
Men ibland händer det att det växer lite en då . Fältet ligger efter den allmänna vägen som passerar gården så riktningen är sån att så raderna inte ska synas från vägen , så att bondeproffsen som passerar inte ska bli allt för störda tänker på bla Alrik.
Har 10 ha vete som ska petas ned på totalt 5st åkrar , fredag jobb hoppas jag , där kommer det nog inte att bli ens 2ha/timme. Å andra sidan tycker jag att det är roligar på små fält.
Glömde bilden. Och nu funkar inte länken . Har provat att lägga in den flera gånger . Funkade i går. Mycket märkligt.

Bild
Göran i Björnarbo


När blev jag de?

Fortsatt med lite höstsådd. Flyttat MF med kultivator efter till arrendegården så farsan har något att göra imorgon.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#7463 » 07:14:44, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik bonde proffs , ja trodde att du försörjde dig som bonde?
Till skillnad från mig som är en medhjälpande make till en lantbruks företagare.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#7464 » 08:18:40, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är krokigt gör inget Göran, det som är riktigt upprörande är mög-remsan i skiftesgränsen till stubben och det icke sådda hörnet där inte ens harven har använts...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

uppland2

#7465 » 08:42:33, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"mögremsan" är gränsdiket mot grannen där vattnet ifrån länsvägen rinner bort.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

gaffa

#7466 » 08:46:05, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värdens minsta öppna dike i detta fall och det sämst friserade :grin: Här kör de med släntklippare i dikena flera gånger om året.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon

#7467 » 08:52:38, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag som just sitter och funderar på vilket/vilka hörn jag eventuellt ska harva. Bonden kommer i och för sig inte att så dem ändå.
Jag menar mest att Göran inte är ensam om att lämna hörnorna...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#7468 » 09:08:14, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häromkring riskerar lantbrukarna livet och andras för att så i hörnen, ibland måste hela såtraktorn ut på länsvägen för att hörnen ska bli sådda. Största anledningen att så hörnen är att inte få uppförökning av en massa spännande ogräs och kvickrot speciellt eftersom någon varit klåfingrig och plöjt ut i hörnen...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#7469 » 11:31:32, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte annat än hålla med gaffa här. Att lämna hörnor obrukade är inte uppskattat här och är inget som ger pluspoäng när det ska bjudas på nya arrenden. Näst bästa alternativet är att slå eller putsa men strunta i att bruka upp dem. Att ge fasen i att plöja det man ändå inte kan harva kräver tillvänjning men är nog så viktigt om man inte ska bygga på sig ogräshärdar, buskage eller dåliga relationer.

För egen del har hörnorna blivit större i takt med redskapen men det som påverkat mest är att jag successivt stängslar in all åkermark till korna.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#7470 » 19:13:48, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska jag säga? Någon form av krystad bortförklaring kan jag kanske åstadkomma. Vi börjar med en bild.
Bilden från 2015
Bild
Det gröna fältet till vänster är det fältet som jag sått råg på. Som nämnts tidigare är det dåligt rensade diket ett gräns dike mellan två fastigheter. Där vi brukar båda men vi arenderar inte grannfastigheten.
Vägverket har en brotrumma under vägen . Kan inte minnas att jag sett vatten i gränsdiket någon gång.
Det är samma person som plöjt och harvat jag har sått . Det där hörnet backar jag inte gärna ut med våran Tive 2004, det är en slänt upp mot länsvägen, med dålig lyft höjd på billarna är det väldigt lätt hänt att man kröker till billarna
Backa ut i hörn det upphörde när redskapen vart större och bogserade. Backa ut i hörn tror jag inte riktigt på tar tid diesel packar marken och det brukar inte växa något i hörnen. Kan inte tycka att de tilltaget ökar ogräsen .
Anstränger jag mig lite till skulle jag nog kunna fixa några krystade bortförklaringar till, vi hoppar dessa.
Det som bör ske där är att diket borde läggas igen. Och åkrarna odlas tillsammans. Det är den enda rimliga lösningen.
Backa i hörnen sånt älskade min far och farbror. Jag försöket mig på att finna den ideala linjen på åkerkanterna utan att backa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se