Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Produktionsjordbruket, eller vi som är traktorförare åt kemibolagen

3882 inlägg • Sida 94 av 259
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Alrik

#1396 » 23:28:28, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang Norin
Tidig sort och ett ”säkert” vete att lyckas få ner höstraps efter här i Mälardalen. På min kant så avkastar de oftast sämre än normala sorter som typ Julius. Skulle säga att de beror nog mycket på att de inte sås i optimal tidpunkt eftersom de ska helst sås 5-10 sept. Ifjol skilde de nog dryga tonnet, året före snarlik som resten av vetet.

Höstkorn är svårt att få till här och en skapligt stor chansning.

Ett 6-radskorn är är normalt också möjligt att etablera raps efter men bättre avkastning med Norin.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



e_pettersson

#1397 » 23:35:00, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började tröska norin idag. Mellan 12 och hög vattenhalt. Dom högre halterna är om det varit skugga resten är bränt av solen och färdigtorkat men ack så hårdtröskat. Ger väll kanske 6 ton.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#1398 » 12:40:08, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja sammanfatta resultatet av gårdagen med lite skrot på rotorn att byta, delar av slagsko, någon axel bakefter rotor som puttar halmen vidare, ett par hackknivar. Kanske hittas något mer varefter. Tydligen ganska vanligt att dessa släpper på rotortröskor. Liksom en del av livet.
Kan vittna om att det knappt hörs när det händer. börjar vibrera lite efter.
Bild
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne (trådstartaren)

#1399 » 13:01:12, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska börja i tid så man hinner köra sönder.

Ingen som kört med plöjboy?

Här kommer en skön bild för alla runkepellar.
Kvinnan på bilden är samma som tog strid mot nakenkalendrar i höstas, själv är hon inte lika noga.

Bild
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

bert

#1400 » 13:50:04, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang plöjboy vill minnas jag hört det blir inte mycket tyngd fram om man nu behöver det.
Annars tycker jag det ser intressant ut och kunna fixa till det lite direkt när man ändå kör
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

gaffa

#1401 » 14:18:28, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pettersson är ju en av landets främsta experter på Plöjboy/Albom området.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#1402 » 17:23:56, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Man ska börja i tid så man hinner köra sönder."
Var ganska exakt så jag sa när jag började igår.

Nej expert var nog att ta i. Teoretiker utan just någon praktisk erfarenhet i ämnet är nog mer rätt. :grin:
Studerat och fantiserat om att bygga en plöj albom i många år. När jag började bonda tyckte jag att jag saknade underlag och kapital till att bygga en och idag saknar jag tid och energi, nog mest energi. Jag vill egentligen inte köpa en färdig.
Finns ju fler varianter, vissa gör ju ett riktigt dugligt jobb för att inte behöva jaga med harven varje dag eller lämna det över vintern. Man ska nog ha en lite större traktor. Nog kommit fram till att dom som kör med en 90hk traktor eller liknande ofta styr ifrån det plöjde väldigt mycket. När det var populärt och frontlyft relativt nytt gick några frontlyftar sönder av den snea draglinjen? Vilket även hände albom i försöksstadiet om jag minns rätt.. Det gör dom iofs idag också för vissa som plogar snö eller bogserar eller allt det kan vara.
Ganska billiga att köpa begagnade så egentligen är det väll bara slå till och pröva.
Har kört med kverneland packomat och den gjorde ett fint jobb men ville ha justering av knivarna lite nu och då för att göra ett bra jobb. Skulle varit hydralik på den funktionen.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#1403 » 17:29:55, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Blev en liten glovända idag för att se om effekterna av växtskydd på lej gått väl. Havre på ett grannskifte jag växtskyddet på tror jag blir tråkig att tröska, grön, ligger åt alla håll och dessutom på lösgjord.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#1404 » 17:39:50, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan rapportera att ett par av grannarna har å-tröskat. Den ene tog en demonstrativ cykeltur finklädd tillsammans med kärringen, undrade väl varför jag kör runt och ryker med tröskan fortfarande...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

88ecr

#1405 » 18:46:52, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ceylon ovanpå sandkulle var färdi, eller uttorkat att ta bort. Idag skönt regn som kanske kan ännu fylla sent sådda grödors kärnor? Här i detta bestånd, så har det ej under heta sommaren regnat på en gång mer än max 5mm per gång, typ 3 gånger, så man såg tydligt vita fläckar av gödseln som jag spred före ett åskregn 7.6 för att boosta proteinet. Trots torka, kärnorna var runda och fylda, sakligt stora, ej skrumpna. Dom där ändorna sitter hårt fast. Kvaitet eller eksakt fukt kan jag säga, men de jämnade sig fint, så torrt är de då, ingen panik med torkning, ännu. Restrerande av höstveten som är lite glesare, eller täta och fina, men på mylla, skiftar i grönt.

De sist sådda, första vk i juni, så var de allmän panik, de blir så sent tröskand, men nu ser iala fall mina bra ut, och hettan, nästan alla dagar över 25c från midsommar vk, så inga ogräs, eller få, har ens grott i bottnet. Så vad skal man då spruta för i onödan? Och möjligt stressa en redan av hetta och torka, stressad gröda ennu mera, eventuelt hämma växten? Hade plan att spruta för rödmögel, eller dylikt, pga risk för eventuell sen september skörd, Nu är det ett faktum att restrerande höstvetet tröskas mellan skurarna och och varma augusti, med svamp och utgrodda ax.....
'
Sent sådda väntar jag på indian sommar i september!

Bild
Bild
Edit, bild på kärnorna, ceylon är ju inte så storkornig ändä, jmf fjolårets, och skalet sitter fast och hårt. Blandas sen opp i varmluft torken med vårsäd och gnids av.
Senast redigerad av 88ecr 19:25:23, 28-07-2021, redigerad totalt 3 gånger.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

e_pettersson

#1406 » 18:57:44, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Kan rapportera att ett par av grannarna har å-tröskat. Den ene tog en demonstrativ cykeltur finklädd tillsammans med kärringen, undrade väl varför jag kör runt och ryker med tröskan fortfarande...


Ää, han försöker visa upp frun så tröskföraren ska bli i gasen och komma och hjälp till i sänghalmen. Han tillhör säkerligen kategorin Like watch. Var han nykter eller hade el cykel är han bög och vill att du gör hela jobbet själv utan hans närvaro. Gäller att tolka sociala signalerna. :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av e_pettersson den 19:03:29, 28-07-2021.
Anledning: .

gaffa

#1408 » 21:13:09, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:
gaffa skrev:Kan rapportera att ett par av grannarna har å-tröskat. Den ene tog en demonstrativ cykeltur finklädd tillsammans med kärringen, undrade väl varför jag kör runt och ryker med tröskan fortfarande...


Ää, han försöker visa upp frun så tröskföraren ska bli i gasen och komma och hjälp till i sänghalmen. Han tillhör säkerligen kategorin Like watch. Var han nykter eller hade el cykel är han bög och vill att du gör hela jobbet själv utan hans närvaro. Gäller att tolka sociala signalerna. :grin:


Det var en annorlunda analys, jo nykter var han och bögvarning har det alltid varit :grin: jag tänkte mest att han skulle visa hur duktig han var som redan har klarat av skörden. Det märks att det finns kulturella skillnader mot Skåne hos er däruppe där det springer runt toplessbrudar i alla trädgårdar runt åkrarna så här års.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne (trådstartaren)

#1409 » 16:38:02, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som man får tid att underhålla grannfruarna kommande vecka, får hålla koll på vilka som cyklar förbi.

Bild
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#1410 » 16:43:14, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fåtaliga rapsfält som var oskördade är nu i princip skördade, lyser vitt efter dagens stormbyar och ett par hagelskurar
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 161A, Bing [Bot], Scania bonden och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se