Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 19 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#271 » 17:34:11, 08-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fortfarande lika torrt, men någorlunda behagliga temperaturer. Vitklövern i hage nr 1 (till höger) börjar återhämta sig lite.

Bild

I hage nr 2 (till höger på bilden nedan) finns det fortfarande mycket att äta, skillnaden mot det obetade till vänster är nästan obefintlig.
Bild

Några mindre fläckar med mindre bra etablering finns fortfarande
Bild

men på det stora hela ser det ut ungefär som jag hoppats. Mer och mer spännande blir det ju närmare skörden vi kommer, om drygt 2 månader är det förhoppningsvis dags att stå färdig med knivarna slipade och vänta på att sätta igång med strängläggningen. :eat:

Pollineringen i år blir lite annorlunda än förra gången. En yngre biodlare som inte bor långt bort hade redan ett par permanenta bigårdar med 20-30 samhällen i varje inom flygavstånd från detta fält. Han har varit i en expansionsfas och hade ändå tänkt utöka med fler permanenta bigårdar och nu har vi ordnat så att han ställt upp totalt 4 st nya med 20-30 samhällen i varje, en vid varje fält här hos bonden. Dessutom har grannen vars mark jag börjat arrendera och några andra grannar också en del bisamhällen i varierande antal. Detta blir inte riktigt enligt skolboken för hur pollinering av vitklöver bör gå till, men förhoppningsvis ska det kunna bli riktigt bra ändå, och fördelen för min del är att det blir helt kostnadsfritt. Inom flygavstånd från årets 34 ha vitklöverfröfält vid bonden kommer det finnas en bit över 100 bisamhällen, och förhoppningsvis ska det vara tillräckligt.

Hemma vid torpet blir det en deal med granngården som redan har bisamhällen inom flygavstånd och antagligen kommer jag att betala en slant för att de ska flytta dit ett antal extra bisamhällen till den delen av odlingen som ligger längst från de befintliga bisamhällena.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Alrik

#272 » 22:25:07, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant låter de väldigt tätt med bin på liten yta för biodlarens skull.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#273 » 00:33:00, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får jag väl instämma i, men han verkar veta vad han gör och satsar på stordrift. Det är lite tassemarker med diverse bimat här och där i området också, inte bara fyrkantiga vetefält som ligger kloss på varandra. Hjärtanen är hans befintliga bigårdar med ca 24 samhällen i varje. De gula stjärnorna är de bägge fälten jag brukar, det i mitten av bilden är årets vitklöverfält. De gröna flaggorna är de nya permanenta bigårdarna med ca 24 samhällen i varje som han placerar i anslutning till dessa fält. Sen tillkommer ett mindre antal samhällen hos ett par närbelägna grannar också.
Bild

Tanken är att ha vitklöver på dessa båda fält varannan gång med ett års mellanrum, så att vitklöverfrövallen återkommer var fjärde år till varje fält. Markerna hemma vid torpet får jag peta in tillsammans med något av dessa ungefär som i år.

Resterande ca 77 ha ligger samlat tillsammans med arrendet på 27 ha hos grannen ca 3-4 km väster om detta område. Där har vi bara lyckats hitta bra placeringar till 2 nya bigårdar ännu så länge, så där är det lite tunnare med pollineringen. Förhoppningsvis utökar väl grannen sina bisamhällen där i alla fall. Där är tanken att odla ungefär halva arealen på det sätt som passar bäst med vitklöver varannat år, och sen den andra halvan nästa gång. I alla fall tänker jag så nu innan jag gått på någon vitklövermina. :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#274 » 18:33:57, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fick fåren komma tillbaka till hage nr 1 igen. Klövern hade hämtat sig skapligt.

Hage 1 till höger, hage 2 till vänster
Bild

Hage 1
Bild

Hage 2
Bild

Hage 2, andra kanten
Bild

Obetat
Bild

Nu får de vara där i förhoppningsvis uppåt en vecka, sen är tanken att flytta tillbaka dem till hage 2, sen en liten sväng tillbaka till hage 1 igen, och så transporteras de härifrån i slutet på första, eller början på andra veckan i juni.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bengt Erik Eriksson

#275 » 08:57:48, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mår de av rent klöverbete?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Trigon (trådstartaren)

#276 » 12:27:05, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att de inte vill äta bara klöver och här är i minsta laget med annat. Jag ska försöka att dra lite fler slutsatser och förhoppningsvis komma med en längre utläggning nån gång framöver. Men just nu känns det som att detta "gratisbete" under 1-2 månader på våren inte är något att basera en egen lammproduktion kring som kanske ändå var min förhoppning eller tanke från början.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

e_pettersson

#277 » 14:14:34, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur vart det nu igen... får ska väll egentligen inte ha klöver alls? var det klöver överlag eller var det bara rödklöver. Och var det pga att då får beteskramp eller var det något med foster historian.. :klia: jag minns inte riktigt.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#278 » 14:33:25, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rödklöver påverkar tackor under brunst så de riskerar att inte bli dräktiga.

3 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

mrpallman

#279 » 00:16:14, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Det verkar som att de inte vill äta bara klöver och här är i minsta laget med annat. Jag ska försöka att dra lite fler slutsatser och förhoppningsvis komma med en längre utläggning nån gång framöver. Men just nu känns det som att detta "gratisbete" under 1-2 månader på våren inte är något att basera en egen lammproduktion kring som kanske ändå var min förhoppning eller tanke från början.


Här blev förra årets omläggning av bete lite märklig då vitklövern helt tog överhand. En "får&foder-expert" som var här och tittade varnade att det kunde bli tufft för fåren att beta detta skifte. Så som jag förstod behövdes "strukturen" från gräs i kombination med klövern för att det skulle fungera bra i de olika magarna. Experten tipsade om att kvävegödsla skiftet för att hålla tillbaka klövern, men det blev det inget med i år,

Kanske skulle det fungera att stödutfodra med något med struktur som senskördat gräs eller eller halm :klia:

Hur såg skiten ut från fåren? Jag tycker nog att mina blev ganska lösa efter 1 vecka på min "vitklövervall".

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mrpallman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:51, 19-06-2010
Maskintyp: Traktor

Trigon (trådstartaren)

#280 » 08:28:35, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säkert så som ni är inne på att bara vitklöver som foder till fåren blir för enahanda och kanske rent av farligt i längden. Hagarna består av 10-11 ha, varav i hage 1 finns det ca 1 ha gammal gräsbevuxen skyddszon, denna skyddszon betade de givetvis av nästan genast det lilla som fanns nu när de fick komma tillbaka till den hagen. I hage 2 finns egentligen ingenting förutom vitklöver och eventuellt lite ogräs, ogräsmässigt får jag nog säga att insådden på detta fältet blivit väldigt lyckad, kanske till förtret för fåren då. Oavsett hage så har de haft en ensilagebal som tillskottsfoder i princip hela tiden. Jag drog lite på att sätta in sista balen innan flytten från hage 2 så då hade de gått en knapp dag med bara vitklövern, när jag sen satte in balen till dem åt de förvånansvärt mycket av balen redan på första dygnet. Fårbonden säger att djuren normalt inte ens tittar åt en bal när de har bra bete att äta av, så någonting är det ju som gör att känner att de behöver ha betydligt mer i sin kost än bara vitklöver. I genomsnitt har det nog gått åt ungefär 2 ensilagebalar i veckan under den tid djuren varit här på bete (till ca 65 vuxna djur och ca 2 ungar var som är födda i februari-mars, så de börjar bli någorlunda stora nu). Vi har inte sett några större konstigheter med fårskiten. Fårbonden säger att om den börjar bli för fast så får de inte i sig så mycket foder som är optimalt för maximal tillväxt. Blir den för lös, vilket den nog inte blivit än, är det förstås inte bra det heller.

Slutsatsen jag dragit hittills av detta är nog att antalet får på en vitklöverfrövall behöver stå i relation till mängden ogräs så att de får nåt mer än vitklöver att äta. Alternativt att man stödutfodrar djuren med ensilage som vi gjort, men då tappar man å andra sidan lite av vitsen med att ha dem på bete. Men om det hade varit bara lite mer ogräs och man kanske hägnat in alla 35 ha i år så dessa ca 200 djur (inklusive ungarna) kunde gå över hela ytan och äta sånt som de ville ha så kanske det hade kunnat vara en optimal lösning, men det är nog inte helt lätt att veta på förhand vad som är lagom, antagligen blir det lättare om man samlar lite mer erfarenhet. Själva stängslingen hade nog gått på ett ut jämfört med nu. Men sen är ju frågan om det är värt merjobbet överhuvudtaget. Hittills har det gått åt kanske 3-4 dagsverken från min sida för att få upp stängslet plus kanske en timme om dagen för tillsyn, om man räknar in påfyllning av foder, vatten och trimning under eltråden. Även om man bara räknar en F-skatt-drängtimlön på 300 kr/tim så blir det ju en slant. I och för sig räcker det ju med kanske 10-20 kg vitklöverfrö rensad vara mer per hektar för att betala den arbetsinsatsen så det hänger ju egentligen helt och hållet på om det blir nån positiv effekt på fröproduktionen, vilket kanske inte är helt lätt att veta. :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#281 » 12:44:20, 20-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskrosor t.ex. håller fåren efter väldigt väl, hade de inte varit här hade den gamla skyddszonen/trädan sett ut ungefär som utanför staketet hel och hållen.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#282 » 11:00:21, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det regnat en hel del på sistone och vitklövern har växt på ordentligt, det börjar bli dags att fundera på att putsa/forsla bort grönmassan från vitklöverfröodlingarna. Det sägs att man ska göra det när man ser enstaka vitklöverblommor, jag såg en outslagen knopp för nån dag sen, så det är lika bra att förbereda sig på det så fort det blir fint väder igen. Ska man tro teorin så får man bättre ogräseffekt men risk för lägre fröskörd ju senare man putsar efter optimal tidpunkt. Insådden på de 34 hektaren vid bonden verkar ha klarat sig väldigt bra ogräsmässigt även där fåren inte betar, hemma vid torpet är det mer med främst baldersbrå, men enligt min bedömning inte värre än förra gången.

Fåren betar vidare men kan/vill inte äta all vitklöver i hage 1 och det är bara att fortsätta utfodra med rundbal också.

Bild

Antagligen får de gå kvar i hage 1 resterande 1-2 veckor tills det är dags för hemtransporten.
2 tackor drabbades av juverinflammation nu och vi vet inte varför. Fårbonden tror inte det beror på fodret, men samtidigt sa hon att de såg ut att mjölka mycket, ha stora juver. Hon fick ta med de 2 sjuka hem för en penicillinkur.

Bild

Årets insådd av vitklöver ser ut att ha tagit sig det lilla jag sett hittills.

Bild

Men Stavavetet som det växer i ser oroväckande frodigt ut. :svettas:

Bild

Precis som 2019 blev det en runda till Skåne och hämta hem lite prylar till bra-att-ha-lagret.

Bild

Bland annat en Kongskilde TRL75 till och ett rörsystem med cc40 på utblåsen som använts tillsammans med de blåa slangarna för att torka rödklöverfrö och sen ett system med cc62 på utblåsen som använts tillsammans med de svarta slangarna för att torka gröe, dock med en större fläkt än de jag har tillgängliga. Båda systemen har justerbara spjäll på alla utblås för att man ska kunna få lagom flöde i hela högen, normalt sägs det att huvudkanalen behöver vara betydligt grövre än dessa för att luften ska fördela sig någorlunda jämnt av sig själv.

Bild
Bild
Bild

Jag fick också tag på en flödesmätare så jag kan jämföra luftflödet på olika ställen i fröhögen.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#283 » 15:43:04, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 dagars ätande av drygt 60 tackor med ca 2 rätt stora lamm var på "grönbete". :svettas:

Bild

Man får försöka att styra dem lite i hagen, nu har de vatten i ena änden och balen i andra änden. Vatten har dock inte gått åt särskilt mycket den senaste veckan, antagligen får de en hel del med betet nu när det regnat.

Jag vet inte om det är såhär man vill ha det? Avätet en del så att ljuset kommer ner någorlunda, men samtidigt en hel del blad kvar. :klia:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#284 » 20:22:21, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 dagars ätande, får bli ny bal imorgon.

Bild

Men det börjar ändå likna nån form av betestryck nu även om det ännu finns mycket kvar att äta i hage 1.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#285 » 22:01:17, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De närmaste dagarna får jag förhoppningsvis hjälp att slå av all vitklöver förutom hage 1 där fåren får vara kvar ungefär en vecka till. Här är en vy över hage 2 som inte betats på ca 2 veckor nu.

Bild

Det som skiljer mot det obetade är att det sticker upp ett och annat ogräs i det obetade, främst baldersbrå och lite spillvete där klövern inte är riktigt så kraftig som resten av fältet.

Bild

Men även där är min subjektiva uppfattning att det här är en onormalt ogräsfri ekovitklöverodling, förutom ett par mindre rutor som den här där jag på något vis sjabblade med utmatningen när jag hackade och sådde in vitklövern i början på april. De här ca 30 metrarna på ytterdraget blev hackade en gång till och insått med vitklöver nån gång i juni om jag inte minns fel.

Bild

Här kommer två bilder från de 16 hektaren hemma vid torpet. Betydligt mer ogräs, men jag tror det ändå inte är sämre än en genomsnittlig ekovitklöverodling.

Bild
Bild

Den här insådden gjordes i mitten på april och hur stor betydelse det har för ogräsmängden är svårt att veta. Kanske har det en viss betydelse, men dessa marker är inte i lika god hävd som bondens marker. Bland annat är dräneringen och fosforstatusen sämre, ogräsutgångsläget var sämre när jag flyttade dit och det har varit ekoodlat i 5 år innan denna säsong med bland annat en halvt misslyckad höstraps som antagligen uppförökade diverse ogräs. I vilket fall ska det bli spännande att se vad combcuten kan göra med de baldersbrå och tistlar som mest troligt kommer överleva den nära förestående slåttern. :eat:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se