Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 20 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#286 » 22:06:35, 02-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan tvekan verkar klövern i hage 1 kommit igång att växa ordentligt nu. :eat: Jag bestämde mig för att ta stora gräsklipparen och hjälpa fåren på traven lite.

Bild
Bild
Bild

Inte för ogräsets skull som är nära nog obefintligt här inne i hagen, men för att få ner klövern till 8-10 cm ungefär. Blir väl nån variant på tvåstegsputsning det här, fåren först och klipparen sen. Med fåren springande runt här vågar jag nog inte skriva nåt längre inlägg nu dock. :svettas:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon (trådstartaren)

#287 » 19:09:45, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi ska reda ut den här mobila gröngödslingen så kommer här en del data från några års försök.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här har man dock ensilerat vitklövern men det hade ju varit mycket enklare om man bara kan lägga grönmassan i en hög och fylla på när det blir tillfälle och när högen blivit tillräckligt stor sprider man den på lämpligt ställe. Risken är väl dock att mycket kväve försvinner när det börjar ruttna, jag har inte fördjupat mig i det och kan inget om det. Men nu ligger det i alla fall 2 stukor med vitklöverputs och ruttnar, jag får väl skicka in nåt prov när det börjar bli dags att sprida så får vi se vad som finns kvar i näringsvärde. :snow:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#288 » 19:59:14, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke med att ta tillvara på putset var väl ungefär att slåtter med butterfly kostar likvärdigt med en putsning (200-300 kr/ha) om jag räknar med eget arbete och maskiner och då är det bara bärgningen som näringsvärdet ska betala. Men precis som Alrik var inne på i Bondedagboken så blir inte volymerna jättestora i min tillämpning. Med detta i åtanke, och för att bli lite mindre beroende av att en maskinstation har tid mitt i förstaskörden köpte jag en halvgammal självlastarvagn. Men jag har ju inget slåtterekipage så för att inte riskera att komma för sent på vitklövern fick jag hjälp att slå av det obetade och hage 2 för 6 dagar sen när ett butterflyekipage ändå var i området. LMs rekommendation är att putsa när det syns 1-2 vita blommor per kvm och med facit i hand var det alldeles för tidigt, gissningsvis infaller optimal tidpunkt imorgon här på det stora vitklöverskiftet vid bonden. Hade jag vågat vänta hade mängden grönmassa ökat en del och jag hade sluppit sitta här med stora klipparen och putsa om de ytor som redan bärgats. Mängdmässigt blev det ungefär en full grönfoderdel på vagnen (den plåtade undre delen enligt instruktionsboken) full per hektar på den obetade delen och det väger ca 2,5-3 ton enligt vågen i maskinhallen.
Bild

Hage nr 2 syntes ingen större skillnad på innan slåttern, men mängden som gick att samla ihop var ändå nästan försumbar. Hemma vid torpet var meningen att slå vitklövern i söndagskväll för 5 dagar sen, men traktorn indet inlejda ekipaget havererade just när han skulle börja och den blev inte hel förrän under tisdagen, och enligt LMs mått var det nog faktiskt optimalt att putsa vitklövern då, aningen mer grönmassa blev det nog, men bara marginellt.

Vi torkade ett prov av grönmassan i ugnen och kom fram till att TS-halten var ca 20%, lite avrundat kan man säga att skörden blev 500 kg TS/ha, kanske lite mer om jag vågat vänta med slåttern tills optimal tidpunkt.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#289 » 20:21:58, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett plus till i kanten för att bärga grönmassan kan ju vara för att putset inte ska lägga sig som ett lock och skymma de begynnande knopparna. Har man mer grönmassa än bara lite grann kan ett alternativ vara tvåstegsputsning, köra på aningen högre stubbhöjd än 6-8 cm, vänta nån dag medan det torkar och sen putsa en gång till, då får man en putsningskostnad till å andra sidan. Billigaste alternativet är troligen att låta nån kobonde ta det som foder om man hittar någon som vill ha det. Nackdelen med detta är att det kanske inte blir gjort exakt när man själv vill.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#290 » 20:50:06, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lönsamheten i den mobila gröngödslingen beror nog mycket på omständigheterna. Optimalt hade troligen varit om jag nu hade haft en svartträda liggande som jag tänkt så ekoraps på jämte vitklöverfrövallen. Då hade man i princip kunnat köra med en hack rakt ner i en gödselspridare och sluppit osäkerheten om lagringsförluster och all extra hantering. Nu var inte förutsättningarna såna för mig och överhuvudtaget är mitt mål att helst inte behöva ha någon svartträda alls. För min del blir det nog ett jordförbättringsmedel att försöka gödsla upp otillgängliga hörn och andra skrymslen där det är svårt att få några vettiga drag med gödseltunnan så jag slipper vrida på pelletsgivan mer än nödvändigt där. Men som jag känner nu tvivlar jag på att det är värt jobbet med mina förutsättningar.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#291 » 17:52:54, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tänkt skriva ett längre inlägg under en rätt lång tid nu, men det blir ju aldrig gjort. Så jag nöjer mig väl med att säga att det ser lovande ut. :grin:
Det fårbetade är ännu snäppet vassare ogräsmässigt än resten.
Bild

Som den obotlige pessimist jag är så kan jag dock konstatera att även om det verkar som att jag har tur med vädret nu den första gången (i pollineringen), så måste jag ju också ha tur med vädret i skörden, så då är det ju ännu 50% risk att det går åt pipsvängen med detta. :svettas:

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#292 » 18:11:39, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som framförallt finns kvar i det fårbetade är dessa hiskeliga taggbuskar som jag inte riktigt vet vad det är? :klia:
Bild
Dessa kan jag ju inte gärna klandra fåren att de inte åt upp. Annars är det väl nån enstaka baldersbrå och spillvete. På det obetade är det lite mer baldersbrå, och där vitklövern varit sämre även en del spillvete. Hemma vid torpet är generellt ogrästrycket högre.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

överlass

#293 » 23:56:31, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju jättefint ut! Ser att en del blommor börjar vissna, hur långt är det till skörd?
Jag kallar dom där för fettistel och några tistlar behöver du väl ha på gården för att kunna titulera sig ekobonde? :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Trigon (trådstartaren)

#294 » 00:25:05, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Speciellt där fåren gått ser det verkligen fantastiskt ut, tar jag bort alla taggbuskar så är det nästan bara vitklöver där. :eat: Det är dock fler taggbuskar än jag hade hoppats, och så mycket biologisk mångfald vill jag nog inte ha ändå, så jag får väl dra på mig svetshandskarna och börja gräva upp skiten. :svettas: :grin:

En del blommor är ju överblommade redan nu, men vitklövern fortsätter blomma under överskådlig framtid, kanske rent av ända fram till skörden. Svårigheten med skörden ligger väl i att ju längre man väntar med strängläggningen desto fler knoppar som blivit pollinerade senare än "full blom" får man frön från och desto högre blir tusenkornvikten på fröna (antagligen upp till en viss gräns), men samtidigt tar man ju risken att det blir dåligt väder och alltihop gror och blir värdelöst, eller att ett slagregn slår ur en massa frön, alternativt det kanske bara blir så moget att en del frö drösar utan orsak. Ska man som jag stränglägga med dubbelkniv har man antagligen lite större möjlighet att vänta längre eftersom den inte vevar runt allting så mycket och risken för drösning vid strängläggningen bör bli mindre än om jag skulle använt en rotorslåtter av något slag.

Jag skulle nog tro att jag börjar stränglägga nåt av fälten senast sista dagarna i juli, och är det sen riktigt bra torkväder, stränglagt med dubbelkniv, och såhär pass lite ogräs så tror jag att man kan testa att tröska 2-3 dagar efter strängläggningen. Uppskattningsvis är det jobb med tröskan i 3-4 dagar att köra över alla 50 ha och jag kan ju inte vänta med hela arealen in i det sista. Nånstans måste jag börja även om det vid det tillfället kanske inte är fullständigt optimalt.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#295 » 07:26:33, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja förutsättningarna för en bra skörd ser ju ut att finnas. Från den dagen med full blom till skörd är väl 28 dagar om jag minns rätt. Vissa år så är det lätt att avgöra när det är dags att tröska då syns det tydligt att fältet är moget andra år så är det gräsgrönt och blommar kontinuerligt
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Holger

#296 » 09:56:21, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd! Tack för bilder och text!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Trigon (trådstartaren)

#297 » 10:17:20, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Även om det jag skriver är delvis för min egen skull för att kunna titta tillbaka kommande år, är det såklart roligt att andra uppskattar det också. :thumme:

Hur går det förresten för Alriks odling i år? :eat:

Nu har det varit fullt fokus på att få till det mesta av den sista finishen på vitklövern. Skräppor har plockats, och det var väldigt lindrigt på det stora fältet. Totalt fick jag väl ihop knappt 2 Ikeakassar. Sen bestämde jag mig för att gräva upp de där tistelbuskarna också. Dessa blev ju desto större volym av, och jag ledsnade på att bära de ca 600 metrarna tvärs över fältet ganska fort. Fyrhjulingen fick hjälpa till och det fick bli spår körda med 25-30 m mellanrum i vinkel mot riktningen jag kommer köra med kniven vid strängläggningen.

Bild

Bild

Från början hade jag inte tänkt göra något åt det fåtalet ogräs (baldersbrå och "vanliga" tistlar framförallt) på detta fält. Men efterhand som jag gick där kändes det som att det var precis rätt läge att ändå ge dem en omgång när de precis sträckt på sig men knappt börjat blomma ännu. Den delen som fårbetades är dock fortfarande så pass ren att jag bara körde ett varv runt.

Bild

Tanken är att köra strängläggningskniven på 2,25m för då vet jag att det alltid går jämnt upp med de vanliga 9m-dragen. Så mycket bredare än 2,3m kan jag ändå inte köra om jag ska kunna sprida det avslagna materialet maximalt och ändå få in två strängar i pickupen på tröskan (som optimalt skulle varit ca 4,2 m istället för 4 m). Men nu kunde jag ändå lägga upp en plan för alla tegarna vid strängläggningen redan nu och se till att köra i motsatt riktning med Combcuten. Förhoppningen är att kunna få upp de flesta av de nedkörda vitklöverknopparna och få med dem vid skörden också. Man får nog säga att de flest områden där vitklövern tagit sig dåligt förra hösten (som jag hade en lång utläggning om tidigare i tråden) nu läkt ihop ganska bra.

Bild

Här är ett av de sämre ställena. Hur mycket nytta mina försök till att så in fläckarna några extra gånger senare under sommaren gjorde är omöjligt att säga, men vitklöverns förmåga till att breda ut sig får man ändå säga är fenomenal, på både gott och ont.

Sen insådd av vitklöver verkar hur som inte vara nån höjdare. På denna lilla fläck lyckades jag sjabbla till det med utmatningen när jag gjorde den ordinarie insådden i början på april förra året. När jag insåg misstaget gjorde jag en likadan insådd där jag hackade rent mellan raderna och sådde frö i mitten på juni. Det är någorlunda med vitklöver där, men kanske inte heltäckande, och framförallt är skillnaden i ogräsmängd slående. A och O för att få så lite ogräs som möjligt verkar vara en tidig insådd som tar sig bra och konkurrerar ordentligt mot ogräsen.

Bild

Sen kom jag hem till torpet, och där var det betydligt mycket mer skräppor. Det var/är plockbart, men ingen höjdare precis även om jag fick välkommen hjälp av frun och barnen här. :buga: Några mindre områden med mycket skräppor står ännu kvar eftersom jag kände att jag behövde bli färdig med större delen så jag kunde köra över den med Combcuten innan tistlar och baldersbrå börjar blomma för mycket (vart gränsen går för när de kan fröa av sig är jag inte säker på, men bättre att ta det säkra före det osäkra).

Bild

Det finns redskap som är mer lämpade för den här typen av körning ovanför grödan, jag tog rent av in en offert på en ny 9 m Bionalan nu innan jag började köra hemma vid torpet. Men ca 315 papp oprutat kändes i mesta laget just nu, får se hur mycket jag tycker att nöjeskontot blivit påfyllt efter skörden i höst. :snow:

Här är kört med Combcuten till höger och så länge det inte är mer ogräs än såhär går det väl rätt så bra, men ju tunnare stjälk desto lättare slinker de undan. Jag skulle gissa utan att ha gjort någon större studie att om det ser ut som på bilden här så har nästan alla tistlar och ca 2/3-delar av den baldersbrå som sticker upp ovanför grödan blivit knipsade.
Bild

Målet med denna körning är att göra så stor skada på tistlarna som möjligt och i möjligaste mån förhindra att de fröar av sig och att få bort så mycket baldersbrå som möjligt för att inte få med det fröet med vitklöverfröet vid tröskningen. Det verkar som att det nästan alltid går att rensa bort, men det försvinner alltid mer eller mindre av vitklöverfröet vid en sån rensning och det gör att jag tror denna körning är lönsam.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#298 » 14:32:54, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är årets Skräppaskörd hemma vid torpet, och då är det som sagt inte helt färdigplockat första gången ännu. Sen räknar jag med att vi får gå över det en gång till innan strängläggningen ifall det kommer fler av dem som skjuter upp med fröställningar nu de närmaste veckorna. Sannolikt kommer jag sen ändå troligen hitta en och annan när jag stränglägger dessutom. :svettas:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Mattias_E

#299 » 15:17:47, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ett riktigt jobb du lägger ner, men förhoppningsvis så lönar det sig och med tiden blir det mindre och mindre problem :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

BM 4 ever

#300 » 15:27:53, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ännu kinkigare med skräppa på vitklöver är rödklöver ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se