Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 27 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#391 » 09:09:11, 21-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kom det ca 30 mm regn i början på veckan och med värmen som varit/är klarar inte fåren av att hålla emot vitklövern alls. Vilket jag iofs tror är nästan omöjligt om man inte har väldigt många djur per hektar, men så många djur finns inte att tillgå, och dessutom finns så lite annat att äta än vitklöver att vi antagligen fått stödutfodra djuren nåt kopiöst i såna fall. I nuläget går ändå åt ca 2 rundbalar i veckan (till dessa 60 tackor med lamm) med ensilage som har lite sämre näringsvärden för att fåren ska kunna välja och få till det så att deras magar blir nöjda.

Bild
Bild

Batteritrimmern är inte mycket att komma med när det blir så mycket växtmassa så jag får nog ta röjsågen och städa ordentligt från klöver under tråden nu så fort som möjligt.

Jag hade egentligen tänkt vänta med putsningen nästan tills fåren ska tas bort om knappt 2 veckor. Men nu börjar det bli så mycket växtmassa att jag är mer inne på en tvåstegsputsning, och att då köra en gång ganska snart med aningen högre stubbhöjd. Sen en gång till och kortsnagga klövern ordentligt när fåren tas bort. Det borde innebära att mer ljus kommer ner i botten och kanske kan gynna knoppbildningen? I vilket fall minimerar jag risken för strängbildning som jag annars tror är risken om jag putsar allt för mycket på en gång med den breda rotorputsen jag vill använda.

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon (trådstartaren)

#392 » 19:53:27, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Penselrenoveringen börjar ta sig tänkte jag försöka skoja till det och skriva... Men det fick jag äta upp när jag provkörde den nya putsen och det började pissa olja om avluftningen på vinkelväxeln efter 5-10 min när den blivit varm. :snow:

Bild
Bild

Den gamla putsen (som är nästan identisk) står ännu här och skräpar och jag har nu testat avluftningspluggen från den utan att det blev ett dugg bättre. Oljan har jag tappat av två gånger och fyllt på rätt mängd och kvalitet. Det enda som verkar hjälpa är att hålla PTO-varvet lågt, just nu puttrar jag fram med 540 varv på frontkraftuttaget. Det spar iofs diesel att ligga på ca 1100 rpm på motorn istället för ca 1900 och resultatet blir inte sämre, åtminstone inte om jag håller igen på hastigheten och kör 6-8 km/h istället för 10-12. Alla skulle väl inte hålla med mig, men det ligger nära till hands att tänka att det kanske stämmer som min fru brukar säga ibland, att ingenting nånsin kan få gå enkelt för mig, utan att det alltid krånglar på nåt sätt. Hon är väl lite mer pessimistiskt lagd än mig och jag brukar försöka att se glaset som halvfullt istället för halvtomt. Nu får jag förhoppningsvis putsat det jag skulle ändå, utan att jag behöver smutsa ner den gamla putsen och sen lyckas väl förhoppningsvis Lantmännen lösa problemet med vinkelväxeln. En stor fördel med denna maskin jämfört med den gamla är justeringen av stödhjulen, var man själv var den gamla nästan hopplös när man skulle försöka hålla stödhjulet på plats, få igenom bulten och få muttern att ta gäng samtidigt.

Bild

Här har de verkligen lyckats med produktutvecklingen. :thumme:

Bild

Jag hade egentligen tänkt ge mig på vitklövern med putsen redan för en knapp vecka sen och ta lite mindre, och sen lite mer nu, men av olika anledningar blev det inte så och nu blir det bara kört en gång. Nu putsar jag ner till 6-10 cm beroende på vart man mäter och jag tror att detta resultat ändå är någorlunda okej, även om det alltid är eftersträvansvärt att få så lite avklippt växtmaterial som möjligt som skymmer kvarvarande vitklöver. Om några dagar har det mesta förhoppningsvis torkat ihop och försvunnit ner i botten.

Bild
Bild
Bild
Bild

Det är en och annan vit knopp och en och annan begynnande knopp som sticker upp och blir avklippt.

Bild

Men jag väljer ändå att tro att detta är den optimala putsningstidpunkten. :bira:
Tack och lov har vi ju fått en del regn här senaste månaden och temperaturen har inte varit onormalt hög, dessutom brukar dessa lerjordar kunna leverera fukt även om det blir riktigt torrt, så jag väljer att tro att risken är liten att vitklövern torkar bort och jag egentligen inte borde putsat alls. Men jag får väl lämna något oputsat drag så jag har något att lära mig av för framtiden.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#393 » 20:10:37, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fåren håller verkligen efter ogräset kring eventuella brunnar. :buga:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#394 » 12:13:29, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev inte klar igår och idag hade jag kommit till andra sidan av fältet och blev inte nöjd med resultatet, det är mer grönmassa här och det klippta materialet blir inte tillräckligt finfördelat.

Bild

Så nu får det bli tvåstegsputsning på det kvarvarande, och kanske att jag kör över även det jag putsade igår en gång till för att finfördela materialet mer.
Nu tar jag högre stubb och kör mycket fortare, 12-14 km/h, så den totala tidsåtgången blir inte dubbelt så stor i alla fall.

Här har jag kört yttersta draget på gårdagens höjd och sen ökat stubbhöjden.

Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#395 » 23:48:21, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitklövern blev färdigputsad ner till 6-8 cm för 4 dagar sen och återväxten har börjat så smått även om det är skapligt torrt nu, förhoppningsvis räcker fukten till ännu ett tag.

En ny leksak till fröodlingarna har anlänt från Tyskland för några dagar sen, återstår att se om den är värd sitt höga pris. :snow:

Bild
Bild
Senast redigerad av Trigon 08:09:57, 07-06-2023, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#396 » 19:42:41, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder tagna nyss, det först putsade (29 maj):

Bild

Det sist putsade (1 juni):

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#397 » 12:27:56, 08-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista kvällen igår med fåren:

Bild

Idag får de åka hem och blommorna börjar komma efterhand, nu i början bara på södersidan av raderna (såriktningen liggen i väst-östlig riktning). Uppenbarligen äter inte fåren upp knopparna i nån större omfattning, i alla fall inte om det är så liten beläggning som vi haft här.

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#398 » 12:44:23, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har jag ju varit lite slö med att uppdatera här. Men man kan väl sammanfatta säsongen hittills med att det var för torrt (det kom inget regn alls från mitten på maj fram till mitten på juni) för att vitklövern skulle kunna bli riktigt bra. Här är några bilder från 24 juni, ungefär när jag tror att "full blom" inträffade (plus/minus nån dag kanske). Vitklövern har rätt så grunt rotsystem och man ser att de områden med allra besvärligast lera (där vi brukar få skava med Carriern både på längden och tvären i plöjena om det ska sås höstvete) måste vattnet ha varit hårt bundet för där var klövern inte mycket att hurra för.

Bild
Bild

Troligtvis hade det inte gjort saken bättre att låta bli att putsa heller.

Bild

Möjligen att det hade blivit mindre dåligt om jag putsat nån vecka tidigare, men det som hade behövts för att få upp hela fältet till en bra nivå (som de delarna med mindre besvärlig lera) hade varit bevattning.

Bild

Hade hela fältet sett ut som de bästa delarna hade nog skörden haft potential att bli åtminstone i nivå med fjolåret eftersom pollineringsvädret var så fint ända fram till midsommar åtminstone. Bevattningen hade dock troligen behövt ske redan i slutet på maj innan blomningen satte igång. Det kom ändå nån regnskur där i mitten på juni, men det verkade inte göra nån större skillnad. Nu när det regnat 100 mm sen midsommar och det är skördedags blommar dessa styvare partier jättefint, men de blommorna har man inte så mycket glädje av, möjligen om man kunde dela på fältet och tröska den delen långt senare. Men det hade blivit så oregelbundet att jag bedömer det som omöjligt, pollineringsvädret nu är dessutom så uselt att det kanske inte skulle bli så mycket frö ändå.

Bild

Skördevädret är ju då inte toppen heller, jag skulle tro att den bästa strängläggningstidpunkten skulle vara nu någon av de närmaste dagarna. Men eftersom vädret är som det är så stränglade jag ca 15 av 24 ha i onsdags (för att sprida risken) med hopp om att det skulle kunna ligga ända till lördagen eller söndagen (idag). Frontkniven fungerade ungefär som jag hoppades och höjer ju kapaciteten avsevärt och förenklar körningen eftersom man slipper tegkörningen.

Bild
Bild

Prognosen i fredags lovade dock risk för regnskurar i helgen så jag kände mig tvungen att tröska det jag stränglagt redan efter knappa två dagar med någorlunda torkväder. Tack vare extremt tunna strängar och avsaknaden av större mängder ogräs gick det ändå att tröska även om det verkligen inte var optimalt, någon/några dagar till på tork i fint väder hade varit perfekt. Urtankningen tog sin tid och jag fick uppgradera snökäppen till en 2tum2 som var något spetsad. :grin:

Bild

Den nya pickupen fungerade också bra som förväntat och lyckades rafsa in det lilla material som fanns även där klövern var som sämst och man egentligen hade behövt ha målningen på i GPSen för att veta vart man tröskat. :snow:

Bild

Där var å andra sidan det stränlagda materialet på sin höjd 15 cm långt minus 3-7 cm stubbhöjd.

Blåste under tröskningen gjorde det och jag hade inte förberett nån strut att hänga på tömningsröret, så jag fick lyfta flaket lite för att få fröet på rätt ställe. :grin:

Bild

Totalt fick jag ihop knappt en kbm per hektar och renheten lämnar ju en del att önska. :svettas:

Bild

Vattenhalten i materialet är skyhög och nu blåses det på konstant i stora fläktvagnen, sen får jag tippa av och lasta på det igen så det blandas runt nån gång per dygn eller kanske vartannat nu i början. Totalt sett får jag antagligen vara glad om det i bästa fall blir ett par hundra kg per hektar rensat frö med acceptabel grobarhet av detta parti. Det blir ändå en intressant jämförelse om jag lyckas stränglägga och tröska de sista 9 hektaren om en eller ett par veckor vilket beslut som är det minst dåliga i ett vädermässigt så här besvärligt läge.

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#399 » 10:39:58, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur blev spillet ? Om du känner dig ambitiös och får tid över kan du tröska om det stationärt när det är torkat
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#400 » 10:54:35, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kollade aldrig spillet, med tanke på väderprognosen var det inget alternativ att vänta nån dag till och låta det ligga på tork. Jag körde med undersåll 3 mm och översåll 10 mm, och fläkten på ett minimum, cylindern på max och slagskon på 7-8 mm fram och 2-3 mm bak. Öppnade jag sållen ännu mer inbillade jag mig att det blev ännu mer skräp i tanken. Returen var det som begränsade, jag behövde kunna köra 5-6 km/h för att bli färdig innan det blev för sent på kvällen och nån gång ibland fick jag öppna undersållet till 4 mm för att släppa igenom lite mer. Vred jag in en eller båda plåtarna längst fram i slagskon tyckte jag det blev mer gröt i tanken. Öka fläkten kan ju inte gärna minska spillet resonerade jag. Så det var bara att försöka att vara glad och köra så fort returen medgav, inte optimalt precis, men ibland får det bli som det blir. :snow:

Jag tömde ur tröskan lite nogrannare igår rädd för att det låg fuktigt material och ville börja mögla lite här och var om det nu blir ett längre uppehåll tills den används igen, men den var ändå förvånansvärt torr och ren invändigt. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#401 » 12:21:13, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tillägga att det dammade ändå mer eller mindre om tröskan större delen av tiden även om det inte dammade så till den milda grad som det gör när det är stränglagt med lite mer material i strängen, riktigt genomtorrt och dessutom fint skördeväder. Men antagligen var väl inte klövern helt genomtorr denna gång eftersom det blev så mycket "fuktigt" skräp med i tanken.

Vet inte om vi diskuterat det tidigare? :klia:
Men har du några "standardtröskinställningar" du brukat utgå från vid vitklövertröskning som du vill dela med dig av 161A? :eat:
De jag använt mig av är LMs rekommendationer med mindre justeringar, och det har ju funkat skapligt de andra åren när det varit bra skördeförhållanden.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#402 » 12:56:55, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä det har jag väl egentligen inte, börjar alltid enligt boken, klämmer i hopa den så mycket det går, oftast ökar cylindervarvet, sållen och fläkten brukar jag alltid hålla på o justera hit och dit så kan väl inte säga att det fins något standard. Men i princip så har jag alltid returen så full det går utan att det blir problem
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#403 » 13:54:52, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst skulle jag kunna snickra ihop en tratt att montera fram på tröskans inmatningskanal och köra igenom materialet genom tröskan en gång till när det väl är någorlunda torrt, men frågan är väl om jag har så mycket att vinna på det? Är det nåt moment som en tröska klarar av bättre än LMs rensmaskiner i Eslöv? Jag trodde tröskan mest var till för att föra bort fröet från åkern utan att få med alltför mycket skräp?
Skillnaden i transportkostnad härifrån till Skåne är ju ändå rätt så marginell om det är 12 kbm, 8 eller 5 som ska transporteras.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#404 » 16:53:04, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

poängen är när det är torkat en del så kan du få bort allt det gröna och slippa torka det som inte behöver torkas och slipper övertorka fröet som troligtvis redan är torrt.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#405 » 17:59:31, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har du förstås en stor poäng i. :thumme:
Jag hörde mig för om vattenhalterna, och provet som är avräkningsgrundande och som avgör om man behöver betala extra torkningskostnad är det första provet som tas vid ankomsten. Medan det VH-provet som ligger till grund för LMs certifiering av fröet som utsäde är på den färdigrensade varan. Förra året var VH 0,6-0,7% lägre på den redan väl torra råvaran efter den blivit rensad än den var innan. :snow:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se