Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Uppstart av ekologisk växtodling

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

jonha134 (trådstartaren)

#16 » 17:15:29, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Jag tror att harven är att föredra trots allt i en eko odling, den är ju bra på att dra upp kvickrotsrötter till ytan.


Jo det gör den bra! Dock tycker jag ofta det blir "hav" av knytnävsstora kokor som är enormt sega att få sönder med harven på mina mellanleror. Då tycker jag det har funkat bra att dra över det med en lånad crosskill vält..
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141



jonha134 (trådstartaren)

#17 » 17:23:15, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik__88 skrev:Kul! Va har du tänkt dig för gröder å upp lägg i odlingen? Ogräs strategi? Några djur? Gödslings strategi??


Inledningsvis hade jag tänkt mig "lättare" grödor, rågvete, höstvete och havre (och vall såklart) medan jag bygger upp kunskaper och erfarenheter. Men om några år ska jag nog testa mig på höstraps och kanske ärtor.

De här växtföljderna föreslog min rådgivare:

Om samarbete med djurgård (byta vall mot gödsel)
Havre+insådd
Vall I
Vall II
Höstvete (rågvete/vårvete)

Om inget samarbete
Havre+insådd
Gröngödslingsvall
höstvete+insådd
Grönsgödslingsvall
Höstvete
Ärter/åkerböna

I år var rågvetet nästan helt fritt från ogräs så jag har faktiskt sått rågvete igen på vissa skiften (har ju vart vall flera år innan) så det borde kunna gå bra, men återstår att se.

Vad gäller ogräs har jag egentligen bara problem med kvickrot och tistel än så länge.
Är det mycket kvickrot kör jag med tungt tallriksredskap så snart som möjligt efter tröskning. Väntar 2-3 veckor så den hinner återhämta sig. Då plöjer jag. Ger väl ok effekt men inte revolutionerande. Är det väldigt mycket har man nog inte så mycket annat val än att så in vall.

Ska du vårså och det växer kvickrot på tiltorna gäller det att köra hårt med harven så man river upp rötterna.

Tisteln gjorde jag inget med i år, var inte så mycket. Nu i vår ska jag bevaka tillväxten och vid lämpligt tillfälle ge mig ut med lien. Helst ska man ut i två omgångar enligt rådgivarna.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

bert

#18 » 17:30:00, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev att du hade fått köra mycket med havren för som jag fattade att det var klumpigt.Hade du vårplöjt dom fälten? Begärde du att dom skulle ta lerhaltsprov när du beställde markkateringen? Kan ju va bra om du finns i ett kustnära landskap
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Göran Ekman

#19 » 20:50:11, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kör två åriga vallar som skördas eller putsas går det ganska bra att hålla tisteln under kontroll. Brukar bryta vallen efter första skörden år två för att bearbeta med kultivator sedan plöja och höst så . Det upplägget gillar inte kvick roten. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bert

#20 » 21:04:09, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm vet inte om du har sett att Väderstad har en särskild ekospets till nzharven som skall va bra mot kvickrot som jag har fattat
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Johannes97

#21 » 21:15:45, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ogräsharvning är ju också ett alternativ. :thumme:
Vi göder med fastgödsel från konventionell biffgård, kanske andra regler i Finland? :klia:
In Rust we Trust
Användarvisningsbild
Johannes97
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:07, 13-04-2014
Ort: Jakobstad och Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6465, MF 3060, MF35, Grålle, Fiat 600, Åkerman H7MC

jonha134 (trådstartaren)

#22 » 21:25:33, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Du skrev att du hade fått köra mycket med havren för som jag fattade att det var klumpigt.Hade du vårplöjt dom fälten? Begärde du att dom skulle ta lerhaltsprov när du beställde markkateringen? Kan ju va bra om du finns i ett kustnära landskap


Jag upplever att problemet uppstår både i höstbruk och vårbruk. Yes det har jag beställt, så det har jag svar på snart. På vilket sätt påverkar närheten till kusten? C:a 3-4 mil till östkusten.

Göran Ekman skrev:Om du kör två åriga vallar som skördas eller putsas går det ganska bra att hålla tisteln under kontroll. Brukar bryta vallen efter första skörden år två för att bearbeta med kultivator sedan plöja och höst så . Det upplägget gillar inte kvick roten. Göran i Björnarbo


Tack för info, det lutar åt en sådan strategi.

bert skrev:Hmmm vet inte om du har sett att Väderstad har en särskild ekospets till nzharven som skall va bra mot kvickrot som jag har fattat


Nä det visste jag inte. Låter intressant, men enda gången man har nytta av den är väl på vårbruk av höstplöjda fält? Eller är det för ogräsharvning efter sådd?

Johannes97 skrev:Ogräsharvning är ju också ett alternativ. :thumme:
Vi göder med fastgödsel från konventionell biffgård, kanske andra regler i Finland? :klia:


Mja, fast ogräsharvning efter sådd har väl ingen effekt på kvickrot/tistel? Jag tror det är just spaltboxar som är problemet för stallgödseln, det tolkas då som "industriell" uppfödning och är då inte tillåtet.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

Göran Ekman

#23 » 21:27:42, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ogräsharv funkar på ett åriga fröogräs , har ingen effekt på tistel eller kvickrot. Sök på gåsfot NZ harv får du träffar på kvickrots spetsen. Har inte sett någon form försöks resultat på dessa spetsar. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

OL

#24 » 22:20:48, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en kör eko för att en är övertygad om att vi människor måste leva mer hållbart och minska vår miljöpåverkan så vill en förstås inte ha bar jord över vintern med tanke på näringsurlakning osv. Men många eko verkar ju av ogrässkäl köra med det ändå. Hur tänker ni om det? Egentligen skulle en ju vilja ha minimal markbearbetning också för minsta möjliga miljöpåverkan, med tanke på att jordstrukturen biolivet i jorden störs av bearbetning (förvisso mindre än av gifter och konstgödsel men ändå). I mitt småskaliga småländska tänk så går det ju få till och jag tror jag skrivit om det i denna eller någon annan tråd att i kombination med djurhållning kan det gå att få till med svin som bökar och äter ogräs och långa växtföljder med vall så blir det ett absolut minimum av störande markbearbetning. Går det att få till något liknande i större skala? Min övertygelse i vår skala är att vi för att kunna ha ett hållbart jordbruk måste ha flera ben att stå på, dvs flera djurslag, och olika typer av grödor i kombination med förädling av vissa produkter etc. Det ger ju även en ekonomisk trygghet där en inte står och faller med dålig utdelning på en sak. Det här med rena odlingsgårdar på hundratals hektar och rena kött-/ mjölkgårdar med hundratals djur som, om de överhuvudtaget betar ute, går på prima åkermark känns ju inte så hållbart. Även om politiken (och LRF?) drivit på rätt hårt i den riktningen. Går det att vända trenden med nuvarande jordbrukspolitik att få en mer mångfacetterad verksamhet även på de större gårdarna?
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

jonha134 (trådstartaren)

#25 » 14:51:05, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld är lantbruksbranschen pressad till bristningsgränsen. Då finns det inget utrymme att ta andra beslut än de absolut mest fördelaktiga ekomiskt sett. D.v.s. är det ekonomiskt mest lönsamt att ha bar jord över vintern kommer jag att göra det. Och generellt tror jag det är bättre att höstplöja (några veckor efter stubbearbetning) det som ska vårsås för att få god effekt på kvickroten. Men har man djur och kan ha hälften vall i växtföljden kan det ju gå ändå. För mig är det inget alternativ eftersom jag inte har några djur. Mitt upplägg är ju lite annat eftersom jag jobbar heltid (och bor) i en stad 15 mil från gården. Så min inriktning är att ha så "renodlad" verksamhet som möjligt för att få hög effekt utifrån de timmar jag lägger på bonderiet..

Men vad gäller frågan om diversitet i övrigt torde ju det optimala vara ett ökat samarbete mellan stora djurgårdar och stora växtodlingsgårdar. Dock är kanske hälften av de riktigt stora gårdarna i min omgivning kombinerade djur- och växtodlingsgårdar som är mer eller mindre självförsörjande på både gödning och foder så att säga.

2 personer gillar det här inlägget.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

Osaka

#26 » 21:12:31, 30-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nyfiken på en uppdatering av läget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se